/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fedtpletter på havefliser
Fra : classic26
Vist : 12339 gange
500 point
Dato : 20-06-07 07:47

Hej
Et godt råd så jeg kan komme af med fedtpletter fra madlavning på beton havefliser

mvh steen

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 20-06-07 07:58

Prøv motorrens fra tanken

Accepteret svar
Fra : mumle01

Modtaget 510 point
Dato : 20-06-07 08:05

Hej
Prøv vanis, men bedre er varmt sæbevand og brug alm. opvaskemiddel, for det tar fedtpletter, andet kan give pletter.
Hilsen mumle01

Kommentar
Fra : Pede1313

Dato : 20-06-07 08:30

Vi har med stor glæde haft brug af en ukrudtsbrænder. Flammen brænder simpelthen fedtet af
Mvh
Pede1313

Kommentar
Fra : pve

Dato : 20-06-07 08:37
Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 08:41

Og så er der lige petroleum - det fjerner også en del.....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-06-07 08:59

Jeg har haft held med at bruge "oliesuger" - et granulat/pulver, der hældes på, mases godt ned i pletten og fejes væk efter et par dage.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-06-07 09:01

Den klassiske - en rigtig Leth:
hæld petroleum på, vent lidt til pletten er ved at være opløst og drys så tør cement eller fint kattegrus på. Når det har suget, kan det fejes op.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 20-06-07 12:40

Bedste råd:

LAD VÆRE MED AT SPILDE NOGET, PÅ DINE FLISER, HVIS DU VIL HAVE DEM TIL AT SE FLOTTE UD !!!

Har du lige lagt nye fliser, og spilder fedt på 3 af dem, så skift dem. De kommer aldrig til at ligne nye fliser alligevel, uanset hvad du gør !!!!

MVH

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 26-06-07 08:39

Er i gang med at teste svar

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-07 09:59

Der er mange svar, for der er flere måder som virker. Lad være med ukrudtbrænderen. Beton kan skades af spændingen ved lokalopvarmning og der skal meget til før flisen bliver så varm at fedtet brænder . Stærkt alkali , der sælges som afløbsrens tager ogaå fedtet, fortynd med vand og vand flisen færst så suger den ikke så meget ved siden af fedtet. Det kræver lidt virketid, Fedt omdannes til sæbe af stærkt alkali, og det skader ikke beton.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-06-07 13:49

fedtplet fjernes med pibeler (et fint pulver, der kan købes hos materialist eller farvehandler).

Læg en grød af vand og pibeler på pletten og støvsug pibeleret væk, når det er tørt.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 03-07-07 07:28

Gasbrænder og cement. Du skal regne med at gentage det nogle gange. Gasbrænderen fjerner noget af fedet og gør resten flydende så den tørre cement kan suge det op. Cementen skjuler også pletterne. Har selv fjernet pletter efter knallertrep. på terassen. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:12

Nede i Matas anbefalede de engang noget grundrens, dét har jeg haft held med.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-07-07 12:04

Har du ikke fået bugt med pletten nu, så se i øjnene, - så får du det aldrig. Ny flise

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 11-07-07 12:34

Tak for svaret mumle01.

Dit forslag tog det meste (Opvaskemiddel), og så gik jeg kold for det har nærmest "pisset" ned siden
Ellers tak til de andre mange forslag!