/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forskellen på ....
Fra : nokia72
Vist : 460 gange
100 point
Dato : 12-06-07 16:18

Jeg er igang med et virksomhedsprojekt, og vi har et punkt omkring erhvervsret. hvor vi bla skal definere forskellen på en overenskomst og en tiltrædelsesoverenskomst - nogen der kender den?

ydermere spørger de om hvorfor nogle virksomheder har overenskomster og andre har tiltrædelsesoverenskomster, hvis det da forholder sig sådan? - nogen der kender til det?

dette vil være fedt hvis nogen kunne svare på disse to spørgsmål inden dagen er omme, da vi snart har deadline.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 60 point
Dato : 12-06-07 16:41

Har du hørt om Google? Jeg anede ikke noget om det du spør om før Google førte mig til http://kortlink.dk/3xnk

overenskomst: Aftale indgået (direkte) mellem to parter (typisk mellem et LO-forbund og et DA-medlem)
tiltrædelsesoverenskomst: Aftale mellem to parter om at følge en overenskomst af ovenstående type - altså at følge regler som ANDRE er blevet enige om.

At indgå tiltrædelsesoverenskomst kan være begrundet i at det er bedst/nemmest at indgå een aftale der hverken er bedre eller ringere end 'de store'. Får den ansatte nemlig for stor eller for lille løn i forhold til 'de store', så lægges der op til konflikt.

Godkendelse af svar
Fra : nokia72

Dato : 12-06-07 17:39

Tak for svaret henrikkrebs.