/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Program ? / rettigheder
Fra : disken
Vist : 578 gange
50 point
Dato : 18-06-07 21:54

Når jeg nærlæser teksten, man skal godkende,'
før man installerer et program.
SÅ STÅR der = at hvis du installerer programmet er du
skyldig/ OG SKAL følge loven om OPHAVSRET o.s.v
Købe det eller afinstallere det, indeb
for en vis periode..

MEN, hvis man IKKE installerer programmet,
og bare har det liggende, DET MÅ MAN ÅBENTBART GODT.

Hvorfor må man gerne have det liggende, MEN IKKE BRUGE DET ?

Tænkte i den vej, antipirat-gruppen tænker...

Kun en tanke...intet andet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-07 22:02

Der er da ikke meget ide i at have et program, man ikke bruger til andet end at samle støv

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-06-07 22:15

Citat
Der er da ikke meget ide i at have et program, man ikke bruger til andet end at samle støv

VED DET__men åbenbart IKKE ULOVLIGT.
Så må det vel være op til andre, =
at NÆRLÆSE rettighederne, eller har jeg ''misset'' noget.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 18-06-07 22:22

Kun en tanke...intet andet. Har jeg ''misset'' noget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-07 22:35

Citat
Kun en tanke...intet andet.

Læg brikken ned inden den vælter

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-06-07 22:37

Citat
Læg brikken ned inden den vælter

Katten var der først___

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-06-07 22:41

Citat
Læg brikken ned inden den vælter

Har ALTSÅ mere end ??? 4+2= !!!!! = 2004

Det gør bare ONDT at TÆNKE nu omdage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-07 22:42

loven omkring programmet er vel a la det, at du må købe et bilhorn med flere toner (en melodi) men du må ikke bruge det i bilen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-07 22:42

Citat
Katten var der først___

Var det den sidste brik der røg der

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-06-07 23:06

NORD__
Citat
loven omkring programmet er vel a la det, at du må købe et bilhorn med flere toner (en melodi) men du må ikke bruge det i bilen

Kan DA forståe´s PÅ MAnGE måder, så den skal vi
sikkert have ''refi'' til at vælte.

Katten har væltet mig, for mange år siden,
sikkert derfor, jeg har skie ondt i hoe´t, af at se
nedaf, hvor er missi...
BANGE FOR AT TRÆDE PÅ EN KAT___

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-06-07 23:08

Bortset fra det, MÅ du altså heller ikke bruge
dit eget HORN, medmindre ___o.s.v

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 19-06-07 09:31

Tilbage på sporet.

Når professionelle køber et stort program-produkt, så gennemgås det med sælger, evt. tilpasninger aftales, priser forhandles o.s.v. og til sidst skrives der en kontrakt hvor alle aftaler er nedfældet. Denne underskrives, og det er så det.

Når du køber en plastindpakket papæske i computerforretningen så gælder den almindelige lovgivning (købeloven, markedsføringsloven etc) og intet andet. Forhandleren kan ikke administrere licensaftaler, underskrifter etc. Men hvis leverandøren ønsker at skrappere aftaler skal gælde, så bliver han nødt til at få dig til at acceptere dem. Fx at du kun må installere på een computer eller på een pc. En sådan accept er normalt en underskrift, men det kan ikke praktisk lade sig gøre at forhindre dig i at bruge softwaren indtil du har underskrevet. Andre metoder bruges så i stedet:
- Angive, at hvis du bryder plastemballagen, så betragtes det som accept
- eller at du hakker et felt af eller trykker 'Ok' under installation
- eller at du registrere online og hakker et felt af eller trykker 'Ok'

Det skal siges at mange af disse metoder er tvivlsomme eller ulovlige og mange af bestemmelserne i licensbetingelserne er i modstrid til ufravigelige regler i lovgivningen og derfor kan ignoreres eller betegnes som direkte ulovlige. Det gamle skoleeksempel som vist ikke ses mere, var at der uden på pakken stod at du ved at bryde emballagen accepterede licensbetingelserne der var indlagt i pakken og ikke kunne læses før emballagen var brudt.

Godkendelse af svar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 20:45

Godkender din ___ BEHANDLING AF PLASVARER_ o.s.v
som en HOVEDREGEL.

Men derfor MÅ man STADIG have
F.eks en ÆGTE Vista / Adobe liggende,
''bare du ikke'' overski/skrider prøve_tiden.
og ELLER´s nærlæser AFTALEN,
om IKKE spredning, af software.

Kan så bare ikke forSTÅ, at det ABSOLUT skal
beskrives_______MED SÅ STORE ORD.

Havde det været musik_ så var der besøg IDAG,,'
de har travlt...

Men takker for deltagelse...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-06-07 20:46

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-06-07 11:29

Tak fordi du har læst (og antagelig forstået) mit forsøg på at give dig et svar. Til gengæld kan jeg sige at jeg ikke umiddelbart fatter ret meget af dit sidste indlæg. Antager at det heller ikke er skrevet med henblik på at blive forstået (hvilket vist også gælder mange softwarelicenser)