/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af træhus
Fra : L.Hoffmeyer
Vist : 8586 gange
20 point
Dato : 22-01-03 15:44

Jeg har købt et lille træhus, ca. 40 m2, som jeg vil isolere, så det kan bruges som helårsbolig.

Så vidt jeg har forstået, kan det gøres på to måder:
Enten piller man alle brædder af ydervæggen og isolerer udefra i hulrummet ml. yder og indervæg. hulrummet er nogle steder ca 100mm, og andre steder ca 60mm.
Ellers kan man isolere indefra uden på de nuværende vægge, det vil naturligvis tage en del af den i forvejen sparsomme plads.
På loftet vil jeg lægge 100mm rockwool - gulvet er isoleret.

Det vil være lettest at isolere indefra, da man så ikke behøver tage hensyn til vejret, men da jeg har så lidt plads, har jeg overvejet om det vil være nok med 50mm rockwool.
Jeg regner med at sætte en brændeovn op, og da det jo er et lille hus, tænker jeg at den vil være nok til at varme det op med den isolering.

Lyder det helt usandsynligt, at man kan bo helårs i sådan et hus, og er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Tak for hjælp

Venlig hilsen
Lise

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 22-01-03 16:04

Nu vil det jo afhænge af hvilken brændeovn du køber, men almindeligvis ja. Det fleste brændeovne der bare fylder en anelse kan yde fra 5kW og opefter. 5000W divideret med arealet på de 40m2 giver 125 W / m2 og det vil være rigeligt, med mindre vinduerne er nærmest "ikke eksisterende". Hvis huset er opdelt i flere rum vil du dog få lidt problemer med varmefordelingen.

Køb en god brændeovn med konvektion.

Hvis du isolerer indvendig fra:

Hvis ikke den udvendige træbeklædning er tæt, monterer du først vindpap, dernæst isolerer du. Hvis du bruger T-bats får du lidt bedre isolans, ligesom at den er mere formstabil og nemmere at arbejde med. Støt isoleringen med ståltråd. Monter dampspærre (alukraft). Tape samlingerne grundigt (der skal være 0-huller) Brug alu-tape, ikke pakketape. Forskal - f. eks. med 1/4" x 4" forskalling. Monter gipsplader eller anden form for beklædning.

Masser af tips og tricks på www.rockwool.dk

Kommentar
Fra : L.Hoffmeyer

Dato : 22-01-03 16:16

Tak for råd.

Når nu jeg isolerer på indervæggen, har det så betydning om ydervæggen er tæt?
Der er hul i bunden mellem yder og indervæg, så det er den ikke...

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 23-01-03 00:16

Til L.Hoffmeyer

Nej det mener jeg ikke. Jeg købte i sin tid et "lavenergihus" - helårshus. Her er fugen mellem stenene, i de nederste 6-7 lag, kradset ud. Jeg spurgte på et tidspunkt en murer, om jeg skulle lukke de udkradsede furer. Det svar jeg fik, at det måtte jeg ikke. Luft (stillestående) er en særdeles god isolator. Jeg skal lige fortælle, at ydermuren er af mursten og indermuren er af træ. Isoleringsmaterialet mellem de 2 vægge er rockwool. På loftet har jeg 200 mm rockwool.
Hvis du iøvrigt ønsker oplysning, kan du altid rette henvendelse til Byggecentrum

http://www.byggecentrum.dk/

De er utroligt hjælpsomme, og det er ligemeget om du vælger afdelingen i København eller Middelfart.

Med venlig hilsen

franksp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-03 08:27

Til Hoffmeyer

Nej den der med vindpappet er til "for som ordet siger" standse vind. Det skal slet ikke være pinlig tæt. Direkte vindpåvirkning på isolering kan give "gennemtræk" i isoleringen, så isolansen forringes. Den yderste skal af klimaskærmen skal ligeledes holde slagvand og fygesne ude. Når du tale dampspærre er snakken en helt anden (det er alukraften der vender ind mod bygningen). Den skal være meget tæt. Ellers risikerer du at varm (og relativ fugtig) luft defilerer ud gennem isoleringslaget. På vej ud gennem dette vil der ske en afkøling (hvis det er koldt ude) og kondensering vil kunne ske, med en væmmelig ophobning af fugt i isolering og konstruktion til følge. Der er også lidt om det Franksp siger, men en træbygning er god til at "ånde" og behøver ikke samme ventilationshuller som mursten. Der er om man så må sige naturlige huller i træet.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 23:20

Hej L.Hoffmeyer

Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : L.Hoffmeyer

Dato : 05-03-03 08:51

Ja undskyld franksp, jeg er novice ud i det her forumhalløj, jeg skal nok lukke spørgsmålet, men har lige en ting mere:
Er der nogen afklaring på spørgsmålet om dampspærre/ikke dampspærre?

Hver anden jeg spørger til råds siger det er meget vigtigt med dampspærre af hensyn til forebyggelse af fugt med efterfølgende råd i isoleringsmaterialet.

Resten siger, at dampspærre er afskaffet, fordi det forhindrer huset i at ånde, og har man en god brændeovn, kommer der ikke kondens i isoleringsmaterialet?!

VH
Hoffmeyer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-03 13:29

Husk dampspærren og glemt de der kommentarer med brændeovn og det "åndende hus". Det er kun når man laver bjælkehuse man udelader dampspærre.

Og for din egen skyld, vær omhyggelig med dampspærren.

Kommentar
Fra : L.Hoffmeyer

Dato : 05-03-03 13:38

Tak for hjælp, så lukker jeg!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-03 13:45

Skulle det være en anden gang Hoffmeyer!

Kommentar
Fra : H.A.Stokkebye

Dato : 05-03-03 13:58

Kære Lise Hoffmeyer

Jeg har selv købt et sommerhus af træ, som jeg vil lave om til helårsbolig. Huset er dog lidt større, 235 m2, 2 etager med lille kælder.

Hvis man isolere udvendig og derved øger husets størrelse, betragter bureaukratiet det som tilbygning, og der skal søges om byggetilladelse.
At ombygge et sommerhus til helårs betragtes som nybyggeri, og skal derfor opfylde nuværende bygningsreglement BR-1998 med tilhørende tillæg.
Det kræver også byggetilladelse, og, i dit og mit tilfælde, nogle (måske en del) dispensationer i ansøgningen.
BR-1998 kan skaffes på nettet og sandsyneligvis også hos aktuelle kommune.

Dampspærre er for at hindre vores fugtighed i at kondensere i vægge og tag, og derved fremkalde svamp og råd. Dampspærre/undertag skal være ventileret, eller også skal tagrummet ventileres (manuelt/maskinelt). Rummene i huset skal dagligt ventileres, åbne vinduer fx eller ventilationsanlæg.

Søger du ikke tilladelse (og får den), og ombygningen 'opdages', kan kommunen kræve det ombygget til oprindelig udseende.

Held og lykke
HAS