/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Supplering fra kommune
Fra : Popcorn123
Vist : 4396 gange
50 point
Dato : 12-06-07 21:19

Hej.
Jeg er på kontanthjælp fra kommunen og har fået et 22 timers job hvor kommunen supplere op.. Ville derfor hører giver de ikke eks 11 kroner pr. time man arbejder eller supplere de kun op til kontanthjælpssatsen??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-07 21:32

Her kan du se et eksempel

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-670.html

Citat
Det kan man godt, men det er jo ikke så meget du vil få i supplerende hjælp. Din indtægt fradrages jo i kontanthjælpen. Forinden fradraget kan du beholde
11,87 kr pr. arbejdstime før der sker fradrag.

Hvis du f.eks. som enlig uden børn arbejder 80 timer på en måned og din indtægt er 8.000 kr. ser beregningen således ud:

80 x 11.87 = 949,60 kr. Kontanthjælpen er 8.172 kr. Lønnen på 8.000 kr minus 949,60 =7.050,40 som fratrækkes i kontanthjælpen, 8.172 minus 7.050,40 =
1.121,60 kr udbetalt som supplerende kontanthjælp.

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-06-07 21:42

Det er fordi jeg er enlig mor og har 22 timer om måneden... Og så troede jeg det ville give lidt ekstra i sidste ende for mig.. Så jeg på en måde får noget ud af det ellers kunne jeg bare dase den af hjemme... ;)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-07 21:45

Her er satserne for 2007

Citat
Det kan man godt, men det er jo ikke så meget du vil få i supplerende hjælp. Din indtægt fradrages jo i kontanthjælpen. Forinden fradraget kan du beholde
11,87 kr pr. arbejdstime før der sker fradrag.

Hvis du f.eks. som enlig uden børn arbejder 80 timer på en måned og din indtægt er 8.000 kr. ser beregningen således ud:

80 x 11.87 = 949,60 kr. Kontanthjælpen er 8.172 kr. Lønnen på 8.000 kr minus 949,60 =7.050,40 som fratrækkes i kontanthjælpen, 8.172 minus 7.050,40 =
1.121,60 kr udbetalt som supplerende kontanthjælp.

http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptkontant002&treeid=1468806&p=aabenraa07

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-06-07 21:59

Jeg får udbetalt 8660 kr i kontanthjælp, 11904 kr før skat.. Og får 104 kr pr time på arbejdet og har 22 timer pr. uge..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-07 22:31

Jeg ser det var et forkert citat i mit seneste indlæg.

Her er det rigtige

Citat
De første 6 måneder du/I modtager kontanthjælp, er det fradragsfrie beløb på 13,00 kr. (2007) pr. arbejdstime.

Efter 6 måneder stiger det fradragsfrie beløb, til 31,68 kr. (2007) pr. arbejdstime ordinært ustøttet beskæftigelse, er du eller din ægtefælle i løntilskudsjob, vil det fradragsfrie beløb således fortsat være på 13,00 kr. (2007) pr. arbejdstime.

Der kan højest fradrages for 160 timer månedligt.

Men tal med din kommune, de burde kunne give dig et konkret svar.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-06-07 07:49

Hej Popcorn123.

Du skriver bl.a.:
Citat
Så jeg på en måde får noget ud af det ellers kunne jeg bare dase den af hjemme... ;)

Ja, det kunne du, men har du overvejet, at få dig et fuldtidsjob til fx 16-18000 - eller mere om måneden?
Det ville være bedre for dig - og for samfundet iøvrigt!

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 14-06-07 19:40

Jeg prøver og prøver men kan ikke få et fuldtidsjob, fordi mine muligheder er så begrænset som enlig mor.. Når jeg både skal hente og bringe sønnen... Har sendt 200 ansøgninger mindst på ca. 4 måneder...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-06-07 08:25

Hvor mange enlige mødre mon har fultidsarbejde? I forbindelse med den nye lov/reform, skal kommunen - jobcentret i din kommune - foranledige samtaler med dig, mindst hver tredie måned. Kommunen (Jobcentret) har pligt til at hjælpe dig til et job, så du kan komme ud af kontanthjælpen. Hvis der er sociale. psykiske eller fysiske problemer, skal din sagsbehandler helt kónjret, gå ind og hjælpe dig.

Har din kommune ikke pasningsgaranti? Hvis du i en ansøgning skriver fx, at du er enlig mor, og har pasningsproblemer, så behøver du ikke sende en ansøgning - for så er den ude på forhånd. Har du prøvet, at kontakte nogle vikarbereauer?

Der er i øjeblikket stort set ingen ledige kontanthjælpsmodtager, som kun har ledighed som et problem!