/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine
Fra : mmoel02
Vist : 5816 gange
100 point
Dato : 14-06-07 13:22

Jeg har rør på mit badeværelse til at der kan monteres en vaskemaskine, men jeg mangler et stik. Hvilket stik skal jeg bruge til en vaskemaskine?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-06-07 13:24

Du skal bruge et kraftstik altså 380 V

VH

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 14-06-07 13:47

Også til en helt ny vaskemaskine?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-06-07 13:48

Det rigtige !!!!
Det er F....... for lidt oplysninger, du giver, for at vi kan hjælpe dig.

Venligst kom med lidt mere. Du har et rør på dit badeværelse, fint nok, men hvad er det for et rør ???
Det kunne jo være et vandrør, som man skal bruge til en vaskemaskine. Det kunne jo også være et rør til ledninger, som går ud til dit målerskab, men hvor skal vi vide det fra?????????

MVH

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 14-06-07 13:55

Okay, rolig nu!
Det er rør til vand. Jeg mangler altså kun et stik for at kunne montere en vaskemaskine. Mit spørgsmål var bare hvilket stikjeg skal bede en elektriker om at sætte op for at jeg kan have en vaskemaskine. Er det eventuelt dyrt at få sat et sådant stik op?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-06-07 14:00

Det lader du elektrikkeren bestemme. (så er det garanteret i orden, og loven er fulgt).

Næste spørgsmål: er det dyrt??

Det er god tnok svært at svare på. Nogle syntes at Kr. 1000,00 er dyrt, andre mener at Kr. 5000,00 er dyrt. Så alt er relativt.

MVH

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 14-06-07 14:04

Hvis jeg skal give mere for at få sat et stik op end selve vaskemaskinen koster, så mener jeg bestemt at det er dyrt! Min smertegrænse går ved 1500 kr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-07 14:39

Næsten alle nyere vaskemaskine kører på 230V. Så svaret er nogenlunde sikkert at du skal bede om et 230V stik med Jord. Forsikret med 10A. Men igen kan afhænge af hvilken maskine vi snakker om.

Prisen kan svinge mellem alt muligt afhængigt af hordan og hvor langt osv.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-06-07 15:31

God lille step bye step anvisning ved køb

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Hvidevarer/20051129150949.htm

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-07 15:40

Det lyder lidt underligt, at du har et rør, men ikke noget stik...

Er der ikke et dæksel eller lignende hvor der kan monteres en ledning (uden stik)?

Jeg går ud fra, at røret er til afløbsslangen??

Du skal også have en vandhane, hvor tilløbsslangen kan monteres.
Og så skal du have et stik til strømmen.

De nye maskiner bruger kun 230V, så ledningerne i stikket hedder 230V, 0V og Jord.

Et stik med 380V kan også bruges, så skal maskinen bare ikke bruge alle ledningerne.

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 14-06-07 15:46

Jeg har lige talt med min varmemester. Han sagde, at jeg bare skulle forbinde vaskemaskinen til en stikkontakt i et andet rum via en forlængerledning. Er det helt lovligt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-06-07 15:48

Jeg tror nok, at jeg fandt priser for en el-installatør, der bare skulle komme og sætte ledningen ind i et eksisterende dæksel. Det ville koste omkring 1000 kr...

Det var for dyrt, så jeg købte et voltmeter (under 100 kr) og gjorde det selv..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-07 15:51

Nix, det er ikke godt nok at lade den slæbe fra en stikkontakt fra lysgrupperne. Så kan du ikke trække andet end vaskemaskinen medens den vasker. Så ryger sikringen (sansynligvis). Hvis stikkontakten ikke er jordet må du slet ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-06-07 16:00

Jeg tror ikke, man må have elektriske apparater på badeværelset uden de er tilsluttet med jordforbindelse.

I min brochure står der: Skal ekstrabeskyttes jf. Stærkstrømsbekendtgørelsen.

Ledningen skal være 3x 1,5 mm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-06-07 18:03

som 3773

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 14-06-07 18:07

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-07 18:11

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-06-07 18:16

tak for accepten af mit svar..

Hvad har du tænkt dig at gøre?

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 15-06-07 07:58

Jeg ved det ikke rigtig!
Jeg er studerende, og jeg venter mig, så pengene hænger ikke løst. Jeg tager ud til Skousen i dag og hører dem, hvad jeg må og hvad jeg ikke må. Jeg har ikke råd til at få sat en stikkontakt op. Kontaktede en elektriker - han ville have 1700 plus moms. Vores overbo har en vaskemaskine, der er forbundet til en stikkontakt i køkkenet med jord via en forlængerledning, og han har ingen problemer, så det bliver måske løsningen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-07 13:15

Hvis du har et stik i køkkenet med jord, så skal du sørge for at din forlængerledning også er med jord. Du må nok købe en specielt til formålet med tre ben og tre huller, den rigtige tykkelse ledning og den rigtige længde.
Du kan ikke bare bruge en tilfældig forlængerledning. Det er livsfarligt, hvis der en dag er noget galt med maskinen og du kommer til at røre ved den. --Eller din baby om et år eller to, når du har glemt alt om at maskinen ikke er helt korrekt tilsluttet.....

Hvad gør du med vandtilførslen? Du har nemlig brug for en vandhane, hvorpå du kan fastmontere en slange...
I min brochure står der ang. vandtilløbet:

Citat
"Tilslutningen skal foretages til en vandhane med 3/4" forskruning. Hvis der ikke er en sådan , må vaskemaskinen kun tilsluttes vandledningsnettet af en autoriseret installatør. Samlingen står under konstant tryk. Kontroller derfor om den er tæt ved langsomt at åbne for hanen. Ret i givet fald på pakningen og forskruningen."

---Det er IKKE nok med vandhanen fra håndvasken. I hvert fald ikke til de maskiner, jeg har haft...

Hvis du HAR en vandhane som du mener kan bruges, så kan du risikere, at den kun er 1/2" og gevindet i vaskemaskinens slange er for stort. Men det er ikke så slemt, for man kan købe sådan et lille rør, der laver gevindet om fra 1/2" til 3/4". --Det kan du først se, når du står med maskinen.
Det kan også være, at det bare passer sammen.

Hvis du får problemer, så kan du bare skrive her igen.

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 15-06-07 17:57

Hej igen!
Tak for dine gode svar!
Jeg er klar over, at jeg er nødt til at købe en forlængerledning med jord. De havde ikke nogen i Silvan, men jeg har fundet et sted over nettet, hvor de sælger forlængerledninger med jord.
Alle de rør, der skal bruges til en vaskemaskine, er sat op på vores badeværelse, så vi mangler kun et stik. Det ser nu ud som om det hele løser sig.
Venlig hilsen Merle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-07 18:16

Jamen held og lykke med det.
Og god fornøjelse med din nye maskine.