/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Macro til ændring af komma
Fra : tjantzen
Vist : 695 gange
200 point
Dato : 19-06-07 21:29

Hej!
Findes der en macro til word, som kan konvertere punktum'er til komma'er og omvendt ?
Jeg spør fordi jeg har et program, som genererer en faktura i word med amerikansk tegnsætning.
Programmet kræver en amerikansk opsætning, hvilket jo så gør at den benytter amerikans decimal og tusindtals seperator- opsætning. Jeg vil helst ikke præsentere mine danske kunde for en sådan fakura og kan ikke manuelt gå ind og ændre tegnstætningen, da det kan dreje sig om flere 100 om dagen

håber at I kan hjælpe på forhånd tak
mvh
Thomas

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-06-07 21:37

Rediger > erstat > sæt . øverste rude og , i nederste og vælg erstat alle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-06-07 21:41

Nåe ja den erstat skal jo lige ligge i en makro
funktioner > makro > indspil ny makro > følg guiden > lav dette >
Rediger > erstat > sæt . øverste rude og , i nederste og vælg erstat alle
Afslut makroindspilningen ved at klikke på stop (den lille blå fyr til venstre)

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 19-06-07 21:52

tjeck lige
1 at den kolonne, der indeholder tallene, er valgt (ellers kan punktum og komma ikke anvendes i fakturaen)

2 at der sættes et dummytegn (*) ind
,->*
.->,
*->.
ellers går der kage i udbytningen

Jeg ved ikke hvordan du får makroen til at opføre sig rigtigt, det kommer helt an på hvordan dokumentet er opsat. Husk også at tage højde for flersidede fakturaer

Kommentar
Fra : sion

Dato : 19-06-07 21:56

I e.c's løsning skal man lige huske først at erstatte det ene tegn til noget helt tredje, så man bagefter kan erstatte det andet til det første. Ellers er der pludselig kommaer både som decimal og tusindtalseparator, og så er det svært at sætte punktummer ind.

Kan man forstå dén remse???

Jeg prøver lide mere håndgribeligt...

Erstat først kommaer med et specialtegn, som ikke bruges andre steder - eventuelt | eller # eller §. Derefter kan punktummer med kommaer, og til sidst kan specialtegnene erstattes med punktummer. Eksempel:

, --> |
. --> ,
| --> .

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 19-06-07 21:57

Nemlig ja, Nuber2.

Simon

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 20-06-07 09:21

Tak for svaret
Og den lå jo lige til men......
Kan man lagre en sådan macro i et dokument?
Og kan man gøre så den kun bliver afspilles for en del af dokumenet - en sektion fx.
Fakutura'en er faktisk en skabelon med <tags>, som så trækker de korrekte data fra en database.
Derved genereres den endelige faktura. Faktura "template'en" er også lavet i word og da det drejer sig om rigtig mange, så er det ikke hensigtsmæssigt manuelt at afspille en macro på dem alle.

mvh
Thomas

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 20-06-07 09:40

Du kan lagere den i dokumentet eller "globalt" til brug i alle word-dokumenter på din comp.
Det gøres i starten hvor du kan vælge gem i dokument eller alle dukumenter (normal dot)

Hvis du har andre ting som skal indstilles / genbruges så laver du et tomt dokument eller med
den faste tekst / størrelse indrykning osv. og så gemmer du som (F12) skabelon, og den giver selv efternavnet dot
eks. abc.dot
Nu er den lige til at bruge i skabeloner når du vil åbne/starte et dokument.

Godkendelse af svar
Fra : tjantzen

Dato : 20-06-07 20:26

Tak for svaret e.c.
Det var lige det som jeg var ude efter

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : e.c