/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Skodder i dagplejen
Fra : sonjajensen
Vist : 1248 gange
50 point
Dato : 14-06-07 20:25

Hejsa.. Min datter på 10 mdr er lige startet i dapleje for en uge siden. Det går bare rigtig godt, og hun er så glad for at være der.. Meen.. Idag, hvor jeg skulle hente min datter, så jeg, der lå en hel del cigaretskodder rundt om i den have, hvor børnene leger.. Det bekymrer mig..

Dagpljemoderen ryger ikke, men hendes mand gør.. Hvordan får jeg sagt, at de cigaretskodder skal væk? Jeg ved jo, min datter propper alt i munden, og jeg bliver helt kold ved tanken om,at hun lige sluger sådan et skod dér.. :(

Jeg synes bare, det er så svært at sige.. måske især fordi det er min venindes mor, der er daplejeren.. Vil jo nødig komme skævt ind på hinanden allerede her i starten..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 20:33

Venindes mor eller ej, så er du nødt til at påtale det.

Er din venindes mor godkendt som dagplejer !!!!

Kommentar
Fra : me67

Dato : 14-06-07 20:34

Hej sonjajensen.

Er det dit barn eller din dagplejer du vil tage hensyn til ---------- godt så, så er vi enig.

Jeg ville under ingen omstændigheder finde mig hvis der lå skodder og flød rundt om
i dagplejerens have - skidtet er skide giftig og kræver lægebesøg hvis din datter spiser
sådan en.

Jeg ville bede dagplejeren på en pæn måde uanset om det er din bedste venindes mor eller hvad om at få dem fjernet.

Ellers ville jeg tage kontakt til hendes tilsynsførende (leder) og fortælle hende / ham det
og så bede vedkommende om at sige det til dagplejemoderen.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : misssophie

Dato : 14-06-07 21:01

Jeg er selv ryger , og har haft små børn. men kunne da ikke finde på og smide skodder i min have eller andre steder, hvor det er tilgængeligt for kravlende, gående små børn.

Hvad tænker dagplejerens mand på? Kan fuen da ikke selv se det?

Venindes mor eller ej, så skal det siges omgående. Håber hun har den fornødne respekt for børn.
Ellers må din datter straks væk fra denne dame.

Håber du har et andet sted hun kan være.

Held og lykke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-07 21:13

Er det en godkendt dagpleje, så findes der uanmeldt besøg fra den assistent som har tilsynet med pågældende dagplejemor.
I øvrigt ville jeg nok være betænkelig ved at have et barn der, for hvad findes der ellers af ligegyldighed over for det barn.
Eyvind.
Forhenværende ryger og gift med en forhenværende dagplejemor.

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 14-06-07 21:27

Hejsa..
Kender problemet med at skulle påtale noget til nogle som man kender rigtig godt, men der er kun en ting at gøre sige det på en pæn måde...

EKS.... Sig til hende at du kom til at se der lagde et skod i haven om hun ikke vil være sød at flytte dem, og du ikke har noget imod at hendes mand ryger du ved, det kan jo være et uheld, må man håbe....

Det værste er at gå og bide en masse i sig, det får man kun dårlig resultat ud af..... ( har prøvet det) Men tag en snak med hende det skader ikke......
Det kan jo være hun ikke er opmærksom på at hendes mand smider skodderne i haven ikke...!!!!!

Bare sig kritikken på en pæn måde, det er den bedste måde ud af sådan noget, de er vandt til at få kritik de kære dagplejemødder...

MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-06-07 22:12

Man er jo nødt til at stole på at ens dagplejer gør sit arbejde. Det er noget svært at holde cigaretskodder, glasskår, kanyler og hvad der ellers måtte ligge og flyde på en legeplads væk og lur mig om de ikke kører til en sådan ind i mellem.
Det handler mere om dagplejerens nærværd, for en 10 måneders baby er vel ikke alene i haven?
Bort set fra det, så er det en rigtig god øvelse i at sige det der ligger dig på hjertet og hvis det var mig, ville jeg nok bare fyre den rent af - jeg er bekymret for cigaretskodder, hvad med dig?

Forvent ikke at resten af pigens liv bringer mindre udfordringer

God sommer i det fri.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 14-06-07 23:03

Mine børn har i sin tid, flere gange, stået og ædt et helt askebægers indhold. Uden at tage nogen skade.
Ikkerygeres fanatisme grænser efterhånden til sindsyge. På linie med de medfølgende forældrebekymringer.
Først jager man dagplejerens mand af sit eget hus, for at ryge. Derefter forlanger man så,
at han fandenmig også skal rende rundt, som en anden nar, med et askebæger i hånden, når
han ryger i det fri i sin have.
Sæt dog dit barn i en steril børnehave, pak det i vat og beskyttelsesdragt. Så kan du vel aflevere
det. Uden at have bekymringer hele dagen.
Nallatruk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-07 23:18

Nallatruk

Du er bare for meget !!!!!!

Cigaretskod er meget farligt for børn.

Citat
Cigaretter og tobak er en anden gift der alt for ofte ligger fremme til trods for, at der er små børn i hjemmet. Det kan ikke understreges kraftigt nok, at tobak i alle former er en særdeles farlig gift, og at et cigaretskod er nok til at forgifte et lille barn alvorligt. Tobaksvarer og dets affald skal derfor opbevares børnesikkert.

http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/forgift.htm

Selv om man ryger i sin egen have behøver man jo ikke også at være et svin.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-07 23:39

Nallatruk > kurt allan
Det var da en mægtig provokation du kommer med. Det svarer slet ikke til din "flotte" uddannelse.

Ps. Alle må ryge her hos mig.................men der er ingen svin i blandt, som smider skodderne overalt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-06-07 01:58

Hej.

Ved du hvad..når det nu er din venindes mor der er dagplejer, så lav da en aftale med din veninde om at hun, 'helt tilfældigt' en dag 'pludselig' får øje på de ulækre cigaretskodder og så lige får sagt til sin mor 'Ups mor, det der er nu ikke så smart, lige hér hvor ungerne er'.

Sådan en lille luskeaftale kan man godt være bekendt, to veninder imellem

Held og lykke hvordan du end får løst problemet (som efter min mening, sørme SKAL løses)

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-06-07 02:11

Hmm.....nallatruk...

Citat
Mine børn har i sin tid, flere gange, stået og ædt et helt askebægers indhold. Uden at tage nogen skade.

- du kunne jo have givet dem en sammenklapper med leverpostej, så de lod ulækre askebægre være?

Citat
Ikkerygeres fanatisme grænser efterhånden til sindsyge. På linie med de medfølgende forældrebekymringer.

- Siden hvornår er det blevet sindssygt at bekymre sig om sine børn? Det vi sguda allesammen...lige til de bliver pensionister!

Citat
Først jager man dagplejerens mand af sit eget hus, for at ryge. Derefter forlanger man så,
at han fandenmig også skal rende rundt, som en anden nar, med et askebæger i hånden, når
han ryger i det fri i sin have.

- JA selvfølgelig skal han jages ud af haven, hvis han ikke kan opføre sig ansvarligt når der er små børn der skal være der! Og JA, han skal 'rende rundt med et askebæger'!! Det SKAL han fandenhukme når han opfører sig som en gris med sine skodder!!

Citat
Sæt dog dit barn i en steril børnehave, pak det i vat og beskyttelsesdragt. Så kan du vel aflevere
det. Uden at have bekymringer hele dagen.

- De findes desværre ikke - men et pasninssted med en helt almindelig hygiejne er fint!
Hvis man kunne pakke sine små børn i vat og beskyttelsesdrag, så var vi nok mange bekymrede mødre der gjorde det - meeeen.....
Bekymringer hele dagen? JADA Og alle måneder og hele året!

Du er bare for meget Nallatruk - det skræmmende er at du åbenbart selv ved hvad det er du skriver

/Dorthe (i al evighed bekymret mor til to på 21 og 23)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-06-07 08:37

Jeg kom til at tænke på igår aftes, at du bare kan sige til hende - har du lagt mærke til at der ligger cigaretskodder i haven?
Så kan du jo se hvordan hun reagerer, prøv at lade være med at sige mere og lad hende svare. På den måde får du også et bedre billede af hende som menneske. Lad være med at diskutere eller andet, bare lade det være den bagatel det nok er, men brug det til at gå hjem og overveje hvilke konsekvenser du vil give hendes svar.

Der er ingen tvivl om at tobak er giftigt for mennesker ved indtagelse, men det er vigtigt også at lære børnene at nogle ting skal man passe på - det er nok lidt tidligt med din datter, men du har jo valgt at havde tillid til dagplejeren og det tror jeg er vigtigt at holde fast i.

Hvis du er typen der ikke kommer så rent ud med dine meninger, kan du også vælge at lade hende være den vidende og sige "tror du det er farligt for børnene at der ligger cigaretskodder i haven?"

for din egen skyld er det vigtigt at gøre noget

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 15-06-07 08:47

Tak for alle jeres tilbagemeldinger.. Måske lige undtagen den fuldstændig latterlige tilbagemelding fra nallatruk!

For lige at præcisere, så er dagplejeren først blevet ansat for 14 dage siden, så det undrer mig, at den tilsynsførende ikke har kommenteret det, da hun skulle godkende hjemmet.. Godt nok er kommunerne i akut dagplejemangel, men jeg føler sgu, de slækker lidt på kravene..

Min dagplejemor er ikke hensynsløs.. Hun har slettet sin havedam og lavet hundegård til sine hunde, så jeg tror da helt sikkert, det er noget, hun bare ikke har lagt mærke til, det med skodderne..

Jeg ved da godt, børnene skal lære at holde sig fra visse ting, og at dagplejeren holder øje med dem.. Men alle som har haft små børn ved jo også, hvor hurtige, de er.. Og der er jo ikke kun ét barn at holde styr på..

Så jeg må nok bare tage mig sammen og få det klemt ud mellem sidebenene, for selvfølgelig skal det da siges..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-07 10:28

Et ord ud mellem sidebenet til Dagplejekontoret, og de kigger tilfældigt forbi.
Uanmeldte besøg hos dagplejerne er almindeligt og især nyansatte får lidt besøg.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 15-06-07 11:23

Det der fik mig til at deltage i denne debat, er den indoktrinerede tobaksskræk. Som fører sig frem iblandt specielt unge forældre.
Man farer rundt og samler cigaretskod, for at beskytte børnene mod den "farlige" ting. Mens barnet sidder i sandkassen og spiser sand med fugle og rottelort (Fugleinfluenze og tyfus) uden at det vækker den samme bekymring. Netop disse ting har gennem tiden medført mange tilfælde af sygdom og dødsfald. Mens der til dato ikke er registreret nogen tilfælde med cigaretskod som dødsårsag.
Lad ikke splinten i fingeren få jer til, at overse pælen i øjet. Siger et gammelt mundheld. Som jeg mener passer på denne sag.
Nallatruk

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 15-06-07 11:38

Vorherrebevares!!!

Jeg må da ærligt indrømme, at hvis man er helt derude, hvor man synes . det er i orden, at éns børn spiser skodder bare for at statuere et eksempel over for de hetz-hungrende ikkerygere, så grænser det da til en tvangsfjernelsessag..

Du ved jo intet som helst om, om jeg synes, det er i orden, at min datter æder rottelort.. Så lad være at kæmme alle ikke-rygere og småbørnsforældre over én kam..

Du kan da ikke ved din fornufts fulde fem mene, det er helt i orden, at børn "tømmer et askebæger".. Det kan vist kun være ren provokation..

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 15-06-07 11:45

Vist synes jeg ikke det er i orden, at børn spiser skodder. ! ! !
Men havde du reageret på samme måde, som i dette indlæg. Hvis det var fuglelort du havde set i haven?
Nallatruk

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 15-06-07 11:52

Nej, måske ikke.. men det er nu engang sådan, at cigaretskodderne er man jo selv herre over..

Jeg har intet imod rygere, bare de tager hensyn.. Så det er ikke for at være på tværs.. Men det skal siges, at min datter har astma efter en RS-infektion, så jeg er sgu sart mht røg overfor hende.. Det synes jeg, jeg skylder hende.. Og inmgen i dagens Danmark vil vel påstå, at børn har godt af en omgang tobaksrøg.. men den dårlige samvittighed kan jo spille ind..

Det er heller bestemt ikke noget, der kan få mig til at vælge dagplejeren fra, for jeg tror bare, hun ikke har tænkt over det, så det er ikke noget, jeg hidser mig op over.. jeg synes bare, det kan være lidt svært at få det sagt uden at fornærme nogen.. Jeg ville da have det på samme måde, hvis hun havde kemikalier osv stående frit fremme.. men nu var det lige skodderne, der var problemet..

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 15-06-07 12:25

Jeg er sikker på det velment fra din side. Jeg træffer hver dag mange af dine lidelsesfæller, som alle vil det beste for deres børn.
I februar gik vores Kommunaldirektør og samlede skodder i vores atriumgård. Da jeg spurgte ham, om han var blevet forfremmet, svarede han: "De generer mig, derfor samler JEG dem op. Og så vil jeg ikke se, at de ikke fremover smides i askebægrene." Sådan forsvandt skodderne fra vores gård.
Et trick, som måske kan bruges flere steder.
Nallatruk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-07 16:47

Hej sonjajensen...

Jeg tror nok...

Hvis jeg havde et lille barn som jeg skulle aflevere et sted, så ville jeg da lige samle de skod op inden jeg gik fra hende.....
Nogle gange siger handlinger mere end ord...

Og i den helt aktuelle situation så ville jeg ikke kunne få mig selv til at gå fra en baby på 10 mdr. midt i en masse cigaretskod...

Kommentar
Fra : me67

Dato : 16-06-07 21:02

Citat
Man farer rundt og samler cigaretskod, for at beskytte børnene mod den "farlige" ting. Mens barnet sidder i sandkassen og spiser sand med fugle og rottelort (Fugleinfluenze og tyfus) uden at det vækker den samme bekymring. Netop disse ting har gennem tiden medført mange tilfælde af sygdom og dødsfald.

Citat
Citat fra netdoktor.dk.
Cigaretter og tobak er en anden gift der alt for ofte ligger fremme til trods for, at der er små børn i hjemmet. Det kan ikke understreges kraftigt nok, at tobak i alle former er en særdeles farlig gift, og at et cigaretskod er nok til at forgifte et lille barn alvorligt.

Kan godt høre på dine meninger at det er længe siden du sidst har sat dine ben i en dagpleje - tvivler nemlig på at ligefrem rotter og fugle vrimler rundt mellem børnene og skider når de sidder i sandkassen.
Og med det mener jeg at hvis du vidste bedre ville du også vide at sandkassen er dækket til når børnene ikke er i den - sådan SKAL det være og sandet bliver skiftet med jævne mellemrum - så jeg tror nu at chancen for at de små spiser fugle og rottelort er laaaangt mindre end chancen for at de snupper et skod i haven i et øjeblik hvor dagplejemoderen ikke lige ser det.
Og hvad angår "Fugleinfluenza" syntes jeg lige du skulle slå en smut forbi Statens Serum Instituts hjemmeside http://www.ssi.dk/sw7352.asp - http://www.ssi.idlesurf.net/cgi-bin/ssi/ssi_new.pl?language=da&query=fugleinfluenza&31=S%F8g eller Fødevarestyrelsens hjemmeside http://www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Fakta_om_fugleinfluenza/forside.htm så vil du finde ud af at fugleinfluenza stort set kun findes i østen og næppe i lille fru Hansens have med et par solsorte - så der må jeg desværre også bedrøve dig med at din viden kan stå på bagsiden af et frimærke.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 17-06-07 22:44

me67, du afkorter mit indlæg og forvrænger derved citatet.
Ved henvendelse til Sundhedsstyrelsen, kunne der ikke gives et eneste eksempel på, at et barn var blevet skadet af cigaretyskod i nyere tid. (20 år)
At du hæfter dig ved udsagn, som kommer fra nogle af de 12 danske sundhedsorganisationer, som har sat sig som mål, at udrydde tobakken. Gør kun, at du er til falds for den pseudovidenskab, som de betjener sig af. Deres hetz bygger alene på holdning. Den er uden dokumenteret videnskablig indhold. Men desværre solgt så godt, at over halvdelen af den voksne befolkning har købt den som fakta. Ligegyldigt det, så skal der ikke ligge skodder på legepladsen! Mens der ikke nødvendigvis skal være samme orden i indkørselen, hvor børn ikke bør være uden strengt opsyn. Biler er meget farligere end tobak!
Nallatruk

Kommentar
Fra : myes

Dato : 19-06-07 19:36

Jeg sidder lige og er lidt forarget...
Altså opdagede jeg sådan noget hos min dagplejemor, ville jeg klart påtegne det. Jeg er bestemt ikke god til at sige sådan nogle ting, men det er alligevel 4 børns sundhed der er på spil. Ikke kun ment hvor giftigt det er, men hallo de små størrelser har nemmere ved at få sådan noget galt i halse, og hvad så? Skal man gå i ca 8 timer hver dag og være bange for ens børn bliver forgiftet, eller bliver kvalt? Nope det skal man ikke.
Uanset hvor ubehageligt det er, så skal man sige det. Dagplejemoren har måske ikke lige tænkt over det, men uanset hvad vil hun ikke se det som noget negativt og hvis hun gør og der ingen ændring sker, ja så må du nævne det for dagplejekontoret.

Nu er det ved at være nogle dage siden du lagde indlægget ind, så nu er jeg da nysgerrig efter at vide om du har fået en løsning på det og ro i sjælen igen..

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 20-06-07 09:13

Nallatruk

Jeg giver dig ret

Kunne det ikke være naboen som smider de skodder i haven ???
Hvis man er ude i skoven med sit barn,så kan barnet vel også æde en hundelort fra folk som ikke gider og tage lorten op igen.

Find dig en anden dagplejer som du ved har et røgfrit hjem,men stadig kunne det tænkes at denne dagplejer også har noget i haven så kig lige efter inde du beslutter dig sonjajensen

Da er ingen som tænker på om ens dagplejes have er forurenet ?

Så som Nallatruk skriver så pak jeres børn ind. Mvh Engparken
PS I kunne da også bare passe jeres børn selv så er i over det pjat,men pas på fordi i din have er der nok noget JEG ikke ville spise og det ville jeres børn nok heller ikke

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 20-06-07 10:30

Hejsa. tak for jeres tilbagemeldinger..

Problemet er løst, for da min datter efter et par fridage skulle i dagpleje igen, var alle skodderne væk, så mon ikke, hun selv har "opdaget" dem.. Og i dagene efter, har jeg selvfølgelig også kigget mig omkring, men der er ingen skodder længere.. Dejligt..

Så jeg vælger at tro, det bare var lidt opstarts-hovsaer fra dagplejerens side.. Hun er som nævnt lige startet op, men nu kører det bare, og vi er rigtig glade for vores dejlige dagplejer..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-07 12:46

Det var godt!
Der er sikkert andre forældre end dig, der er blevet bekymrede og de har ikke kunnet holde mund.

Men DU skal nok have fat i nakken på dig selv, og lukke munden op når der er noget, der undrer dig eller bekymrer dig angående din lille datter.
Vores børn er det mest værdifulde, vi har, og selvfølgelig skal vi tage vare på dem og holde øje med dem -også når vi lader andre passe dem.

Lad dig endelig ikke kue af de gammeldags forstokkede mandfolk, der åbenbart også er fast inventar på kandu. Vi skal være her allesammen, så lad bare deres kommentarer gå ind gennem det ene øje og ud gennem det andet! Der er (forhåbentlig) andre emner, de har mere forstand på!

Selv er jeg SÅ stolt af min datter, der ikke bare tør bekymre sig om sine 3 små børn, men hun tør også at reagere på sin bekymring. Og hun finder sig så sandelig ikke i urimeligheder på deres vegne. Sådan skal og bør det være når man har et arbejde, der også kræver én i adskillige timer hver dag-- Det er der åbenbart bare stadig mænd, der ikke har opdaget!

Da mine egne børn var små turde jeg heller ikke at stille krav eller lukke munden op. DET ville jeg gerne have gjort anderledes.
DU skal nok få lært det!
---Når du og din dagplejer kender hinanden lidt bedre, så kan det være, at I kommer til at snakke om de skodder. Sandsynligvis er der en eller anden god forklaring, --måske havde hun haft grillaften dagen før.. -og havde ikke liige fået fjernet dem... Hvis nogen så har sagt noget til hende, så glemmer hun ALDRIG mere at fjerne skodder...
Som ny dagplejer så vil hun jo også helst have at alt er helt tip top i orden.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 20-06-07 15:04

LOOOOOOOOL

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 11-07-07 10:58

Eftersom rygning beviseligt er usundt og kan fremkalde dødelige sygdomme, kan man ikke pådutte andre mennesker at skulle leve med det.
Hvad folk gør i deres eget hjem, er deres egen sag, men en dagplejemor, der siger ja til at tage ansvaret for andres børn nogle timer om dagen må være det ansvar bevidst.
Opdager hun fx at naboen smider skodder ind i hendes have, så må hun bede naboen om at stoppe det.
Jeg har selv indført totalt rygeforbud i mit hjem (der er et fint syltetøjsglas uden for med låg til skodder), med det resultat at jeg har mistet nogle venner, men sparer masser af penge på det medicin mine børn plejer at få for henholdsvis astma og brinkitis.
Min dreng har ikke haft bronkitis i de 7 år vi nu har haft rygeforbud, og min datter får ikke medicin hver dag for sin astma. (Fedt at blive skilt så jeg kunne få det indført )