/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Etageløg
Fra : arne.jakobsen
Vist : 4670 gange
500 point
Dato : 13-06-07 22:57

Hvem har erfaring med dyrkning af Etageløg?

1. Hvordan fremavles de?
2. Hvornår plantes de?
3. I hvilken jord?
4. Hvornår er de høstmodne? (størrelse)
5. Hvordan benyttes de bedst i køkkenet?

Alle brugbare svar præmieres med 100 point. Det bedste får hovedpræmien. MEN alle får TAK for deres velmente kommentarer.

Hilsen AJ

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 13-06-07 23:02

Dyrkning – etageløg.

Der er ingen særlig forberedelse til dyrkningen af etageløg. Det er en hårdfør plante, der ikke kræver en særlig jord. Gør blot jorden klar ved at grave den godt igennem, fjerne sten og ukrudt og vande grundigt.

Når man lægger etageløg, kan man bruge både klumper af løg fra jorden og løg fra stænglen. Oftest vil man dog bruge løgene fra jorden, da de ikke er lige så lækre at spise som stænglens løg.Læg løgene i klumper med 30-40 cm mellem hver klump og ligeledes 30-40 cm mellem hver række. Man får hurtigst udbytte, hvis man lægger en hel klump løg i stedet for at dele den.

Planten kan blive op til 1 m høj, men det bliver den ikke det første år. De små lækre løg fra stænglen kan man høste, når man har brug for dem. De er gode til at sylte eller til pickles.

Man bør høste alle løg fra stænglen de første 3-4 år, da planten ellers vil formere sig selv ved at bøje stænglen, så løgene når jorden, hvorefter de vil begynde at vokse. Planten bør fornyes hvert 3. eller 4. år. Dette gøres ved at lægge nye moderløg.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-06-07 23:03
Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 13-06-07 23:04

lidt mere

Krydderi: Unge blade som purløg. Små løg som almindelige løg. Sylteløg, stærk smag.
>Medicinsk: Fordøjelsesfremmende, antibiotiske. Som hvidløg, dog knap så stærkt virkende.
Staude

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 13-06-07 23:18

Dette er måske en gentagelse af det Olesen-50 skriver

http://www.ask-alex.dk/830_Hvordan_dyrker_jeg_etageloeg.html

De små syltede løg smager bare godt, men jeg har også brugt dem i madlavningen uden at sylte dem først.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-06-07 23:19

Olesen-50 ->

Jeg fik en krukke med Etageløg for 14 dage siden. Der er 6 stængler der alle har løg i toppen. Stænglerne er nu ca. ½m høje og 1cm tykke ved jorden ½cm tykke ved toppen. Er de spise/høstklare NU? Kan jeg høste det hele og benytte stænglerne (og til hvad?). Hvad bruger jeg løgene til hvis jeg ikke gider lave pickles? Kan jeg evt. gemme nogle af løgene? Omplante dem til næste år eller hvad?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-06-07 01:27

k1975 ->

Ja det ser jo ud som om Olesen-50 har sin visdom fra den side, men vi har vel alle vor visdom ét eller andet sted fra? Olesen's svar kom kun 5 minutter efter jeg havde stillet spørgsmålet, så Olesen har ikke haft tid til først at søge og så omformulere teksten. Jeg synes at Olesens svar er rigtigt godt. Jeg synes også at det er godt at DU kommer med referencen til siden.

Tak for det.

Jeg vil imidlertid gerne høre fra nogle der har personlige erfaringer med Etageløg.
Også opskrifter eller blot gode anvendelsesmuligheder for de enkelte plantedele.
Se mit seneste spørgsmål til Olesen-50.

http://www.kandu.dk/spg105657.aspx#1180260

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-06-07 16:32

Quiche lorraine.

150 g hvedemel

70 g smør

½ tsk. urtesalt

ca. 3 spsk. koldt vand.

Resten kan jeg desværre ikke svarer dig på, det var nok nemmere, hvis jeg så stænglerne, men jeg er overbevist om, at dem du har fået etageløgene af vil blive glade for at du udviser interesse for "gaven" så de med glæde vil hjælpe dig igang

fyld.

4 skiver skinke

2 spsk. revet mild ost

6 til 10 forkogte etageløg

3 store æg

2 dl fløde

salt og peber

1 spsk. purløg.

Smuldr smørret ud i melet. Tilsæt salt og saml dejen med vand. Den må ikke være klistret. Lad dejen hvile i ca. 30 min et koldt sted og forbered fyldet imens. Skinken skæres i tern og etageløgene overhældes med kogende vand, og den brune hinde fjernes. Derefter koges de i letsaltet vand i ca. 5 min. De kommes i en skål sammen med ost og skinketern, og der blandes fløde, æg og salt og peber i. Nu rulles dejen ud og lægges over tærteformen. Dejen skæres til og et stykke staniol lægges over dejen, der nu forbages i ovn i ca. 12 min ved 200 °C. Tag derefter tærtebunden ud. Fjern staniolen og fordel fyldet over bunden. Der kan drysses med mere ost eller purløg, og tærten bages færdig i ovn i ca. 30 min, eller til overfladen er gylden. Tærten kan varieres på mange måder, og alle krydderurter kan komponeres i en tærteopskrift.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-06-07 16:34

Undskyld mit sidste indlæg blev temmelig rodet, det skulle have været en opskrift og dette skulle stå til sidst

Resten kan jeg desværre ikke svarer dig på, det var nok nemmere, hvis jeg så stænglerne, men jeg er overbevist om, at dem du har fået etageløgene af vil blive glade for at du udviser interesse for "gaven" så de med glæde vil hjælpe dig igang

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-06-07 16:58

Godt forsøg Olesen-50 , men din opskrift har du "lånt" her:

http://www.skarresoehus.dk/opskrifter.htm

og al din viden har du fra:

http://www.ask-alex.dk/830_Hvordan_dyrker_jeg_etageloeg.html

Jeg vil som sagt gerne/helst høre fra folk der har PERSONLIG erfaring at øse af.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 14-06-07 17:28

Jeg bruger løgene på samme måde som andre løg. De er lidt stærkere i smagen, så du skal måske reducere lidt.

Løgene kan også bruges i salater.

De grønne blade fra løgene bruger jeg ofte i "grønne" salater.

Du skriver, at du har løgene i en krukke, de vil have det bedst, hvis de bliver plantet ud.

Når stænglerne begynder at blive for tunge plukker jeg et løg af og smager på det. Hvis det for mig smager godt, så plukker jeg også de andre "lignende" løg og opbevarer dem, som var det løg jeg havde købt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-06-07 17:41

Men de er da meget små ikke? Hvert enkelt løg er højest 1,5 cm fra bund til spids.
Skal de være så små når de er høstklare?

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 500 point
Dato : 14-06-07 18:19

Størrelsen på løgene over jorden har en størrelse mellem perleløg og skalotteløg.

I jorden lidt større. Men jeg spiser kun dem over jorden. Løgene i jorden kan også spises. Men hvis du vil have flere løgplanter til næste år, så må du plante ud.

Lad nogle af de små løg "falde" til jorden så kommer der en ny plante.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-06-07 18:38

Tak for svaret k1975.

Det var ganske vist Olesen-50 der kom først, men hans/huns "Viden" stammede udelukkende fra alm. tilgængelige hjemmesider. Dem linkede du jo til uden at påberåbe dig nogen ekstrem viden.

Alligevel TAK til e.c. for hans links og Olesen-50 for god assistance.

Jeg smider lige 100 point til e.c. og Olesen-50

Hent dem inden 1 døgn ellers bliver de trukket tilbage.

Kan I alle have en rigtig dejlig Dansk sommer -