/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsættelse af garanti
Fra : Avant85
Vist : 695 gange
200 point
Dato : 15-06-07 22:23

Hvordan er det med garantien, hvis f. eks. en brugtvognshandler sælger en motorcykel for en kunde og mc'en ikke er over 2 år gl., får man så automatisk den resterende garanti med i købet ?
Eller er der en bestemt måde, det skal skrives på i slut- / salgsdokumentet, for at udnytte den resterende garanti ?
Er det at betragte som en handel mellem kunden og køberen, bare med brugtvognshandleren som "buddreng" ?
Skal man evt. have fat i den fatura på motorcyklen, da den blev købt som ny eller hvad ?
Og hvad med gæld - er det det samme som med en bil - ringe til "bilbogen" ?

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-07 22:38

Hvis der er tale om garanti er det en fabrikant/importør garanti der normalt følger køretøjet/varen, men da der er to års reklamationsret på alle varer der sælges igennem forhandler, er det vel begrænset hvor stor betydning fabriksgarantien vil have i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-07 22:46

Du skal for øvrigt passe på hvis forhandleren "bare gør kunden en tjeneste" da der så vil være påstand om privatsalg, hvor du ikke har nogen rettigheder med mindre der foreligger en fabriksgaranti, hvis der er nogen.
Det er et salgskoncept som bruges for at snyde for forpligtigelser og brugt-moms.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-06-07 23:21

Derer ikke noget der hedder 2 års garanti men en reklamationsret, når maskinen er over 6måneder og til udgangen af den 24. måned er det op til forbrugeren at sandsynliggøre at der er tale om en fejl fra fabrikantens side, og for at gøre krav gældende er det nok bedst at få fat i den oprindelige slutseddel, da den er dokumentation for cyklens alder (fra købstidspunktet).

Hvis du køber den hos en forhandler er det ham der er ansvarlig overfor dig, hvadenten der er tale om kommisions salg eller en tjeneste.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-07 23:37

Der findes flere producenter der giver garanti af varierende længde. Min forrige bil havde 3 års garanti på alt andet end slid og skader. Da jeg solgte den var der stadig garanti som køberen kunne have glæde af, hvis den ellers fejlede noget.

Salg for kunde hvor man enten lyver om ejerforholdet eller postulerer, at det er kunden selv der sælger giver mange problemer for køberne da brugtforhandlere ynder at forsøge at køre køberne træt med retssager, hvor de i øvrigt ofte ikke efterkommer afgørelserne, er ved at være et udbredt fænomen.
En ting er at have ret og en anden er at kunne håndhæve sin ret i tider hvor dette land styres af politikere der helst tilgodeser det private erhversliv frem for borgeren. FAKTA!

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 200 point
Dato : 16-06-07 09:32

For at skære det ud i pap angående dine spørgsmål:
1) Der findes ikke i følge loven noget om 2 års garanti. Der er 24 mdr. reklamationsret hvor det i de sidste 18 mdr. påhviler forbrugeren at bevise sandsynligheden for, at fejlen var til stede ved købet.
2) Der skal ikke skrives noget specielt for at overtage den lovregulerede reklamationsret.
3) Hvis du køber den af en brugtvognsforhandler, så er købet foretaget mellem dig som forbruger og brugtvognsforhandleren som erhvervsdrivende der handler inden for sit erhverv. Du skal blot sørge for, at der på slutsedlen står anført dig som køber og forhandleren som sælger, så er der ingen problemer.
4) Jeg vil klart anbefale dig at få originalfakturaen med i købet. Det kan hjælpe på mange ting fremover. Også hvis den oprindelige forhandler ydede en eller anden form for garanti (ikke de lovpligtige 24 mdr), så kræves den originale faktura før du kan gøre det krav gældende. Nu ved jeg ikke hvordan det er med motorcykler, men mange bilforhandlere yder i dag 12 års rustgaranti hvis man følger de periodiske eftersyn på værksted. For at kunne bruge den garanti vil forhandleren evt. kræve at se originalfakturaen. Så hvis du kan få den med, så gør det.
5) Ja det er det samme for motorcykler som for biler angående gæld. Hvis der er gæld skal det være tinglyst i tingbogen før en kreditor kan gøre krav gældende overfor dig som godtroende køber. Du skal dog huske at forhøre dig hos tinglysningskontoret for at kunne være godtroende.

Håber det hjalp lidt på junglen over at købe på brugtvognsmarkedet.

Mvh
MacMadsen

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 16-06-07 13:21

Tak for svaret MacMadsen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-07 13:24

.