/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opsivende vand fra kældergulv
Fra : she79
Vist : 4657 gange
60 point
Dato : 18-06-07 09:39

Hej.

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I kan svare mig på.

I går aftes var der et voldsomt regnvejr, og lige pludselig under dette regnvejr begyndte der, at sive vand op midt på vores kælder gulv. Hvad kan det være?
Der kom ikke noget vand ind af kældervinduerne eller vand ind fra vores kælderdør. Kun fra midt på gulvet. Og der kom en del - nok et par cm som selvfølgelig bredte sig til en stor del af gulvet. Vi troede først, at det var et vandrør, som var sprunget, men pludselig stoppede vandet - som med regnen. Er det mon grundvand eller hvad?

Og hvad kan man gøre ved det? Har læst noget om dræn osv., men hvad mener I?

Kommentar
Fra : me67

Dato : 18-06-07 09:43

Det er grundvandet der står op gennem gulvet.

Om det hjælper at dræne rundt om huste er nok tvivlsomt.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-07 09:45

Vi har nogle bekendte der har samme problem.

Hos dem er det grundvand, de har drænet - hvilket hjalp meget - men ikke nok, da grundvandet stiger ind under huset, og ikke kun omkring huset.

De har en maskine der pumper vandet væk fra under huset, men hos dem er det også et stort problem hver gang det regner.

Jeg ville i første omgang dræne huset, da det kan afhjælpe meget

Kommentar
Fra : she79

Dato : 18-06-07 09:50

ja, det tænkte jeg nok. Kan man mon gøre noget ved det?

Folk siger, at vi skal kontakte forsikringen, men de dækker vel kun de ting der er sket skade på (og det var stort set ingen ting, da vi var hurtige til at tørre det op - og det mest var ting der alligevel skulle ud)??? De vil vel ikke dække noget mht. afhjælpning af, at det sker igen?

(Faktisk var det helt tilfældigt, at vi lige var nede i kælderen for at kigge i en kasse vi har opbevaret - så det var da heldig nok, så vi kunne få det tørret op - inden det gjorde den store skade.) Men træls alligevel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-07 09:54

Prøv at ringe til dit forsikringsselskab

Men jeg er ret så sikker på, at de ikke vil hjælpe jer, da det vil hedde sig at det er en forbedring af huset, de vil nok snarere bede jer om at udbredre hurtigst muligt så der ikke kommer svamp i huset

Kommentar
Fra : she79

Dato : 18-06-07 09:56

Hov, nordsted1, du kom mig i forkøbet med svar på mine spørgsmål.
Det lyder til, at være en store omgang, det dine bekendte har fået lavet??

Vi har heldigvis ikke oplevet det ret meget. Vi har boet her i snart 4 år, og det er første gang vi oplever det på denne måde. Men vi havde engang for 2½ år siden, hvor vi havde vand i det ene kælder-rum, men der troede vi bare, at det kom fra døren - fordi vores siv-brønd var stoppet til (der opdagede vi det først, da vandet var der), men det kan jo have været det samme dengang! Men det var helt sikker ikke noget med vores siv-brønd denne gang, for der kom slet ingen vand i det kælder-rum med døren.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-07 10:28

Prøv at spørge en kloarkmester, om hvad i kan gøre. Dette ville jeg gøre før jeg snakkede med forsikringen.

Mine bekendte har også plantet en hulens til masse birketræer, det har også hjulpet en del, da det er et meget tørstigt træ

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-06-07 11:48

Nu er det jo sjældent at det sker, men I kunne få lave en sivebrønd under gulvet og ligge en dykpumpe herned, den vil starte når vandstanden bliver for højj og lede vande hen hvor I kan blive af med det. Enkelt og billigt.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 18-06-07 11:49

Tak for jeres svar.

Jeg har lige læst vores police igennem - og der står, at parcelhusforsikringen IKKE dækker skade forårsaget ved opstigning af grundvand som følge af skybrud. Så der er der nok ikke meget at komme efter. og indboen dækker jo kun skade på ting.

Jeg synes jeg har hørt at det med dræn er en ret dyr "affære" - så spørgsmålet er om det kan svare sig. Vi har længe gået i tankerne at bygge 20-30 kvm til huset, da vi mangler et børneværelse og gerne vil have lidt større stue. Og så nyt tag på - så det render jo nemt op i 200.000 - 300.000 måske mere. Og hvis vi så også skal have gjort en masse med dræn osv. - så er det måske bedre at købe et større hus!!!! Men er dette hus mon så nemt at sælge, når vi lige har haft dette problem???!!!! Der er dog ikke det vilde at se på kældergulvet, men kan en ny køber komme efter os om x antal år, hvis det sker igen?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 18-06-07 11:53

Skulle næsten tro at du også har startet en tilsvarende debat her:

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=37677

Ziggy99

Kommentar
Fra : she79

Dato : 18-06-07 12:02

ziggy99, ja det skulle man da godt nok næsten tro. Men nej, det er ikke mig

Men tak for linket . Det må jeg lige nær-læse lidt

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 19-06-07 03:46

Jeg har fuldstændigt samme problem i ejendommen hvor jeg bor, dette sker kun ved skybrud og skyldes at kloakken ikke kan følge med, derved stemmer vandet op i 5-10 cm højde i den tid skybruddet varer - Oftest mindre en 1 time.

I mit tilfælde har fænomenet altså intet med grundvand at gøre, men skyldes alene overfladevand der ikke kan bortledes

Jeg fik først monteret afløb med en bold i (kan sgu ikke lige erindre hvad sådan en hedder)
Bolden spærre for vandet når det forsøger at komme op, men kræver at kloakken renholdes for blade og bolden rengøres så godt som man kan, resultatet i mit tilfælde var ikke godt nok, det dæmrede godt nok op for problemet, men der sivede forsat vand op sammen med bolden.

Dernæst fik jeg afløb monteret med en anordning hvor man skruer en kontraventil-agtig tingest fast når man ønsker afløbet spærret.

Det hjalp.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : she79

Dato : 19-06-07 11:38

okay, takker. LarsJylland, vores kom ikke op af kloaken, men op midt på gulvet, men det gjorde der måske også hos dig?

Det er da værd at overveje din løsning, hvis det er det samme.