/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering af loftsrum
Fra : johnsor
Vist : 2753 gange
100 point
Dato : 18-06-07 12:56

Hej...

Jeg påtænker at udnytte mit loftsrum på et 1,5 plans hus.
Det skal være 30 cm isolering og et lag gips.
Det skal ikke udnyttes til beboelse, kun til pulterum.

Skal jeg være nervøs mth. om tag konstruktionen kan bære dette, eller vil det bare binde det hele mere sammen?

Taget har eternit tagplader. Det er hanebåndsspær. Spærrene står med ca. 1 m. afstand og spærhovedet har en dimension på 17*4,5 cm. Grundplan er 15*8 m. og rejsningen er 50 grader. Der er udluftning i taget.
Huset er fra 94

MVH.
John

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-07 12:59

Umiddelbart ville jeg ikke være ræd, men spørg da en statiker/ingeniør. Så er du sikker.

PS Husk dampspærre

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-07 13:13

f.eks http://www.consize.dk/ Carsten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-06-07 13:22

Du skal strengt taget spørge teknisk forvaltning om lov da det er en udvidelse af udnyttelsesgraden, men spærfodsafstanden er for stor til at du anvende gulv direkte ovenpå uden forstærkninger.

Dampsærre og minimum 50 mm. til taglægter er nok det vigtigste for ikke at skade konstruktionen, som uden tvivl kan holde til et pulterrum.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-06-07 13:23

Citat
minimum 50 mm. til taglægter

..altså afstand mellem isolering og taglægter.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-07 16:41

du kan roligt isolere dit loftrum som du beskriver. sådan ser alle nye huse ud nu om dage. men husk at lave min. 7 cm luft fra overside isolering til underside tagbeklædning. hvis du ikke har plads nok til isoleringen, må du fore på spærene, så du opnår den ønskede isolering.

tømreren

Godkendelse af svar
Fra : johnsor

Dato : 19-06-07 12:04

Tak for svaret trimare46.

Så er det jo kun at komme igang

MVH
John