/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Åndedrætsbesvær
Fra : misssophie
Vist : 1090 gange
200 point
Dato : 14-06-07 20:50

Jeg har en halv perser og halv angora hunkat. Sterilliseret.Ca. 1 år gammel.

Når hun tager en rigtig tumletur, og løber rundt og leger, kan hun få ligesom et anfald , hvor hun

gisper efter vejret. Og det varer et godt stykke tid inden hun falder til ro. Og så er der ikke noget før hun tager fat med leg igen.

Er der nogen der kan hjælpe med dette problem.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 14-06-07 20:55

Ja, gå til din dyrlæge og få undersøgt om der er noget i kattens luftveje der begrænser dens mulighed for at trække luft nok...altså fejl i næse/svælg eller noget med lungerne.

Nu ved jeg ikke hvor meget fladnæset din kat er, men det er en ting der i hvert fald tidligere var en hyppig bivirkning hos persere, at der ikke var frie luftveje grundet deformiteter i hovedet.

Og så få også lige tjekket dens hjerte.
Dårligt hjerte kan også give de symptomer

mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-06-07 20:58

eller måske astma

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 14-06-07 21:30

Det behøves ikke at være noget farlig, det kan også være den "sygdom" der hedder kennel hoste, hunde kan tit få den, men den kan også gå til katte.. Men det bedste råd er at søge dyrlæge, de ved bedst, og håbe på at det hjælper, men spørgsmål trænger sig på ved mig.. er det hver gang den lejer eller kun engang i mellem?

MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-06-07 00:23

Det lyder som en hjertefejl. Måske hul i hjertet. Tag katten med til dyrlæge for nærmere undersøgelse.
I gamle dage sagde man Angorakat, men i dag siger man Perserkat, betegnelsen er den samme slags kat, bare så du er klar over det.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : misssophie

Dato : 15-06-07 02:12

Tak for svaret dova.