/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Arrownet 20km trådløst??
Fra : rylerne
Vist : 728 gange
50 point
Dato : 22-01-03 14:05

Er der nogen der kender til teknikken bag Arrownets nye ADSL alternativ:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=10&ArticleID=17714

Den skulle kunne række 20 km via en udendørs antenne med frit udsyn.

mvh
Beboer i boligforening

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 60 point
Dato : 22-01-03 14:49

I bund og grund bruger man mikrobølger mellem en central mast og ens lokale radiolink antenne. Der nu lukket op for at benytte 10,5GHz båndet hvor de eksiterende radiolinks før lå i 2,4GHz båndet.

Rækkeviderne er realistiske givet at der ikke er bygninger eller lignende i vejen.

Ved at modulere transmissionerne kan man sende flere kanaler på samme radio bølge. Hver modtager demodulere så signalet til den og ignorer de andres signaler, ligesom med mobil telefon celler.

Under at vide præcis hvordan Arrownet har tænkt at implementere deres løsning, vil de ikke komme uden om at der skal opstilles en form for modtager/sende station hos kunden. Denne basisstation forbindes så med ethernet til kundes computer eller lokal netværk med flere PCer, og har den omtalte 20x20 cm retnings bestemte antenna monteret et sted på gavl/taget hvor den kan "se" hoved masten. I den anden ende bliver signalerne fra Arrownets master kørt igennem deres egne gatewayserver der er koblet op til resten af internettet.

Grunden til teknologien ikke har vundet særlig stor udbredelse i danmark skyldes den meget gode eksisterende kobber og fiber infrastruktur vi nyder godt af. En interesseret investor vil gerne kunne forente sine penge lagt i nye master, centaler osv, og det kræver en minimums kunde grundlag som skal hives væk fra de eksisterende udbyder af internet opkoblinger. Niche markedet af potentielle kunder der ikke har adgang til rent kobber har været for lille.

her er et firma der beskriver deres trådløse 11Mbit løsning - http://www.getwireless.net/

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-01-03 16:35

Det er jo ikke rigtigt, at kundeunderlaget er for lille...

Er det en niche når vi snakker store antenneforeninger ? Folk er desværre bundet op på TDC's monopol, og telestyrelsens direkøtr lader som om han ikke ved en skid om tingene, samtidig tillader det samme f.... at priserne stiger med 25 % over de næste 5 år. Det er virkelig noget der rykker...

Næh hvis telestyrelsen gad vågne op, ville man at at TDC's priser faktisk burde være ½ af det de er idag, da man sammenligner TDC med sverige og der har man IKKE mega regninger for opkoblinger....

Og hvis man går endnu videre kan man jo kigge på hvor grådige TDC og deres ejere er... nu vil fjolserne sgu til at patentere hvordan en hjemmeside skal se ud og der går nok ikke ret lang tid, før vi også får regninger for det...

Kommentar
Fra : ymse

Dato : 19-02-03 03:18

Til rylerne! En af mine kammerater får Arrownet her i weekenden via sin antenneforening. Jeg skal ned og linke med ham, så skal jeg nok vende tilbage og fortælle om det er noget der rykker.

Og til zonker! Jeg giver dig fuldstændig ret med hensyn til TDC. De er så grådige at man er ved at brække sig over det. En af mine favoritdrømme er, at en hamrende rig dansker opkøber det L....firma og lukker det ned bare for at blive fri for deres konstante "føren sig frem" i dansk erhvervsliv. De er sgu næsten mere ynkelige end DSB!!!!!!!!! Nej vent! Hang on. De ER værre end DSB.

Mvh ymse

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 19-02-03 10:03

Hej Ymse

Spørg lige til priser og hastigheder..

vh
Rylerne

Kommentar
Fra : DEX

Dato : 01-03-03 22:07

Hej Allesammen

Jeg har været kunde os Arrownet næsten i 1 år nu igennem min boligforening og jeg kan kun sige at det er noget som rykker
Jeg havde før ADSL ved TDC og tja jeg kan kun sige at jeg vil ikke tilbage til TDC.....
Før hvade jeg en 512/128 ved TDC til 489kr og nu har jeg en 1024/512 ved Arrownet til 299 kr
I starten var der mange problemmer men dem fik de løst hen af vejen...

MVH DEX

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-03-03 22:11

Hehe....I mellemtiden hvor spørgsmålet er oprettet og nu, er jeg flyttet til sverige og sidder på 1Mbit linie, men oftest går det meget hurtigere

Godkendelse af svar
Fra : rylerne

Dato : 02-03-03 12:50

Tak for svaret Master_of_KeFir.