/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fordoble kageopskrift?
Fra : ElseR
Vist : 1442 gange
100 point
Dato : 20-06-07 07:57

Hej
Jeg skal bage en kage til 20-30 personer og kunne tænke mig at lave en citronkage. Jeg kan sagtens finde opskrifter på citronkager men de fleste opskrifter er til en springform, og jeg vil lave den i bradepandestørrelse.

Så er mit spørgsmål: kan man uden videre doble eller tre-fire-doble en opskrifte, så mængden passer til bradepande, og så få et godt resultat? Hvad med bagetiden - er der nogle regler for hvor meget den evt. skal forøges?

Den kage jeg umiddelbart har i tankerne er denne: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7885

Mvh. Else

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-06-07 08:08

Du kan sagstens bare gange ingredienserne op, så de passer i mængden - og med hensyn til bagetider, så kommer det jo altid an på den enkelte ovn...

Men da dejen jo ikke kan blive lige så høj i en bradepande som i en kageform, så må bagetiden vel nærmest være kortere...!? Altså: Hold øje med kagen, mens den bager. Det ville være spild ag gode kræfter og kroner, hvis det går galt.

Har du ikke en opskrift på en bradepandekage, hvor du kan score grader og tid? Jeg bager kun "små" kager, så jeg har ikke den slags erfaring.

Held og lykke!

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 20-06-07 09:09

Hejsa..
Idet du skriver at den er til en spirngform, kan du tage og gange alle indgridenser op med 3, altså tredoble den, så skulle du få en rimelig højde på kagen.. Bagetiden er den samme.... For om den skal hæve fra en springform eller bræderpande er det samme, lagmæssig, på dejen er ca. samme størelse...

Så bare klø på, håber kagen smager...
MVH
Mulleni

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-07 09:36

Jeg bager også ofte "store" kager.

Bradepander kan have forskellige størrelser, så "mål" ud fra din runde form.
DVS. fyld din runde bageform med vand og tøm over i bradepanden.

Så vil du kunne se, hvor mange gange større den er.

Du ganger så bare opskriften med f.eks. 3 (eller 3,5).

Bagetiden skal teoretisk ikke øges, men prøv lige med en strikkepind.

Go fornøjelse

Frieda

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-06-07 16:33

Hvordan gik din kagebagning?

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 22-06-07 18:27

Jeg skal først til det i aften, og jeg skal nok give besked.
Else

Godkendelse af svar
Fra : ElseR

Dato : 25-06-07 07:13

Tak for svaret frieda.

Kagebageningen gik godt. Jeg lavede 4 x portion og bagetiden var den samme. Jeg havde været bange for at den skulle blive tør i kanten, og fugtig/ubagt i mindten, men den var fin hele vejen igennem.

Det største problem var næsten at jeg ikke havde en skål der var stor nok til at røre så stor mængde dej i, så jeg måtte bruge en gryde.

Kh. Else

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 25-06-07 08:45

Jeg brugte engang opvaskebaljen til at lave Sangria i, fordi jeg ikke havde skåle store nok .

Super, så er du jo professionel "stor-kage-bagerinde" nu.