/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
termoruder
Fra : hejhejdikal
Vist : 2553 gange
500 point
Dato : 17-06-07 19:42

hvorfor er der en side der skal være ud af på en termoruder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-07 19:48

Hva mener du??

Selve ruden er da ens på begge sider??

Jeg kan kun se forskel på hvilken side der skal være ud eller indad, ved at se på rammen, eller hvilken vej vinduet vender (ud) når det skal åbnes, med mindre det er et mønstret/matteret vindue,

Kommentar
Fra : H2

Dato : 17-06-07 19:54

På energi ruder er der en belægning på det ene lag glas og det skal vænde ud af.

Der er for af give den bedste isoleringsevne.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 17-06-07 20:51

http://www.termoruder.dk/gordetselv.htm

Hvordan skal energiruden vende?
Energirudens U-værdi og dagslyset påvirkes ikke, hvorimod solenergien (varmen) igennem ruden vil kunne påvirkes. Ønskes så meget solvarme ind i huset som muligt, placeres energiglasset med metalbelægningen inderst, som er det mest almindelige. Monteres energiglasset derimod yderst vil man få en lille (3-6%) solafskærmning.

Hvor metalbelægningen (energiglasset) sidder i den aktuelle rude kan findes ved at holde en tændt lighter op foran ruden, og se på spejlbilledet af flammen inde i ruden. Betragtes spejlbilledet lidt skråt forfra ses spejlbilledet af 2 flamme-par: (f.eks. gul+gul --og-- rødlig+gul). Metalbelægningen afgiver det rødlige spejlbillede, så i dette eksempel er energiglasset det bagerste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-07 21:04

Nååå det var energiruder og ikke termoruder, så er jeg vist med igen

Godkendelse af svar
Fra : hejhejdikal

Dato : 17-06-07 21:09

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen