/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pris.....
Fra : refi
Vist : 3560 gange
200 point
Dato : 16-06-07 12:53

Et "lille" problem ang. et mindre rækkehus fra 70erne....

Sagen er den at der skal laves nyt køkken (incl. armaturer)

På vandindgang (fjernvarme og varmt vand) til huset er "lukkehaner" på både varmt og koldt vand - disse er imidlertid så ødelagte at jeg ikke tør dreje dem med vold....

Skal derfor have en proff. til at lave arbejdet...

Dette er:

Udskiftning af de 2 lukkere (ballofix-type) samt sætte 2 bollofix på i køkkenet (så der kan lukkes særskilt)

Nogen der har en ide om hvad det vil koste samt hvor (udenfor huset) man kan lukke for vandet....

Ringer selv. til vvsmanden og spørger, men ville godt lige vide hvor jeg står inden der kommer en regning på 20.000.-

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-07 13:10

Der skal sidde en stophane lige før vandmåleren, og den lukker for alt brugsvand.
Den næste stophane sidder nok fælles i et af husenes (kælder) eller i jorden for enden af rækkehuset eller ude ved / i fortorvet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 13:14

Varmvandsmåler sidder i badeværelset EFTER stophanen.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 13:16

Var vel egentlig også det du skrev

Der er ingen vandmåler (kun varm) - det er fælles for HELE byggeriet.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 13:18

Altså begge rør kommer op af gulvet...
Derefter stophaner...
Derefter måler på det varme....

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 210 point
Dato : 16-06-07 13:29

Hej refi.

e.c er inde på det rigtige - men det er muligt at der kun sidder de haner du omtaler over gulvet i hver enkelt lejlighed.
I så fald sidder hovedhanen i forbindelse med måler, sikkert i en kælder, som så er fælles for alle husene i rækken, det er ofte sådan hvis der betales en fast vandafgift for lejligheden.
Problemet er så at der lukkes for alle lejligheder mens udskiftning af ventilerne foretages.
De ændringer du omtaler kræver ikke at du lukker for fjernvarmen - og hvis der lukkes for koldt vand ind i bygningen, så vil trykket også forsvinde på det varme vand, meget hurtigt .......
Hvad prisen angår, er det straks vanskeligere, men anslået matrialer, 2 stophaner og 2 ballofix - ca. pris 250 - 300 - kr ..... hertil skal du så lægge arbejdsløn og kørsel - men jeg ville anslå at en 1200 - 1500 - kr skulle gøre meget ved dit problem .....
fortsat god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 13:38

Det lyder som noget af det rigtige.....

Selv havde jeg regnet med lidt højere pris (max 4.000.-)......

Det er jo sådan med håndværkere at de NEMT får ½ dage til at gå...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-07 16:49

Hov hov - og vi skulle jo helst heller ikke ødelægge noget.
Tit er det noget gammelt bras som sidder utilgængeligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 16:54

Citat
Hov hov - og vi skulle jo helst heller ikke ødelægge noget

Kan næppe blive ødelagt mere end det er

Men jeg har aldrig oplevet en håndværker der kører ud under ½ dag......

De findes måske

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-07 17:05

Ja det gør der faktisk.
Jeg er/var en af de mange.
Jeg kørte som montør i industrikøkkengrej og husholdnings opvaskemaskiner.
Berkel/Hobart/Kitchen Aid
Arbejde hos kunde ½ time + 1 times kørsel.
Til tider var reparationen så kort at der ikke kunne skrives kørsel (max 8 tim. ialt pr. dag)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 17:12

Citat
(max 8 tim. ialt pr. dag)

I mine helt unge år var jeg arbejdsdreng ved et VVS firma.....

Sammen med en svend kunne vi godt nå 12 timer (på arbejdsseddel) på en 8 timers dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 17:14

Der var timelønnen heller ikke så høj....

Mener jeg fik 3.50.- i timen.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-07 18:45

Tja - det er jo pussigt............ så forstår jeg hvorfor du mistænker alle håndværkere for at lave det samme nummer som du selv var med til.

Så må vi da håbe at det ikker en blikkenslager fra samme firma eller med samme moral.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-07 19:06

Det var IKKE mig der snød......

Svenden bestemte hav der skulle skrives

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-07 23:06

Ja ja - det så jeg godt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 11:57

Så klarede VVSeren lige det lille problem....

500.- spir med moms.....

Det tog 20 min. - så jeg føler mig ikke snydt (med kørsel og det hele.. )

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 20-06-07 11:59

Tak for svaret bennymanden.

Selv om du skød lidt over