/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
pc vil ikke starte
Fra : Karolinelund01
Vist : 860 gange
100 point
Dato : 17-06-07 14:10

når jeg starter min stationære pc op,skriver den Non-system disk or disk error
Replace and strike any key when ready
Uanset hvad jeg gør sker der ikke noget,nogen der ved hvad jeg skal gøre
mvh.karolinelund01

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 14:13

Du har ikke en disk siddende i maskinen?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-06-07 14:16

Jamen det der er sket er din makskine ikke kan finde din harddisk eller styresystemet på den.
Derfor er du nødt til at finde ud af hvad det er - om det er styresystemet eller harddisken.
Om du kan finde harddisken - skal du under opstart af PC vælge at gå ind i bios (Der er mange knapper til dette - men det står gerne på den 1skærm der vises idet du tænder PCén) og under systemoplysninger eller lign - kan du se om der er en harddisk!!!

Eller kan det være at MBR (Master Boot Recorden) er forsvundet/ødelagt og derfor skal du geninstallere denne.
Dette gøres ved en XP-skive eller lign (alt efter hvilket OS du har på) og booter på denne - Her vælger du reparer - indtil du kommer ind i en konsolmode . derinde skriver du fixmbr - som dermed opretter en MBR til dig ..

Håber det hjælper

Kommentar
Fra : me67

Dato : 17-06-07 14:16

Er det noget den pludselig er begyndt at skrive eller er det en helt ny maskine som ikke har været startet op ?

Venligst ME67

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 17-06-07 14:18

Nej jeg har prøvet at sætte den disk i som fulgte med computeren men der sker overhovedet ikke noget

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 14:21
Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 17-06-07 14:23

nu har jeg lige slukket og startet den men det går så hurtigt at jeg ikke når at læse hvad den skriver kan man ikke låse teksten,og det er noget den lige er begyndt med min datter på 3 har leget med den trods mange forbud,det er sket før men så er den startet alligevel når vi har slukket og tændt den på stikkontakten

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 14:26

Tryk (med korte intervaller) F8 under opstart og vælg: sidst kendte konfiguration, hvor systemet virkede.

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 17-06-07 14:36

så nu er der sket noget øverst oppe står der BIOS SETUP UTILLITY jeg prøvede først med f8 men så så den skrev f2 og så kom den her side frem hvad skal jeg gøre nu????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 14:43

Du skal trykke f8 - F2 er setup til bios.

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 17-06-07 14:55

hej peet49
Der sker ikke rigtig noget nu nedenunder den øverste linje står boot settings,hvad skal jeg så gøre

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 14:57

Så kan du ikke gøre noget, du har mistet partitionstabellen til C:\
se: 17-06-07 14:21

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 17-06-07 15:04

Vil det sige at jeg bare skal smide lortet ud??????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 15:07

Tryk F2 under opstart, og vælg first boot til cdrom, sæt din xp i drevet og start indstallationen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 15:08

De fleste maskiner har en bootmenu (F11) kan også bruges.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 17-06-07 15:09

har du koblet noget i dine usp porte fx hardisk eller upsben så tak den ud af ubs port
Der må max være koblet tastatur og mus på din usb

Prøv at tage strømstikke ud af din computer og la den stå en 5 min og sæt så strøm til igen og start.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 15:09

Er det en præindstalleret maskine, siden teksten i starten er på engelsk?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 15:09

Hvad er navnet på din PC?

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 17-06-07 15:11

Hej skal jeg slukke den på kontakten igen og så trykke F11 under opstart,problemet er at jeg ikke har den cd til xp programmet,og den originale som var med til min siemens bærbare står der på den kun må bruges til denne maskine,hvad gør man så

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-07 15:14

Er den præindstalleret, er der en FAT-partition med recovery, på f.eks Acer ALT+F10 starter recovery, på DELL er det Ctrl+F11

Kommentar
Fra : Karolinelund01

Dato : 17-06-07 15:16

den hedder belkin installation driver cd-rom

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-07 15:20

Har du ikke en manuel til den, den cd du har der er kun driverne. Du skal have startet en recovery på een eller anden måde, eller ud og ofre på en XP cd.

Godkendelse af svar
Fra : Karolinelund01

Dato : 26-06-07 06:47

Tak for svaret peet49.-og til jer andre som var hjælpsomme,men maskinen kom ikke til at køre igen,ogkommer det nok heller aldrig mere,lynet slog ned hos os igår,så nu kommer den på genbrugspladsen.Men kan man ikke pille den boks ud og så få nogle af de ting ud af den ,der er billeder som jeg meget gerne vil gemme.Og noget helt andet hvad maskine skal jeg købe,bruger den til netbank og børnene til arto og msn og så skriver de lidt i forbindelse med lektier,så det er ikkke det store jeg kræver.
mvh.korolinelund01

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-06-07 08:23

Selv tak.