/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
samfundsfag eksamen.. hjælp!!!
Fra : asdfasdfasdfasd
Vist : 5294 gange
40 point
Dato : 13-06-07 12:35

hej, da jeg skal til samfundsfagseksamen imorgen, ønsker jeg at få lidt hjælp fra jer søde mennesker!

Jeg har læst om følgende emner:

1)
Identitet og socialisation

2)
Livsstil og Livsformer

3)
Ideologier og Politiske partier

4)
Demokratiopfattelser

5)
Demokrati

6)
Det danske politiske system

7)
Velfærdsstaten

8)
Globalisering

Er der en der kan give mig nogle gode ideer til en disposition og hvilke aktuelt stof jeg kan relatere til!?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-07 13:19

Undskyld, men jeg kommer desværre ikke med akut hjælp; det er du altså for sent ude til.

Jeg kommer med langsigtet hjælp.

Det er ikke første gang, du er kommet alt for sent igang, og denne gang er du, helt forståeligt, i panik, da det jo gælder eksamen.

MEN du må altså lære at disponere din tid bedre.
Vi hjælper gerne herinde, men vi "laver" ikke hjemmearbejde, og hvad du beder os om hjælp til her er både for vagt (vil du gerne have hjælp til en disposition og aktuelt stof for hvert af emnerne?)
og alt for omfattende.

Det er jo også netop her, du skal vise censor og eksaminator, hvad du dur til.

Sorry, men du må smøger ærmerne op og håbe på, at du kan "bluffe" dig igennem denne gang.

OG NÆSTE EKSAMEN STARTER DU TIDLIGERE, IK?

Held og lykke
Frieda

Kommentar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 13-06-07 13:28

jeg har sammen med en klassekammerat allerede lavet en disp. men ville bare se om jeg ikke ku få lidt hjælp her. altså finpudse det lidt.

Jeg skriver lige min egen, så kunne du måske tilføje eller fjerne lidt hvis du altså gider!

1)
Identitet og socialisation
Perspektiver til den måde hvorpå identiteten dannes i dag, modsat tidligere, nemlig gennem instituationer og medier.
Prøv at referere til noget jeg kender eller som har været i medierne, f.eks. at børn er længere og længere i institution og det derfor bliver deres primære socialisation modsat for omkring 20 år siden.

2)
Livsstil og Livsformer
Perspektiver/referer til at folk i dag "pålægger" sig selv en livsstil for at passe ind i grupper. Desuden kan ovenstående og identitet passe godt sammen da medier igen spiller en rolle, mennesket inspireres til alternative livsformer/stile af medierne.

3)
Ideologier og Politiske partier
Ny Alliance, forklar hvorfor de brød ud, hvad er meningen, hvad synes de der mangler i dansk politik. Snak evt. om at alle partier, undtagen Enhedslisten mener at de er midterpartier så højre-venstre aksen er død.

4)
Demokratiopfattelser
Perspektiver evt. til hvordan demokrati opfattes forskellige steder, hos os er det udemokratisk ikke at stemme mens man i Fran´krig fejrer at så "mange" (lav stemmeprocent ved præsident valg sammenlignet med DK) stemte. Desuden er demokratiet vigtigst for danskerne når dte er nærdemokrati, kommunevalg og folketingsvalg, mens EP-valg og reformer o.l. ikke får nær så stor opmærksomhed.

5)
Demokrati
Ovenstående?

6)
Det danske politiske system
Påvirkes i stærkere grad af EU og spiller derfor, reelt set, en mindre rolle end tidligere. Vi har mindre selvbestemmelse.

7)
Velfærdsstaten
Er under stadig udvikling, ses bl.a. på velfærdsreformen sidste år og debatten i år. Venstres vælgere vil have velfærd før skattelettelser, så her kan politik kobles på.

8)
Globalisering
Perspektiver til at den kommer nærmere, vi mærker den hele tiden. Desuden kan jeg snakke om "glokalisering" samt hvilke typer der mærker glokaliseringen, nemlig lokae og ofte arbejdsløse der hellere vil kobles til det lokale end det globale!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-07 13:36

Ja, se, det er jo noget helt andet.

Jeg har desværre et hastearbejde lige nu (arbejder for EU ), men jeg holder lige øje med, om en anden hjælper dig, ellers prøver jeg at finde tid.

Frieda

Kommentar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 13-06-07 13:37

håber der er en!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-06-07 13:42

Hvilken klasse går du i?

Kommentar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 13-06-07 14:05

1.g