/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
hjælp mig
Fra : 7777
Vist : 863 gange
47 point
Dato : 13-06-07 07:14

jeg er lige blevet separeret fra min mand. vi har hus som er blevet vurderet til 1,9 million. min mand har selv kommet 500.000 kr. i som huset er blevet lavet for (det er ud af en eratatning han har fået). så er der gæld for 400.000 kr. i huset tilbage.
jeg er flyttet fra ham han har valgt at blive i huset, men jeg er kommet itvivl om jeg har fået nok af ham. jeg har fået 400.000 kr med. ud af de penge skal jeg købe nye møbler også, og andre diverse sager.
et andet spørgsmål er han har været ude for en ulykke og regner med at få en erstatning på ca 2 millioner. (det er os okay for han er virkelig blevet et andet menneske). her er mit spørgsmål er det helt og holdent hans penge? og hvad med de penge han har kommet i huset kan han bare sige at dem vil han have tilbage?

på forhånd tak

den der er meget i tvivl

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-06-07 07:39

Uha, det her er for store summer til at du bør 'nøjes' med vinkelskrivere som os på kandu.dk. Du bør bestemt have egen advokat til at hjælpe dig med bodelingen.

Men derfor kan jeg vel godt have on opfattelse:
Hvis I ikke har indgået særlige aftaler (fx ægtepagt), så er huset, inkl de 500.000 som oprindeligt stammer fra din mand, .. Alt det er 'fælles bo', og skal deles ligeligt. De 1,9 mil skal deles, men de 400.000 naturligvis også. Denne regel kan dog fraviges hvis det er 'åbenlyst urimeligt', men det lyder det vist ikke til.
Hans kommende erstatning derimod er hans egen. Retten til denne er ikke erhvervet på tidspunktet for ulykken, men på tidspunktet for den endelige tildeling, hvilket falder efter den periode, hvor I havde fælleseje.

Men som sagt: Søg advokat. Jeg tror/håber ikke at ovenstående svar er forkert, men hvis det er og du retter dig efter det, så kan det jo koste millioner.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-06-07 07:41

Økonomien omkring huset, kan jeg ikke svare dig på, men med hensyn til erstatningen, så forholder det sig sådan, at ved separation ophører forpligtigelserne over for hinanden. Dvs. det er hans penge. Eksempelvis, så kunne du fx have en lotteriseddel, lottokupon osv., som er købt før separationen, men lodet/gevinsten udtrækkes efter separationen, så er pengene dine. Når din man er alene nu, tilgår erstatningen ham.

Kommentar
Fra : 7777

Dato : 13-06-07 08:00

okay, men hvad med de 500.000 kr han har kommet i huset til forbedring har han krav på at få dem tilbage, ved bodeling?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-06-07 08:12

7777 >> Læser du kun sidste indlæg?

Jeg skrev "huset, inkl de 500.000 som oprindeligt stammer fra din mand, .. Alt det er 'fælles bo', og skal deles ligeligt. "

Var det uklart?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 13-06-07 08:40

ALT SKAL DELES MED MINDRE DER ER LAVET SÆREJE!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-06-07 09:11

Laika_pigen >> Forkert! Det du siger bliver ikke fornuftigere af at du råber. Og muligheden for ægtepagt er allerede omtalt.

"ALT" - det er simpelt hen ikke rigtigt. Der er fx lige ændret i reglerne for pensioner - noget skal deles, andet ikke. Men 7777 spørger ikke til pensioner, så det bør vi nok holde udenfor svaret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-07 09:32

Citat
okay, men hvad med de 500.000 kr han har kommet i huset til forbedring har han krav på at få dem tilbage, ved bodeling?

Nej, det har han ikke krav på.

Som jeg lige umiddelbart ser det, er der et hus der er vurderet til 1,9 mill........med en gæld på 400000,- altså mindst en friværdi på 1,5 mill.

Og huset kan måske koste mere end 1,9 mill....det kommer an på, om det er den offentlige vurdering eller om det er en ny vurdering på en handelspris der er lavet i forb. med bodelingen.

Ved fælleseje er det sådan, at ved en bodeling skal der laves en 50/50 deling af alle værdier.
Eks: Hus 1,9 mill. minus 400000 gæld (som I også hæfter for med ½delen hver) = 1,5 mill. til deling mellem jer (der vil så komme nogen udgifter i forb. med papirarbejdet (tinglysning ændring af skøde o.s.v.)

Så det vil sige ca 750000 til hver.

Hvis så nogen af jer har penge ved siden af, skal de også deles med ½ til hver

Eks.....du har 50000 i banken, manden har måske 75000.......de penge skal deles så han skal ha' de halve af dine penge og du skal ha' de halve af hans.

Lige så med bil, indbo o.s.v. det skal også gøres op og deles i halvt til hver......undtagen hvis det er personlige ting som I hver issær har bragt med ind i ægteskabet.

Erstatningen som han venter på, har du derimod ikke ret til når den ikke er udbetalt før i blev separeret.

men jeg håber da, som en anden også nævnte, at du har en god advokat, for medmindre der er andre ting der spiller ind (f.eks. at din halvdel af gæld i huset er fratrukket det beløb du har krav på ) , er det alt for lidt, at du har fået 400000,-

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-06-07 09:38

Har der ikke været en advokat med ved bodelingen?Det skal der da. erstatninggen, er det for legemsbeskadigelse, så må den tilfalde ham. Hvis der er andre værdier der bliver erstattet, f.eks. en fælles bil så er der noget man ikke kan sidde ved sin computer og sige noget om. Spørg en advokat-

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-06-07 09:59

Vær lige opmærksom på, at når det siges at en ting skal deles (fx en bankkonto eller en gældspost - fx pantebrev), så er det i kroner og øre. Det lyder som om I har haft overskud i boet, så der bliver måske et plus på 750.000 til hver.

Når det regnestykke er gjort op, så skal de 750.000 så udmøntes i nogle konkrete ting. Står bilen til 100.000 fx i mandens navn, så må han (uanset om du er enig eller ej) 'udtage' bilen, og så mangler han at 'udtage' for 650.000 mere. Dog - hvis I kan blive enige om det - er der intet i vejen for at du 'udtager' bilen, selvom den står i hans navn, men hvis I ikke kan bleve enige så er det altså afgørende for hvem der konkret skal have en ting om tingen står i dit eller hans navn. Men også på dette område er der små spidsfindigheder.

Men altså som sagt: Svaret på dit oprindelige spørgsmål er at de 500.000 som er postet i huset indgår i fællesboet og deles ligeligt, men den forventede men ikke tildelte ulykkeserstatning tilfalder ham.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-06-07 11:53

Uha uha - det er ikke her du skal søge råd!

Find en god advokat, så er du sikker på at få rigtig vejledning!
Held og lykke med det.

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-06-07 13:06

det lyder selvfølgeligt at han skal have hele erstatningen, det er ham der er blevet invalid måske. Tabt arbejsfottjeneste indgår tit i en sådan erstatning. hvis du så har betalt alt i den tid han ingen arbejdfortjeneste havde .så har du brug for en advokat til at rede det ud

Annuller spørgsmålet
Fra : 7777

Dato : 13-06-07 13:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål