/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ang. omdrejningstæller
Fra : crayzee
Vist : 2092 gange
50 point
Dato : 18-06-07 00:21

hey hvordan monterer man en omdrejningstæller fra en scooter over på en puch fx ?
på omdrejningstælleren er der 3 ledninger..

Skal de 2 af dem ikke over på tændspolen ?

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 18-06-07 06:17

1 til plus, 1 til minus og 1 til platinerne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-07 13:46

Jeg har ikke set nogle der virker på 6 Volt vekselstrøm endnu.
De fleste elektroniske, skal have 12 Volt, og så en ledning omkring tændkablet.
Det eneste du opnår ved at montere den på en Puch, er at slå omdrejningstælleren ihjel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 18-06-07 23:19

Jo men Palle hvad hvis man giver omdrejningstælleren 12v jævnstrøm fra et andet batteri og så den sidste ledning på platinerne?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-07 00:02

Jo, måske, afhænger af hvilken omdrejningstæller det er, rart at have et diagram til den.
Men er det ikke lidt svært at køre rundt med et 12v batteri hængende i en snor på en Puch
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 19-06-07 00:20

Nej i mælkekassen bagpå selvfølgelig

Ej du har nok ret . der er jo ikke meget plads på sådan en bandit

Kommentar
Fra : Andenden2

Dato : 19-06-07 09:15

Hvad med omdrejningstæller til en monza kan du ikk bruge den, kan nu ikk lige huske hvordan man tilslutter den andre?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-06-07 15:17

Jeg har selv omdrejningstæller på min Rally og der skal RPM ledningen ikke forbindes overhovedet.
Den skal bare vikles omkring tændrørskablet.
Du kan jo bare lade et scooter batteri helt op, og montere RPM måleren på det og så tage en tur.
Det er jo så kun til at teste med og ikke noget varigt.
Ellers skal du over i selv at lave noget med en transformer, som laver det om fra 6volt til 12 volt og så sætte en spændingsregulator/ensretter på bagefter.

Det bedste ville nok være at vilke din lysspole ud og tælle hvor mange gange at viklingerne løber rundt, og finde tyndere isolteret kobbertråd og vikle en ny lysspole med dobbelt så mange viklinger.

og bingo, så har du 12volt og kan nu få 12volt horn, blinklys osv osv.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-06-07 15:41

Så, jeg har lige lavet en lille tegning.
http://www.scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=7634

Kommentar
Fra : Ernst_himself

Dato : 05-09-07 14:53

Hvad med bare at købe en digital rpm tæller, de kan fåres for et par hundrede kr, og de køre på et lille 3v's batteri ( indbygget ) og en ledning der bare skal sættes på tændrørs-kablet. Kig fx på http://www.kgi.dk/product-3345-1183.php der findes mange modeller i mange udførsler ( og til mange priser :)