/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan laver man hummus?
Fra : vith
Vist : 1802 gange
50 point
Dato : 14-06-07 10:40

Jeg ved det er noget med kikærter, men hvad gør man ved dem og skal der andet i?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 10:45
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 10:47
Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 14-06-07 10:58

sådan gør vi:

250-300 g kikærter
ca4 spsk god olivenolie
4 spsk tehina (sesampasta/tahin)
2 fed hvidløg
1 spsk stødt spidskommen
1 spsk stødte koriander du kan bruge ca en barnehåndfuld frisk hakket koriander i stedet)
citronsaft fra ½ citron
Salt
Kogende vand (ca. 2-4 dl - føl dig frem til konsistensen føles rigtig)

læg kikærterne i blød natten over i koldt vand - kog dem dagen efter i ca en time - mas dem derefter i foodproocessor sammen med de øvrige ingredienser og ca halvdelen af vandet - blend det hele godt. Tilsæt så mere vand under blending til den rigtige konsistens - det skal føles en smule blødere end den færdige kolde humus. (du bestemmer egentlig selv konsistensen alt efter hvad du skal bruge den til)
når humussen er færdig så husk at smage på den - føles den ikke frisk nok tilsætter du yderligere citronsaft indtil du synes den smager rigtigt

humus smager godt med hakket persille til - men det er ikke alle der kan lide det - så hak lidt og sæt i en skål til.

husk at få et godt middelhavs lignende brød til

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 14-06-07 11:13

Tusind tak for svaret miritdk. Det er altid rart med en opskrift der er gennemprøvet. Jeg glæder mig til at smage den!
Hilsen Vith

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 13:28

velbekomme

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 14-06-07 18:47

Har man ikke lige tid eller lyst til at udbløde kikærterne, kan man sagtens købe dem allerede kogte og moste på dåse i enhver velassorteret grønthandler, og så stadig følge Mirits opskrift. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at det smager bedst, når man selv udbløder ærterne. Jeg kan godt lide det lidt groft, så jeg moser dem bare med en gaffel.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-06-07 19:24

jooohh birgitta 32 - og man kan også købe færdiglavet humus

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 14-06-07 21:34

jo, men det er jo ikke sjovt :D Så får man jo ikke selv lov til at putte sjove ting i! Siger bare, at man KAN springe processen med at udbløde ærterne over, da jeg ved, at det afskrækker mange, da de ikke gider bøvle med det (hvilket jeg heller ikke forstår, da det jo passer sig selv)