/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Uren hud
Fra : Sillepigen
Vist : 10244 gange
50 point
Dato : 17-06-07 20:03

Hej med jer!
Jeg har gennem alle mine teenageår haft problemer med uren hud, men til dels accepteret det som en del af min alder.
Jeg har nu rundt 20 og huden ser ikke ud til at have opfattet at jeg ikke længere er teenager

De sidste 4 år har jeg morgen og aften renset min hud i biotherm - og så den farve der har passet til mig på de forskellige tider - primært til fedtet eller kombineret hud. Rensecreme, skin tonic, fugtighedscreme + 2 masker. For et par måneder siden skiftede jeg til et mærke fra apoteket - for at se om det skulle have en effekt.

Jeg har også spist forholdsvist sundt - meget lidt sukker og fedt. Og siden februar har jeg undgået hvede og stivelse generelt + sukker og usundt fedt, mens det sunde fedt, dvs. olie, nødder, fisk og avokado er blevet sat i vejret. Men stadig føler jeg mig meget udsat.
Og det er ikke kun den sædvanelige gang i måneden og jeg har ikke fundet en sammenhæng mellem bestemte fødevarer og bumser - det er faktisk ret generelt hele tiden.

Jeg har fået et recept hos lægen til et middel, men jeg skal bruge det i 3 måneder før der er virkning og man bliver i denne periode meget lysoverfølsom. Ikke så heldigt i denne dejlige sommertid, så det vil jeg vente med til vinteren igen er over os.

Spørgsmålet er nu: Kan der være noget andet jeg har overset? Hvis nogen har erfaringer med noget ville det være dejligt.

God sommer
Kathrine

Kommentar
Fra : nymphen

Dato : 17-06-07 20:37

Hej Kathrine.

Jeg er en fyr på 21 år, og har også en del uren hud, som jeg har arvet efter min far.
Det er ikke sådan at jeg har et helt krater, men jeg har bare tit bumser, især min hovedbund er udsat.

Jeg har også bare accepteret at det var sådan det nu engang skulle være, og ikke gjort mere ved det, indtil jeg blev 18, og stadig havde uren hud. Jeg har prøvet alle mulige former for cremer. Lige fra nogen jeg selv har fået anbefalet, til nogen lægen har anbefalet, og lige lidt hjælper det hele. Jeg snakkede så med min far om det (som er 41) og han sagde at han selv havde prøvet alt muligt og lige lidt hjalp det. Han havde til sidst ved en læge fået afvide at han kunne få en laserbehandling, ellers var der ikke andet han kunne gøre, da han er født med dette, og altid vil lide af det.

Mit bedste bud, og hvad jeg selv gør, det er SOL.. ved godt det er pisse usundt, men en gang solarie, det brænder gerne bumserne og den urene hud lidt væk, og så bruger jeg skintonic.. Ved ikke om du ku bruge dette til så meget, men ville bare fortælle du er ikke den eneste med problemet, og desværre ligger det bare i kroppen og huden at man får disse bumser.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-06-07 20:40

3% brintoverilte direkte på de udsatte områder efter en grundig rensning og creme mod uren hud har hjulpet mig....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-06-07 08:58
Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 18-06-07 09:45

Hej med jer

Mulberry: Sjovt du siger det. Det prøvede jeg faktisk også. Samtidig med min kostomlægning i foråret, hvor jeg begyndte helt at undgå stivelse, hvede osv... fik jeg også en tarmrensning af 3. omgange + baktorieflora til genopbyggelse osv. som der kort tid efter var kritik af, at man mange stedet glemte at give kunderne med.

Nymphen: Jeg har også forsøgt mig med sol. Jeg kan forestille mig at du også har fået skrækhistorie om hvor farligt det ersmidt i hovedet - men jeg er nu også villig til at tage chancen for en renere hud en gang i mellem Vidste faktisk ikke at det kunne være arveligt. Der kan man se

IceCap: Jeg vil afprøve dit råd i dag. det lyder billigere og egentlig også mere logisk end alle de udtørringscremer jeg har liggende.

God mandag, folk.
Kathrine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-07 12:25

Få en henvisning til en hudlæge, hvis ikke det er det du har fået...
Den recept, du har fra lægen, er det fra en hudlæge?
Er det en recept på Roaccuten?
--For det er én af de ting, en hudlæge kan foreslå dig. Der er bare den ulempe, at Roaccuten er fosterskadende, så du skal ABSOLUT undgå risiko for graviditet imens.

Jeg har selv haft uren hud fra jeg blev teen-ager til jeg var over 40. Og har naturligvis prøvet ALT..
Næsten da...
Og så gik jeg til lægen og fik en henvisning til en hudlæge.
Roaccuten var ikke løsningen for mig, af andre årsager, -men i stedet fik jeg en langvarig antibiotikakur med Escumycin, igennem flere måneder.
Og allerede efter den 1. uge var min hud næsten helt i orden.
Jeg gennemførte hele kuren alligevel, selvfølgelig. Min hud var ren i 2-3 år, så begyndte der at komme lidt problemer. Så jeg fik en ny kur.
Ialt har jeg fået sådan en kur 3 gange de sidste 15-16 år. Det kan jeg godt leve med.
Alene det, at jeg ved, at der er en øjeblikkelig bedring hvis jeg skal have en ny kur på grund af et nyt udbrud.

Acne er en hudinfektion og kan behandles med antibiotika, fuldstændig ligesom en halsbetændelse eller en lungebetændelse.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-06-07 14:26

Selvom du nu får sundt fedt så kan det godt være du får for meget af det, det basere jeg på hvad jeg har hørt fra folk der lever af rå mad (Rå grøntsager og frugt ingen kød æg og mælkeprodukter)
Aloe vera gel (98%) er godt til hud har du også prøvet det?

Accepteret svar
Fra : sismofyt

Modtaget 50 point
Dato : 24-06-07 18:46

Det han være almindelig uren hud = acne. Men det kan også være en stafylikok infektion, som man selv holder ved lige ved at kradse og pille i sår og knopper i hud og hår.

Prøv at vaske huden med Mediscrub-sæbe, som kan købes på apoteket i håndkøb - nem beskrivelse af hvordan den bruges. Kan bruges 1-2 gange om dagen i 1-3 måneder, hvorved man holder de dårligste bakterier nede.

Hvis dette ikke hjælper, så bed om at komme til hudlæge og få en grundigere undersøgelse - almindelige læger kender ikke alle typer acne eller hudinfektioner godt nok.

En almindelig salve mod hudinfektion er Fucidin, som er på recept fra almindelig læge.

Roaccutan, der kun kan udskrives af en rigtig hudlæge, kan give psykiske problemer fx depression hos nogle personer og mange andre bivirkninger i kroppen. Det er ikke et middel, man skal tage let på.

Dalacin er en væske man bruger at duppe på acne, men det virker ikke på andre infektioner (siger min læge...)

Venlig hilsen

Sismo

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 24-06-07 20:46

Forresten skal du undgår teatree-oil, i hvertfald rent. Jeg fik svedet det yderste hudlag af pga. det, det så rædsomt ud, og var ømt af h. til. Det eneste der har virket for mig er som sagt en grundig rensning, antiseptisk creme og til sidst brintoverilte duppet direkte på huden. Jeg har brugt Cliniques skrappeste tonic i mange år, Matas specialcreme ovenpå og brintoverilten til sidst. Det er det eneste, der har hjulpet mig, og jeg har brugt godt 10 år på at finde frem til den løsning(Har brugt den i 8 år nu)

Kommentar
Fra : Alfhild

Dato : 20-07-07 10:55

hej sillepigen,

Tror også lige jeg vil komme med et forslag: et naturprodukt der hedder Ren Hud, som kan købes på de fleste Apoteker og de fleste Matas.

Da jeg nåede 30-års alderen var jeg også pænt træt af at have teenagehud (specielt fordi jeg faktisk ikke led særlig meget af bumser som helt ung) og havde prøvet diverse metoder. Faldt så over naturproduktet Ren hud som er kapsler man skal tage 2-3 af om dagen. De første uger slog jeg vildt ud, men så skal jeg lige love for at der skete noget: ikke flere bumser og bylder og sidegevinsten: flot hår og pist væk var min såkaldte kroniske allergieksem på hænderne, som jeg iøvrigt havde lidt af i over 10 år. Eneste minus er: holder man pause kommer skidtet tilbage næsten med det samme. Heldigvis er pillerne ikke særlig dyre - ca. 100 kr. for en bøtte der holder ca. halvanden måned.

Sommerlig hilsen fra
Alfhild

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 16-09-07 14:39

Tak for svaret sismofyt.