/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
cykelcomputer
Fra : bv32
Vist : 741 gange
100 point
Dato : 16-06-07 15:48

Jeg har lige købt en cykelcomputer til min mountain bike. Min logik fortæller mig at det ikke er ligegyldigt, hvor sensorerne monteres på gaflen af cyklen men der står ikke noget om det i installationsvejledningen. I installationsvejledningen står der bare en tegning, der viser at sensorerne gøres fast ca. halvvejs på hjulet og det eneste der omtales er hvor tæt sensorene skal være på hinanden (den på gaflen og den på egeret). Hvordan kan det være at det er ligegyldigt?

Kommentar
Fra : clan30

Dato : 16-06-07 15:55

Det er ligemeget, så længe du har skrevet dit hjulstørrelse ind på cykelcomputeren.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-07 19:00

Nemlig - for en omdrejning er det samme ligemeget hvor på hjulet den sensor sidder.
Men det er ikke ligegyldigt hvor stort hjulet er.
Prøv med et lille hjul og mål hvor langt cyklen har bevæget sig på en omdrejning.
Og så.
Prøv med et stort hjul og mål hvor langt cyklen har bevæget sig på en omdrejning.

Det store hjul kommer længst på en omdrejning.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-06-07 20:20

Men alligevel er det ikke helt ligegyldigt, magneten og sensoren må ikke sidde for langt fra hinanden, så det handler om at finde det punkt hvor der er kortest afstand mellem eger og forgaffel for at opnå så stabil en kontakt som muligt

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 16-06-07 21:04

Tak for svaret e.c.