/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophavsret på tegneseriefigurer
Fra : renekure
Vist : 1334 gange
300 point
Dato : 19-06-07 19:27

Hej

Jeg leder efter noget specifik tekst på nettet, der kan anskueliggøre, om hvorvidt man må tage en kendt tegneseriefigur - Betty Boob - og bruge hende som loge for en forening/klub.

Planen er at der skal trykkes T-shirts mv og logo´et skal bruges på hjemmesiden.

Så vidt jeg ved, er betty Boob et registreret varemærke, og det derfor er ulovligt - men vi er mange der er uenige om den slags.

Jeg vil gerne have nogle henvisninger med noget klar tekst, der kan belyse problematiken, således at jeg kan fremlægge det for mine uenige venner - Og meget gerne på dansk

Mvh René

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-07 19:29
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-07 19:55
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-07 19:56
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-07 20:02

Du må aldeles ikke misbruge Betty

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 19-06-07 20:08

Miritdk - det er jo også lige præcis det jeg prøver at undgå - hvis du ikke har fattet det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-07 20:11

Det må man absolut ikke.

Heller ikke selv om Betty Boop måske ikke er et registreret varemærke (det ved jeg ikke om hun er)

Men skaberne af figuren har helt automatisk ophavsretten til hende, og det betyder at I for at måtte bruge logoet skal have lov til det af ophavsretsindehaverne.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-07 20:25

ved jeg da godt rene

Citat
Betty Boop, besides being an American Icon, is a copyrighted figure. King Features holds the copyright on Betty and the Max Fleischer stable of cartoons.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-07 20:26

Citat
©2002 - 2007 King Features Syndicate, Inc. / Fleischer Studios, Inc.
TMHearst Holdings, Inc. / Fleischer Studios, Inc.

Powered by vBulletin® Version 3.6.7
Copyright ©2000 - 2007, Jelsoft Enterprises Ltd.

http://www.bettyboop.com/forums/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-06-07 21:01

Hvis du læser noget af det der allerede er linket til vil du kunne se, at ophavsret betyder, at den der har skabt noget unikt (noget der ikke ligner andet) har ophavsret og dermed må tingene ikke kopieres uden tilladelse.

Hvis noget er registreret varemærke som f. eks. LEGO klodser så må du hverken bruge navnet eller den ting navnet omhandler. De har endda forsøgt at forbyde en der hedder Lego at opkalde sin butik med eget navn.

Altså uanset hvad andre har kreeret så må du ikke anvende det uden tilladelse.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 300 point
Dato : 22-06-07 15:15

Jo - hovedbudskabet her er jo 'det må man ikke uden tilladelse' - ikke p.g.a. evt. varemærkebeskyttelse men p.g.a. den almindelige ophavsret. Jeg er enig.

Men du nævner at nogen er ueninge, og så vil du gerne have links. Jeg har fundet et link.

Man kunne forestille sig at dem der siger at man godt må, påstår at det er tilladt, når det ikke er til videresalg. Man må faktisk godt kopiere enkelte eksemplarer til eget brug, men det skal være til 'særdeles privat' brug som det fremgår af linket http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=788
Så en forening er næppe omfattet af denne regel. Jeg er derfor fortsat enig: 'Det må man ikke'.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-07 15:27

Så er det svar vist blevet gentaget tilstrækkeligt??

Fjerner lige fluebenet, hvis flere vil gentage svaret

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-07 15:35

renekure - enten accepter svar eller det der kommer nærmest - tror du har nok

Citat
Jeg vil gerne have nogle henvisninger med noget klar tekst, der kan belyse problematiken, således at jeg kan fremlægge det for mine uenige venner - Og meget gerne på dansk
hvor svært kan de være

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 22-06-07 15:38

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : miritdk