/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny Hydrofor
Fra : CCjunior
Vist : 6526 gange
200 point
Dato : 13-06-07 21:00

Vi skal ha flyttet vandværket og i den forbindelse vil vi ha udskiftet vores hydrofor model 1956
Den vi har nu er på 135liter. men vi regner med at den er fyldt godt op med okker..

En sælger har fortalt mig at vi sagtens kan nøjes med en på 80 liter. er det rigtigt ?
Jeg har kigget lidt rundt og har fundet denne:
http://pumpesalg.dk/1/8110/4423/hydrofor-80-liter.htmld
Er det et godt køb ?

Claus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-06-07 21:03

har du spurgt om priser hos vvs-eksperten. de er ret billige med den slags

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-06-07 22:01

Aldenstund et komplet vandværk (godt nok med en 25 liters hydrofor) kan fås for 800-900 danske eller svenske kroner, skal du ikke give for meget!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-06-07 22:04

I min feriebostad - sådan hedder det på svensk - har jeg i mangfoldige år klaret mig med 25 liters hydrofor. Det har virket til bruse, opvask, madlavning, tøjvask i maskine samt stundom havevanding i de sidste 14 år på den aktuelle adresse med 2 - 6 indbyggere.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-06-07 22:09

Når du siger komplet vandværk hvad mener du så?

Jeg har en pumpe nedsænket ca 40meter i undergrunden som pumper vandet op.
Så ryger skidtet igennem et stort filter for at udskille okker.
og så ryger det i hydraforen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-07 22:20

Samme firma som du angiver, har jo også komplette anlæg, de er noget nemmere at flytte med.:
http://pumpesalg.dk/1/8109/981/husvandvaerker.html

Den hydrofor du angiver er jo med membran, altså en gummibælg i midten, hvor du med trykluft kan sætte feks. 1 kg tryk på luftsiden.
Den type du har nu, er sikkert bare en beholder, som man tømmer en sjælden gang, og når den så startes, presser den jo selv luft sammen for oven. Den er efter min mening både billigere, og nemmere, og kræver ikke reservedele.
Du kan bruge begge typer beholdere, men vælger du en mindre, så skal pressostaten skiftes, eller justeres, til en mindre difference.
En lille beholder bevirker bare at pumpen starter og stopper flere gange.
vvs-ekspertens, jamen de er her:
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/index.php/cPath/135_136
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-06-07 22:31

Nu er jeg jo ikke så stiv til det her, men pressostaten, er det ikke den der regulere hvor meget jeg vil lade min pumpe presses igennem hydroforen ?
I den jeg har linket til, står der at den er indstilliet til 2bar..gør det det så ikke ud for en pressostat?

Men det med husmandsværket, det tror jeg ikke er stort nok. vi har lige skiftet pumpen nede i brønden, mener den sidder ca 40 meter.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 14-06-07 00:35

Ok, så det er ikke bare en husmandsbrønd, med de 40 m, og så er de linkede anlæg jo ikke noget værd, for de står jo oppe på "land" og kan maximalt suge 10 m (Iflg. naturlovene)
Jo, først skal pumpen kunne give et tryk på 4 kg/cm2 (4 Bar) for at få det op til overfladen.
Derefter skal den give det du vil have i aftapningsstederne, normalt 2-3 kg, så ialt skal pumpen yde et tryk på 6-7 kg (6-7 bar) Men det har den jo hele tiden kunnet, og må jo have trin nok til det.
(trin er hver sektion med skovlhjul, der er samlet i pumpen, jo flere trin, jo længere bliver pumpen)
Men efterhånden slides pumpehjulene og trykket og mængden falder.

Jo pressostaten er den lille danfoss kasse med en fjeder i der måler(Der hvor den sidder, som regel direkte på beholderen), hvornår pumpens motorværn/kontaktor skal startes, og slukkes, og hvis den er stillet til start ved 2 kg, og stop ved 3 kg, så svinger dit vandtryk i aftapningsstederne mellem det. (Forudsat at du bor ved jordoverfladen)
Den beholder du linker til, skriver de på siden:
Liter pr. min: 80 Det kan man ikke sige, men er nok det der med rimelighed løber gennem et 1" rør.
Løft pr. meter: 76 Hvad fanden mener de med det?
Tilslutningsmuligheder: G 1" Ja, et 1" gevind tilslutning, er nu ikke for stort, til en højtydende pumpe
Omdreninger: 46 Der er sku ingen omdrejninger i en beholder.
Volt: 15,8 Der er sku heller ingen volt, og har da ikke noget med pumpens 400 volt at gøre
Watt: -10 til 100 Hvor kommer den watt fra?
Effect: 10 Effekt måles i en enhed, feks. watt, men hvor vil de hen med det?

Prøv at spørge dem om de ved hvad de taler om.

Jeg siger ikke at deres beholder ikke kan bruges, og membranbeholdere har også deres fordele, bl.a. at man ikke skal tænke på at forsyne beholderen med luft en gang imellem. Desuden klarer den 10 bar, og det er rigeligt selvom din pressostat skulle gro fast, da din pumpe nok ikke vil kunne klare 14 bar selv om den kører til uafbrudt.
Desuden er beholderen rimelig i pris, og let at stille op.
VH Palle Hansen

PS: "Den vi har nu er på 135liter. men vi regner med at den er fyldt godt op med okker.. "
Nææ, det er den nu nok ikke, men det er da rigtigt at den indvendige overflade nok er rusten, og der kan være lidt slam i bunden hvis i aldrig tømmer den helt.

Men denne er nok lige lille nok, da du får et forøget

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-07 00:39

By the way, en lille beholder får pumpen til at starte for tit, som giver mere slidtage på den, og et øget elforbrug, da elmotorer bruger 6 gange normalstrømmen lige i startøjeblikket.
Så derfor var det nok smart at vælge 100 l eller mere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-07 07:59

Jaja - med den sugedybde hører det ingen steder hjemme med et "husvandværk", da det er med indbygget sugepumpe. Kommentaren om at den store beholder giver færre start og stop af pumpen er rimelige nok, men kræver, at man har et ret stort forbrug for ikke at føle sig til grin
mvh
pbp

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-06-07 08:12

Lige en ting mere.. Den pumpe vi har i brønden mener jeg er en dykpumpe, den laver 9 bar hvis den får lov..
Jeg tror måske jeg skal prøve at forhøre mig om hvad der menes med de omd osv.. bare for at se hvad de har tænkt på da de skrev det

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-06-07 08:19

Har selv fundet deres fejl. hvis man trykker på PDF filen, så står alle oplysninger der.. det er bla. dens mål som er opgivet som en effekt..hehe...

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 16-07-07 20:15

Tak for svaret pallebhansen.