/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kør Scandisk i XP?
Fra : Steffansteffan
Vist : 1022 gange
50 point
Dato : 22-01-03 20:13

Hvordan køre man en Scandisk i XP? (Komplet)

Forklar hvor jeg skal gå hen.

/Steffan

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-01-03 20:17

åbn denne computer,højre klik på et drev,vælg funktioner

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 22-01-03 20:21

Hej xou

er det den der hedder "Fejlsøgning" og hvis det er så har jeg kørt den, og det kan da ikke passe at det kun tager 20 sek. at køre den for det gør det hos mig?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-01-03 20:24

NEJ,DET ER SCANDISK,IGEN
DENNE COMPUTER-HØJREKLIK PÅ C DREVET F.EKs
vælg egenskaber
vælg herinde funktioner ))

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-01-03 20:25

jeg glemte hvis egenskaber

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 22-01-03 20:33

Denne computer > Højre klik på C drev> Vælg egenskaber > Vælg funktioner

Det har jeg gjordt og der kommer.

Inde under "funktioner" er der tre muligheder:

1. Status for fejlsøgning
2. Sikkerhedskopier
3. Status for defagmentering

Jeg kan ikke finde noget der hedder SCANDISK

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-01-03 20:39

jo du har fejlsøning er det somme som scandisk,se ikon,kan
du huske hvordan det så ud under f.eks win98,kør den og
se hvad den siger...

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 22-01-03 20:49

Hej Stefan,

Den er god nok, og ja den er hurtig !

Hvis ikke man sætte myggeben for at undersøge bad sector så spriger den alle sektor over der ikke er skrevet i.
Du har formindelig formateret med NTFS og det er en af fordelene frem for FAT32 at der er hurtiger tilgang til indholdsortegnelsen.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-01-03 20:59

Hvis det er c-drevet skal man genstarte, og under opstarten checker den for fejl

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-01-03 21:11

ligesom i den gamle scandisk,er den noget længere tid om det
hvis du vælger :
1.ret fejl i filsystemet automatisk
2.søgefter/genopret beskedgede sektorer
ps. det drev hvor xp ligger på skal den genstater for at undersøge,

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-01-03 21:16

*LOL*

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 22-01-03 21:20

det er c-drevet jeg skal havde det gjordt med, prøv lige at forklare hvad jeg skal (Jeg forstår det ikke) Jeg har nemlig næsten lige fået xp så jeg er ikke så god til den
Skal jeg bare genstarte eller hva?

/Steffan

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-01-03 21:29

jeps

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 22-01-03 21:32

Vil det sige at den køre en Scandisk hver gang at jeg genstarter min computer?

/Steffan

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 60 point
Dato : 22-01-03 21:32

Man kan også køre det fra kommando-prompt:
ChkdskOpretter og viser en statusrapport for en disk baseret på det anvendte filsystem. Chkdsk viser og retter også fejl på disken. Hvis kommandoen chkdsk bruges uden parametre, vises status for disken på det aktuelle drev.

Syntaks
chkdsk [enhed:][[Sti] Filnavn] [/f] [/v] [/r] [/x] [/i] [/c] [/l[:størrelse]]

Parametre
disk:
Angiver drevbogstavet (efterfulgt af et kolon), tilslutningspunkt eller enhedsnavn.
[Sti] Filnavn
Angiver placeringen af og navnet på en fil eller en række filer, som du vil have chkdsk til at undersøge for fragmentering. Du kan bruge jokertegn (* og ?) til at angive flere filer.
/f
Reparerer fejl på disken. Disken skal være låst. Hvis chkdsk ikke kan låse drevet, vises en meddelelse, der spørger, om du vil kontrollere drevet næste gang, du genstarter computeren.
/v
Viser navnet på hver enkelt fil i alle mapper, efterhånden som disken kontrolleres.
/r
Finder defekte sektorer og genopretter læsbare oplysninger. Disken skal være låst.
/x
Brug kun i forbindelse med NTFS. Tvinger om nødvendigt enheden til at afbryde. Alle åbne handles til drevet er ugyldige. /x indeholder også funktionaliteten af /f.
/i
Brug kun i forbindelse med NTFS. Foretager en mindre omfattende kontrol af indeksindgange og reducerer den tid, det tager at køre chkdsk.
/c
Brug kun i forbindelse med NTFS. Springer kontrollen af cyklusser i mappestrukturen over og reducerer den tid, det tager at køre chkdsk.
/l[:størrelse]
Brug kun i forbindelse med NTFS. Ændrer størrelsen på logfilen til den størrelse, du skriver. Hvis du udelader størrelsesparameteren, viser /l den aktuelle størrelse.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Bemærkninger
Køre chkdsk
Hvis du vil køre chkdsk på en harddisk, skal du være medlem af gruppen Administratorer.

Kontrollere et låst drev ved genstart
Hvis chkdsk skal rette diskfejl, kan du ikke have åbne filer på drevet. Hvis der er åbne filer, vises følgende fejlmeddelelse:

Chkdsk kan ikke køres, fordi enheden er i brug af en anden proces. Skal denne enhed kontrolleres næste gang, systemet genstartes? (J/N)

Hvis du vælger at kontrollere drevet næste gang, du genstarter computeren, kontrollerer chkdsk automatisk drevet og retter fejl ved genstart. Hvis drevpartitionen er en startpartition, genstarter chkdsk automatisk computeren, efter at drevet er kontrolleret.

Rapportere diskfejl
Chkdsk undersøger brugt og ledig lagerplads på disken til filsystemerne FAT (file allocation table) og NTFS. Chkdsk angiver oplysninger specifikt til hvert filsystem i en statusrapport. Statusrapporten viser fejl, der er fundet i filsystemet. Hvis chkdsk køres uden kommandolinjeindstillingen /f i en aktiv partition, vises der muligvis forkerte fejlmeddelelser, da drevet ikke låses. Du bør bruge chkdsk en gang imellem på hver enkelt disk for at kontrollere dem for fejl.

Reparere diskfejl
Chkdsk retter kun diskfejl, hvis du angiver kommandolinjeindstillingen /f. Chkdsk skal kunne låse drevet for at rette fejl. Da reparationer normalt ændrer en disks filallokeringstabel og undertiden medfører tab af data, sender chkdsk en bekræftelsesmeddelelse, der ligner følgende:

Der blev fundet 10 tabte allokeringsenheder i 3 links.

Skal de tabte links konverteres til filer?

Hvis du klikker på Y, gemmer Windows hver tabt link i rodmappen som en fil med et navn i formatfilen nnnn.chk. Når chkdsk er afsluttet, kan du kontrollere disse filer for at se, om de indeholder data, du skal bruge. Hvis du klikker på N, reparerer Windows disken, men beholder ikke indholdet af de tabte allokeringsenheder.

Hvis du ikke bruger kommandolinjeindstillingen /f, sender chkdsk en meddelelse, hvis en fil skal repareres, men der rettes ikke fejl.

Hvis du bruger chkdsk /f på en meget stor disk (f.eks. 70 GB) eller en disk med et meget stort antal filer (millioner), kan det tage chkdsk lang tid (måske dage) at fuldføre. Computeren er ikke tilgængelig i dette tidsrum, idet chkdsk ikke afgiver kontrollen, før processen er fuldført.

Kontrollere en FAT-disk
Windows viser chkdsk-statusrapporter for en FAT-disk i følgende format:

Diskens serienummer er B1AF-AFBF.

72214528 byte diskplads i alt.

73728 byte i 3 skjulte filer.

30720 byte i 12 mapper.

11493376 byte i 386 brugerfiler.

61440 byte i defekte sektorer.

60555264 byte diskplads til rådighed.

2048 byte i hver allokeringsenhed.

35261 allokeringsenheder i alt på disken.

29568 allokeringsenheder til rådighed på disken.

Kontrollere en NTFS-disk
Windows viser chkdsk-statusrapporter for en NTFS-disk i følgende format:

Filsystemtypen er NTFS.

CHKDSK kontrollerer filer...

Kontrollen af filer er fuldført.

CHKDSK kontrollerer indeks...

Kontrollen af indeks er fuldført.

CHKDSK kontrollerer sikkerhedsbeskrivelser...

Kontrollen af sikkerhedsbeskrivelser er fuldført.

12372 KB diskplads i alt.

3 KB i 1 brugerfil.

2 KB i 1 indeks.

4217 KB i brug af systemet.

8150 KB diskplads til rådighed.

512 byte i hver allokeringsenhed.

24745 allokeringsenheder i alt på disken.

16301 allokeringsenheder til rådighed på disken.

Bruge chkdsk sammen med åbne filer
Hvis du angiver kommandolinjeindstillingen /f, viser chkdsk en fejlmeddelelse, hvis den finder åbne filer på disken. Hvis du ikke angiver kommandolinjeindstillingen /f, og der findes åbne filer, rapporterer chkdsk muligvis om tabte allokeringsenheder på disken. Dette kan ske, hvis åbne filer endnu ikke er blevet registreret i filallokeringstabellen. Hvis chkdsk rapporterer om et stort antal tabte allokeringsenheder, skal du overveje at få disken repareret.

Finde fysiske diskfejl
Brug kommandolinjeindstillingen /r til at finde fysiske diskfejl i filsystemet. Oplysninger om, hvordan du gendanner fysisk beskadigede filer med recover findes i Relaterede emner.

Rapportere defekte disksektorer
De beskadigede sektorer, der blev fundet af chkdsk, blev markeret som beskadiget, da disken blev klargjort. De udgør ingen fare.

Om returkoder
I følgende tabel vises returkoder, der rapporteres af chkdsk, når den er afsluttet.

Returkode Beskrivelse
0 Der blev ingen fejl fundet.
1 Fundne fejl blev rettet.
2 Diskoprydning, f.eks. spildopsamling, blev udført, eller oprydning blev ikke udført, fordi /f ikke blev angivet.
3 Disken kunne ikke kontrolleres, fejl kunne ikke rettes, eller der blev ikke rettet fejl, fordi parameteren /f ikke blev angivet.

Kommandoen chkdsk, med forskellige parametre, er tilgængelig fra Genoprettelseskonsol.
Eksempler
Hvis du vil kontrollere disken i drev D og have Windows til at rette eventuelle fejl, skal du skrive:

chkdsk d: /f

Hvis der findes fejl, standser Chkdsk midlertidigt og viser fejlmeddelelser. Chkdsk afslutter med at vise en statusrapport for disken. Du kan ikke åbne filer på det angivne drev, før chkdsk er afsluttet.

Hvis du vil undersøge alle filer i den aktuelle mappe på en FAT-disk for usammenhængende blokke, skal du skrive:

chkdsk *.*

Chkdsk viser en statusrapport og viser derefter de tilsvarende filer, der har usammenhængende blokke.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-01-03 21:47

Hej Steffansteffan
Dobbeltklik på denne computer
Højreklik på din harddisk din c drev
Vælg egenskaber
Gå ind i fanen funktioner
Klik på den hvor der står undersøg nu
Så kommer du ind på den der hedder indstillinger for diskkontrol
Sæt flueben i de to mugligheder der er
nemlig-ret fejl i filsytemet automatisk
og den anden-søg efter/genopret beskadigede sektorer
og så klikke du på start
Så vil der komme en besked
noget med kontrol af disk kunne ikke udføres
her siger du bare ja til at den skal undersøge computeren næste gang der genstartes
så kan du genstarte
OBS-Du skal have tålmodighed når du genstarter
for det kan godt tage et stykke tid
MVH Brian

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-01-03 21:49

på min ligger win xp på d-drevet,så c og e kan køre uden at genstarte.(på min)
husk at vælge de to punkter
1.ret fejl i filsystemet automatisk
2.søgefter/genopret beskedgede sektorer
med dit c:drev hvor dit windows ligger på,så det bliver en
grundig fejlsøning af det.

Godkendelse af svar
Fra : Steffansteffan

Dato : 22-01-03 21:50

Tak for svaret Uffe29.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 22-01-03 21:55

også tak til jer andre

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-01-03 21:57

Hej Stefan,

jeg ved ikke lige om denne utility vil gøre det lidt nemmere for dig... men den kræver Microsoft .NET framework... "DrvCareXP 1.4 - disk maintenance helper"... -->
http://home.carolina.rr.com/lexunfreeware/DrvCareXP/DrvCareXP.htm

mvh.

Strarup