/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
statistik - sandsynlighedsregning
Fra : arne1
Vist : 373 gange
300 point
Dato : 22-01-03 18:59

Hej, jeg prøver lige dette forum, da jeg gennem google nogle gange har fundet svar på spørgsmål her - Jeg sidder og døjer med denne opgave for tiden. Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe lidt...

A)
Hvis vi har de 36 mulige udfald (lotto) og udtrækker 7 vindertal, hvor store er chancerne så for at få:

7 rigtige ?
6 rigtige + 1 tillægstal ?
5 rigtige ?
4 rigtige ?

Hvad formel bruges der ?

B)
Hernæst – kommer den lidt sværere – hvordan sikres et vindertal. Altså hvis man siger at der købes x antal rækker for at garantere tallet ?

X er vist nok 30 – altså for at garantere et tal ???

C)
Nå…men herefter, hvad er så trækningssandsynlighederne for dette system (B) ?

For henholdsvis
7 rigtige ?
6 rigtige + 1 tillægstal ?
5 rigtige ?
4 rigtige ?

Det er vel samme formel der bruges i spørgsmål a) og c), men hvad tal sættes så ind ???

D)
Hvad er forskellen mellem A) og C) i procent ?

Helst et lidt hurtigt svar...tak...

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 22-01-03 19:21

Se www.pmlotto.dk/teori.shtml. Her finder du noget om sandsynligheder i lotto.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 22-01-03 19:34

Der er en rimelig side her hvor du også selv kan ændre variablerne
http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/sandsyn.html#lotto

Mvh

Kommentar
Fra : arne1

Dato : 22-01-03 20:24

tak skal i begge have!! De links var rigtig gode...og jeg fik bekræftet min ide om hvad formel jeg skulle bruge, men jeg mangler stadig svar på nogle af ovenstående spørgsmål jeg tror desværre ikke jeg kan tildele jer en del af pointene...

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 22-01-03 20:53

Du må lige skrive spørgsmål B rent igen, Høre de 30 med til spørgsmålet ? eller er det dit bud ?

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : arne1

Dato : 23-01-03 00:24

Undskyld jeg havde bare brugt copy/paste...men her skulle den være...
A)
Hvis vi har de 36 mulige udfald (lotto) og udtrækker 7 vindertal, hvor store er chancerne så for at få:

7 rigtige ?
6 rigtige + 1 tillægstal ?
5 rigtige ?
4 rigtige ?

Hvad formel bruges der ?

B)
Hernæst kommer den lidt sværere hvordan sikres et vindertal. Altså hvis man siger at der købes x antal rækker for at garantere tallet ?

X er vist nok 30 altså for at garantere et tal ???

C)
Nå…men herefter, hvad er så trækningssandsynlighederne for dette system (B) ?

For henholdsvis
7 rigtige ?
6 rigtige + 1 tillægstal ?
5 rigtige ?
4 rigtige ?

Det er vel samme formel der bruges i spørgsmål a) og c), men hvad tal sættes så ind ???

D)
Hvad er forskellen mellem A) og C) i procent ?

Kommentar
Fra : arne1

Dato : 23-01-03 00:26

ved ikke hvorfor den skriver 8230 i spørgsmål C, men det betyder ikke noget...og x= 30 er mit gæt på B'eren.

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 23-01-03 07:52

Dit spørgsmål B) er lidt kryptisk med flere løsninger.
Hvis du bare vil være sikker på 1 tal rigtigt og sammensætningen på resten er underordnet kan du nøjes med 6 rækker, for der kan alle 36 tal repræsenteres indenfor (6x7=42 tal).

Men hvis man forestiller sig at din kammerat skriver de 6 af tallene og du skal skrive det syvende tal, så bliver det 30 rækker hvis bare et af tallene skal være vindertal.

Hvis du skal lave alle kombinationer hvor man er sikker på et vindertal så bliver det K(30,7) = 2.035.800 rækker

Mvh

Kommentar
Fra : arne1

Dato : 27-01-03 10:51

kanjegik

Hej, det drejer sig om den forestilling at en kammerat skriver 6 af tallene - og man så selv skriver det syvende tal...så skulle jeg også mene der bliver 30 rækker...