/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Omdirigering af port
Fra : icebobo
Vist : 926 gange
100 point
Dato : 23-01-03 01:26

Hejsa
Er der nogle der ved hvordan man omdirigerer en port i Windows 2000 prof. ?
Det er sådan at jeg har en server stående med win2000 prof. som samtidig virker som router, på den måde at internet deling er slået til (2 netkort hvor det ene er sat til udbyderen og det andet til lan).
Jeg har så en server mere som er tilsluttet lan, hvor på der skal køre et program hvor dem fra internettet skal kunne connecte til (programmet skal køre på den server og ikke på den som er connectet direkte til internettet).
Det jeg har prøvet syntes jeg virker helt indelysende, da jeg har taget egenskaber på netkortet - deling - instillinger og tjænester, hvorefter jeg har oprettet en, skrevet den rigtige port og UDP/TCP og så hvilke ip nummer den skulle omdirigeres til.
Problemet er bare at når man prøver at connecte fra internettet sker der intet, og jeg har testet om det virkede over lan, men der er ingen problemer.

Hvad kan der være galt ?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-01-03 01:29

Hvis det virker over LAN men ikke WAN så er min første tanke firewall !!!

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-01-03 01:31

Hvilken firewall har du ???
Det kan også nemt være at du har valgt et portnummer som er spærret i routeren (hvis du har sådan en)

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 23-01-03 02:30

Hej igen og tak for hurtig response

Jeg har verken firewall eller router (ingen router da serveren fungerer som router)
Desuden er der åbent for alle porte

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-01-03 08:23

Hej IceBobo,

så du bruger ikke din Speedstream 5781 mere så?

hvilke lokale IP adresser har dine computere?

den computer som er router/gateway går jeg udfra har IP'en x.x.x.1 hvis den ikke har det så prøv at ændre den til det... og da dit netværk ellers funker og du ka' komme på nettet med den anden computer går jeg også udfra den er koblet på med den andens ("routeren") IP adresse i Gateway feltet...

hvis denne computer som er koblet på "routeren" ikke har IP adressen x.x.x.2 så prøv at ændre den til det, og så se om det ikke vil virke...

eh... du har vel ikke overvejet at få en Firewall?

der findes nogle stykker her som er gratis... -->
http://www.webattack.com/freeware/security/fwfirewall.shtml

bare en lille tanke, så du ikke er nær så sårbar over for angreb og ting i den dur...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 24-01-03 00:55

Hey Strarup

Nej min speedstream har jeg droppet

Den pc som virker som "router" ha ganske rigtigt ip 192.168.0.1 og alle andre pc'er på lan har denne ip i gateway.
Internettet virker også fint på alle de andrer pc'er.
Den anden pc har ip 192.168.0.101, og det er også den ip som jeg har refereret til på "routeren"

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-01-03 01:07

Hej IceBobo,

oki doki...

men prøv at ændre den anden computers IP til 192.168.0.2 istedet for 192.168.0.101, jeg ved ikke om det vil hjælpe i dit tilfælde... men jeg har en del gange oplevet at f.eks. Webservere, FTP servere og i den dur, først har kunnet kontaktes udefra når de har haft endelsen x.x.x.2

der er nok nogen der vil kalde det noget sludder... og jeg ka' heller ikke komme med en fornuftig forklaring på det... andet end jeg udfra min erfaring har kunnet konstatere det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 24-01-03 01:12

Hey igen

Hehe det prøver jeg med d samme, pc'er kan opføre sig uforklarligt ind i mellem så hvorfor ikke

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-01-03 00:14

oki doki...

men hvis det ikke vil virke ka' du så ikke lige melde tilbage igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 25-01-03 00:25

Hey Strarup

Nope, det virker stadig ikke

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-03 01:30

Hej IceBobo,

oki doki... surt show...

så virkede x.x.x.2 tricket åbenbart ikke i dette tilfælde... jeg ved så ikke om det er fordi den ikke koblet på en alm. router... men istedet bruger 2 netværkkort på den ene, som ska' funke som gateway...

men lige et par spørgsmål... når der computeren udefra ska' i kontakt med din computer, bliver det så gjort via den lokale IP eller den Globale... din Globale IP adresse ka' du få af vide her... -->
http://www.myip.dk

der er evt. et program her der ka' hjælpe... "AnalogX PortMapper"... og ka' hentes her... -->
http://www.webattack.com/get/portmapper.shtml
men ellers vil jeg foreslå dig at kigge på de efterfølgende sider...

du ka' evt. prøve at gå disse sider igennem step by step... for at se om der evt. sku' mangle noget... jeg går udfra du bruger Microsoft ICS (Internet Connection Sharing)... "Installing ICS - Architeching Your Network"... -->
http://www.homenethelp.com/ics/ics-install-arch.asp
følg Win2000 "linjen"...

"To configure Internet connection sharing for applications and services"... -->
http://www.microsoft.com/windows2000/en/professional/help/howto_share_conn_config.htm

"Windows 2000's Network Address Translation"... -->
http://www.winnetmag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=7882&pg=2

lidt off topic... men her er et værktøj til at arbejde med når/hvis du enten ska' ændre eller ha' oplysninger omkring dine netværkskort indstillinger, mht. IP, gateway osv... "Wntipcfg.exe: Windows NT IPConfig Utility"... -->
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/wntipcfg-o.asp

du må undskylde hvis det er blevet lidt rodet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 25-01-03 03:35

Hejsa igen

Hehe nej d går nok
Via den globale ip, da pc'erne på internettet jo ikke kender min lokale ip.

Kommentar
Fra : twil

Dato : 27-01-03 00:14

Prøv at læse lidt om NAT http://www.vicomsoft.com/knowledge/reference/nat.html#0

MVH
Knud-Erik

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 03-02-03 23:34

IceBobo>
En smule offtopic... men alligevel:
Hvorfor benytter du ikke din Speedstream, hvis du alligevel har en?...

Hvis det er en TDC-router, kan du f.eks. bare.. **cough**åbne den**cough**!..
Det må da være 1000 gange bedre end at bruge en PC som router/firewall!..??
Men du har vel dine grunde!..

Ez1

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 04-02-03 01:35

Hey EazyOne

Jeg har haft åbnet den, men efter det har tdc skiftet password, og jeg gidder ikke have problemer med dem hvis du forstår

Godkendelse af svar
Fra : icebobo

Dato : 24-04-03 00:44

Tak for svaret strarup.
Jeg havde sq glemt at lukke mit indlæg :D