/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Download fra LimeWire
Fra : underdoze
Vist : 909 gange
200 point
Dato : 18-06-07 00:30

Jeg hører folk sige at det er ulovligt at downloade musik fra Limewire. Er der nogen der kender lidt mere til reglerne heromkring - og hvorfor oplyser de i så fald ikke om det på zitet med STORE BOGSTAVER?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 18-06-07 00:31

Så mister de vel kunder.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 18-06-07 00:33
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-07 00:52

Fil deling af copyright materiale, som foreksempel musik er ulovlig, og fil deling tjenesterne er den sikre vej til spyware og det der er værre

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 18-06-07 00:59

Jeg er ikke så vild med, at bruge ordet ulovligt i den forbindelse, for det er ikke i strid med den danske straffelov, men kommer under lov om ophavsret. Sagt på en anden måde: Dem der har ophavsretten til materialet du downloader, kan komme efter dig, med et privat søgsmål. Men med mindre du laver en stor forretning ud af det, og sælger kopieret musik og film i stor stil, så er sandsynligheden ikke særlig stor for at Anti Pirat Gruppen, eller lignende, pludselig banker på din dør.

Men det at downloade filer fra kilder man ikke kender, medfører en stor risiko for at få virus, spyware, og andet skidt og møg, med ned. Det alene burde egentlig afholde folk fra at gøre det, men det gør det desværre ikke

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-06-07 01:13

Svaret på dit spørgsmål er at det at fildele om det så er Limewire eller andet i sig selv ikke er ulovligt.

Det kommer an på hvad man fildeler.

VH

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-06-07 08:05

Citat
Jeg er ikke så vild med, at bruge ordet ulovligt i den forbindelse, for det er ikke i strid med den danske straffelov

Det er heller ikke i strid med den danske straffelov at køre over for rødt lys, men det er da ulovligt alligevel....
Ulovligt betyder at det er en overtrædelse af EN lov, ikke nødvendigvis straffeloven, det kan være færdselsloven, lejeloven eler loven om ophavsrettigheder, så argumentet er lidt tyndt ikk?

Du kan få alle oplysninger om lovligheden, eller mangel på samme på dette link

http://www.antipirat.dk/

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-07 11:54

Jeg gentager. Nej det er ikke ulovligt ej heller strafbart at downloade ikke rettigheds beskyttet indhold fra Limewire.

Digital kopiering af film og musik - FAQ

Generelt

I henhold til ophavsretsloven er det tilladt at fremstille digitale kopier af film og musik til sit eget personlige brug indenfor sin husstand. Det er kun tilladt at fremstille en kopi, når kopieringen sker på grundlag af et originalt eksemplar udgivet med rettighedshaverens tilladelse.

Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg selv har købt?

* Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.

Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg har lånt eller lejet ?

* Nej, du må ikke kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt eller lejet.
* Dvs. du må f.eks. ikke:
o kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt på biblioteket.
o kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt af en ven.
o kopiere en original musik-cd eller film, som du har lejet.

Må jeg kopiere fra en kopi?

* Du må ikke kopiere fra en kopi.

Må jeg sælge, bytte, udlåne eller udleje kopier af musik eller film?

* Du må ikke sælge, bytte, udlåne eller udleje kopier af musik eller film.

Må jeg forære kopier af musik eller film bort som gave?

* Du må ikke forære kopier af musik eller film bort som gave.

Må jeg afspille kopier af musik eller film mod betaling?

* Du må ikke afspille kopier af musik eller film mod betaling.

Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

* Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
* Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.

Må jeg downloade et musiknummer eller en film fra internettet?

* Du må gerne downloade et musiknummer eller en film fra internettet, såfremt rettighedshaverne har givet tilladelse til, at musikken/filmen kan downloades.
* Du må ikke downloade kopier af musik eller film fra internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer).

Hvor kan jeg downloade musik lovligt?

* Som hovedregel kan du downloade musik lovligt de steder, hvor du betaler for det. For danske sites klik her.

Må jeg kopiere det musik, jeg lovligt har downloadet ?

* Ja, men kun til personlig brug.

Må jeg dele mine kopier af musik eller film med andre på internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer som kazaa og e-donkey)?

* Du må ikke dele dine kopier af musik eller film med andre på internettet.

Må jeg videresende musik eller film via e-mail?

* Du må ikke videresende musik eller film via e-mail.

Hvad er straffen for pirateri?

* Strafferammen for pirateri er 1½ år efter ophavsretsloven og i særligt grove tilfælde 6 års fængsel efter straffeloven.

Må man overføre musik fra CD til Mp3-afspiller?

* Du må gerne overføre musik fra en CD til din Mp3-afspiller, hvis overførelsen udelukkende sker til personlig brug for dig eller din husstand, og overførelsen sker fra et lovligt eksemplar. Du må f.eks. ikke overføre fra et eksemplar der er lånt eller lejet.
* Endelig må det eksemplar, som du overfører fra, ikke være kopispærret.

Må man overføre musikfiler lovligt købt på nettet til Mp3-afspiller?

* Når du køber musik fra de lovlige online-musiktjenester på nettet har du typisk ret til have musiknummeret liggende på din harddisk og til at brænde en CD med de lovligt købte musiknumre. De nærmere licensbetingelser fremgår af den enkelte musiktjeneste.
*
Hvis det downloadede musiknummer ikke indeholder en kopispærring har du ret til at overføre musiknummeret fra din harddisk/CD til din egen personlige Mp3-afspiller.

For mere information henvises der til spørgsmål og svar på kulturministeriets hjemmeside infokiosk.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 18-06-07 17:18

Citat
så argumentet er lidt tyndt ikk?

Argumentet ? For eller imod hvad ?

Der er altså en nuanceforskel på "det offentlige imod dig" og "privatperson imod privatperson".

Har du kørt over for rødt, har du gjort noget ulovligt i henhold til færdselsloven, og så får du en bøde. I private sager er tingene knap så firkantede. Der er flere ting som spiller ind. F,eks vil en dommer nok næppe sende dig halvandet år i spjældet, for at have sendt din kæreste en kærlighedssang over MSN, vel .

Og for POKKER! Lige siden båndoptageren blev opfundet, har folk DELT musik, på et eller andet niveau. INGEN kan sige sige fri for at have krænket ophavsretten, hvad angår musik og film. Så jeg er LIIIIDT træt af at høre moralprædiken, og "lovligt/ulovligt", hvad det angår

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-06-07 17:26

Lovligt eller ulovligt! - Jeg syntes at det virker godt nok!
Jeg gør det at jeg gemmer alt musikken på et externe harddisk der sidder som netværksdisk.
På den måde findes der ikke musikfiler på nogle af vores PC'er.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 19-06-07 19:01

Ligemeget Severino. Ingen kan komme efter dig, for at have musikfiler på din maskine. APG vil aldrig kunne bevise, at du har gjort noget "ulovligt". Du kan f,eks have kopieret musikken fra CD`er, som du senere har solgt, og det må du gerne.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 19-06-07 19:14
Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 20-06-07 12:00

Tak for alle svarene. Thomas skriver således følgende:

Citat
Jeg gentager. Nej det er ikke ulovligt ej heller strafbart at downloade ikke rettigheds beskyttet indhold fra Limewire.

Mit spørgsmål er så: Jamen er Limewires indhold rettighedsbeskyttet eller ej og hvad betyder det mere nøjagtigt? Jeg mener jo at alle de orgininal cd'er der næsten er grundlag for samtlige musikfiler på LimeWire vel ER rettighedsbeskyttede, men hvordan forholder det sig når du downloader dem som filer. I følge det du skriver er det vel også ulovligt.....hvordan kan du så skrive at LimeWire IKKE er ulovligt eller strafbart?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-07 12:37

Lime Wire er ikke ulovlig, fildeling er heller ikke ulovlig, men fildeling af rettigheds beskyttet musik og film er ulovlig
Citat
Må jeg downloade et musiknummer eller en film fra internettet?

* Du må gerne downloade et musiknummer eller en film fra internettet, såfremt rettighedshaverne har givet tilladelse til, at musikken/filmen kan downloades.
* Du må ikke downloade kopier af musik eller film fra internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer).

Hvor kan jeg downloade musik lovligt?

* Som hovedregel kan du downloade musik lovligt de steder, hvor du betaler for det. For danske sites klik her.
citatet er fra Thomas Haugårds indlæg: http://www.kandu.dk/spg105874.aspx#1182765

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-06-07 12:41

Der er steder på nettet hvor kunstnere selv lægger deres materiale til fri download for på den måde at blive eksponeret, og du må også gerne lægge dine egne produktioner (musik, billede, video eller andet) på nettet og lade andre downloade det med din tilladelse.

Som udgangspunkt kan du soge, at ophavsretsindehaveren skal give sin tilladelse ti lat du downloader, og det er sjældent tilfældet på Limewire, men programmet i sig selv er ikke ulovligt, og det kan lovligt bruges til at dele lovlige filer mellem venner, bekendte og alle mulige andre.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 20-06-07 12:43

Hej underdoze
Alt er jo principielt forbudt, medmindre du har ejerens tilladelse.
Det gælder ogsåmusik, og desværre er musikerne lidt karrige med at lade dig bruge deres værker via fildelingstjenesterne.
De fleste fildelingstjenester gør udtrykkeligt opmærksom på at ophavsrettigheder skal respekteres. Jeg kender ikke limewire, men formoder at det også gælder dem.
Men da det er dig som bruger (og nogle få andre brugere der udvælger hvilket materiale der skal være på limewire, så kan konflikt med loven ikke undgås.

I øvrigt er ophavsretloven i langt de fleste situationer ikke dækkende i forhold til de muligheder, nettet giver. Eksemplarbegrebet giver ikke mening i en digitaliseret verden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-07 12:58

Citat
Det gælder ogsåmusik, og desværre er musikerne lidt karrige med at lade dig bruge deres værker via fildelingstjenesterne.
der er nu mange musikere, som er betænkelige ved APG´s fremturen, det er pladeselskaberne som er hysteriske med fildeling af musik

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 20-06-07 13:44

Du kan hente så meget på fildelingstjenester, og du bestemmer selv hvad du henter eller deler.

Ulovlighederne er dermed helt din egen sag.

Du kan også hente linuxdistributioner og meget andet, som ophavsrethaverne har givet tilladelse til fri spredning af.

Og du kan selv tage en cd ud af reolen, konvertere den til mp3 eller et andet komprimeret musikformat. Og så knalde den ud til deling med hele verden. Reglerne er så tilpas tåbelige at postbudet (limewire) kan komme i fedtefadet for dine misgerninger.

Nej,der er ingen der kommer og fortæller dig hvornår du er på galt spor. Men hvis du ikke har en form for aftale med kunstneren, underforstået eller eksakt, så kan du roligt regne med at du gør noget ulovligt når du henter musik. Husk du henter den hos andre musik'elskere' - limewire har ikke selv musik

Var det det du ville høre?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-06-07 15:49

Mit spørgsmål er så: Jamen er Limewires indhold rettighedsbeskyttet eller ej og hvad betyder det mere nøjagtigt? Jeg mener jo at alle de orgininal cd'er der næsten er grundlag for samtlige musikfiler på LimeWire vel ER rettighedsbeskyttede, men hvordan forholder det sig når du downloader dem som filer. I følge det du skriver er det vel også ulovligt.....hvordan kan du så skrive at LimeWire IKKE er ulovligt eller strafbart?

Der ligger både rettighedsbeskyttet og ikke rettighedsbeskyttet matriale på limewire og andre fildelingstjenester. Det er dit ansvar at finde ud af hvad der er hvad.

Fildelingstjenesterne er i sig selv ikke ulovlige. Postbudet bliver jo heller ikke straffet hvis du sender en pakke med narko.

At tingene skifter format fra CD til lydfiler har ingen betydning.

VH

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 20-06-07 16:20

Ja alle regler om rettighedsbeskyttelse gælder ligesåvel for limewire's indhold som alle andre steder i samfundet.
Men limewire i sig selv er ikke ulovligt, medmindre de markedsfører sig på at du kan hente ophavsretligt beskyttet materiale uden tilladelse.

Og det er op til dig både at vurdere hvad det vil sige at opføre sig ordentligt -og at indrette din opførsel derfter.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 20-06-07 17:04

Du kan sammenligne det lidt med en bank - selv hvis alle skuffer stod åbne og medarbejderne var gået til fagligt møde ville det ikke være tilladt for dig at tage penge med ud, medmindre du selv hævede dem i en kontantautomat

Nogen må jo opføre sig ordentligt.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 20-06-07 17:15

I øvrigt, så står det med store bogstaver - ikke kun på sitet, men også i programmet, ligesom der er redskaber du kan bruge til at vurdere om der er tale om fair use elle en overtrædelse af ophavsretloven.

Så hvis du bliver knaldet eller får dårlig samvittighed, så er der kun dig selv at bebrejde det.

Citat
Important Information about Using P2P Software Safely

Lime Wire LLC does not distribute LimeWire Basic to people who intend to use it for purposes of copyright infringement.

Thank you for your interest; however, we cannot complete this download.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-06-07 07:26

Citat
Mit spørgsmål er så: Jamen er Limewires indhold rettighedsbeskyttet eller ej

Vi skal jo lige huske at Limewire ikke har noget indhold, Limewire er blot et program der giver dig en oversigt over de andre brugeres indhold i de mapper de har valgt at dele, og derfor kan Limewire heller ikke styre om indholdet er lovligt at downloade eller ej.

Hvis jeg f.eks vælger at lægge mine feriebilleder i en mappe og gøre den tilgængelig på Limewire, så er det lovligt, men hvis jeg i den samme mappe "ved et uheld" har lagt de ophavsretsligt beskyttede MP3 filer jeg er i besiddelse af, så må du ikke downloade dem, selvom de er der

Godkendelse af svar
Fra : underdoze

Dato : 01-07-07 13:42

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-07-07 13:45

selv tak