/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatere harddisk
Fra : Yssil
Vist : 653 gange
200 point
Dato : 14-06-07 14:35

Ja, nu har jeg altså problemer med at formatere min harddisk Det er XP styresystem (NTFS filsystem)
Jeg har prøvet på flere måder - højreklikke på mit Cdrev og vælge formatere, men det vil ikke lykkes, selv om alle programmer er lukkede. Så prøvede jeg at starte computeren fra Windows cdén, så den eventuelt kunne hjælpe med en automatisk formatering + geninstallering, men det kan jeg heller ikke finde ud af. Måske er der en, som kan skære det ud i pap for mig - jeg vil så gerne, men har åbenbart ikke evnerne Jeg spurgte også herinde i går (godt nok om moget andet), bær over med mig

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-06-07 14:38
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 14:41

http://www.fnsupport.dk/art-win-xp.php kig under geninstallaion/repair tror jeg det hed

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 14:58

btw - er det recoveri/genindlæsnings cd du har - eller er det en ren xp ???

er det recovery cd skal du slukke din pc - og skynde dig at lægge cd´en i før den tæller ram færdigt - så går det automatisk

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 14-06-07 15:10

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm kan du bl.a. finde den problemstilling og en masse andre.

Kommentar
Fra : Yssil

Dato : 14-06-07 15:29

Tak for linkene dem vil jeg læse lidt på. Jeg kan alligevel ikke afprøve noget nu, da min kæreste arbejder ved computeren (han har om muligt endnu mindre forstand på computere end jeg, så derfor er det mig der spørger her) Det er en ren xp jeg har.

Kommentar
Fra : Yssil

Dato : 14-06-07 16:07

I min søgen fandt jeg også dette link http://www.safechaos.com/cs.htm Gad vide om det er "farligt" at bruge dette program? Tænker på om computeren måske slet ikke vil indlæse Windowx XP cdén efter at den er kørt? Jeg kunne selfølgelig bare lade det komme an på en prøve

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 14-06-07 18:05

Det tror jeg du skal holde dig fra

Hvorfor er det lige du skal formatere din hd.

Du skal gå ind i bios ved at taste Del eller F2 eller hvad den nu skriver under opstart og optælling af ram. Det står nede i bunden af skærmen hvad du skal taste for at komme i setup. Derinde finder du en fane der hedder noget i retning af BOOT. Da skal du sætte dit cd-rom/dvd drev som FIRST BOOT DEVICE og gemme ændringerne. Inden du genstarter sætter du lige din XP skive i drevet og genstarter. Den vil nu efter opstart skrive Tryk på en tast for at starte på cdrom. Det klares med at taste på en vilkårlig tast. Nu læser den på XP skiven og det tager lidt tid. Når tiden er kommet bliver du spurgt om hvad du vil da vælger du L for en formatering. Efterfølgende formaterer den så og du kan på samme vis installere en ny clean installation

Kommentar
Fra : Yssil

Dato : 14-06-07 18:58

Jeg vil formatere fordi der kun er omkring 200 mb tilbage uanset hvor meget jeg rydder op (har dog fået den op på 278 mb)...........................Der ligger altså ikke noget som fylder særligt, så det må være gammelt crap.........................................
Tusind tak for din forklaringDen forstår jeg nemlig og tør godt gå i gang med - når lige min kæreste holder pause og jeg selv er helt frisk i hovedet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-07 21:38

Men - ved formatering mister du også alle drivere.
Så hvis du ikke har driverne liggende på en CD (motherboard / utility), skal du ud på nettet og hente drivere.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 15-06-07 09:02

Det som du nok har glemt er at gå ind i Bios og sætte den op til at boote fra cd-rom.. Ja ved godt at det lyder forvirrende. men vil nok anbefale dig at du finder en der har forstand på den slags da at det er lidt svært at forklare hvis du ikke er inder i alt sådan noget (ikke negativt ment)

men husk som e.c skriver du mister ALT

måske det var bedre at købe en extra harddisk at sætte i

Mvh
Johnny

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-07 10:17

Eller en ekstern USB harddisk lige til at sætte til. Vupti - og du har masser af lageplads.

Kommentar
Fra : Yssil

Dato : 15-06-07 14:06

Tak for svar allesammen. jeg har godt nok utility på cd, hvis jeg skulle miste drivere - men er nok alligevel ikke nok inde i det hele til at gøre forsøget endnu.

Godkendelse af svar
Fra : Yssil

Dato : 15-06-07 14:07

Tak for svaret Fijala.