/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Lokal tilknytning
Fra : xForcax
Vist : 475 gange
50 point
Dato : 13-06-07 11:04

Hej.
Er der en der kan forklare mig hvad man mener med lokal tilknytning for eksempel ved valg i enkeltmandskredse?

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 35 point
Dato : 13-06-07 11:29

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er du ikke forstår, så spørg endelig igen. Men:

Ved flertalsvalg i enkeltmandskredse, som man bl.a. benytter i USA og England, vælger hver valgkreds ét medlem af parlamentet. Det betyder i princippet at den der bliver valgt primært repræsenterer valgkredsen og ikke sit parti. Sådan er det genske vist ikke helt i praksis.

I Danmark har vi også et system der bygger på valgkredse, men i Danmark har vi forholdstalsvalg: Der vælges flere end én kandidat i de enkelte stor- og amtskredse. Og selv dette resultat justeres efterfølgende ved at supplere med tillægsmandater. Alt dette for at sikre at parlamentets sammensætning afspejler valgresultatet set over hele landet.

Men stadig bygger systemet på at kandidaterne bliver opstillet af de lokale vælger- og partiforeninger - heri er der en vis lokal tilknytning, men der er ikke noget krav om at en kandidat er bosat i den valgkreds som han eller hun opstiller i.