/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Tilpassse str. på hjemmeside !
Fra : import1995
Vist : 457 gange
50 point
Dato : 12-06-07 10:19

Jeg har en hjemmeside lavet i Frontpage 2003, den er lavet så den passer på en 17´ skærm i opløsningen 1052 x 768, men jeg ville gerne den var låst fast, fordi hvis man gør siden mindre evt. eller bare halverer den på skærmen, ja så prøver den at presse det hele sammen, og det ser tåbeligt ud, også hvis det er en med en 105´skærm og anden opløsning spå ser det hele dumt ud, det var bedre man bare så et uddrag som hvsi man zoomede ind ....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-07 17:03

Det er nok fordi du bør 'boge' den lidt i CSS i stedet for, at forlige dig på en WYSIWYG editor

FrontPage ..der er

Hér kan du læse mere om layouts med CSS ..på dansk:

http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

..og teste dine siders udseende på denne side: http://browsershots.org/

(..sæt 'tiden' til: 4 hours = længste 'time-out', da der er mange om buddet og dine skærmdumps ellers vil gå tabt !)

..UDEN, at have ALLE disse 'alternative' browsere og forskellige versioner af disse installeret
..hvilket sikkert en del af dine kommende brugere vil ha'

Du ka' jo evt. tjekke, hvordan jeg har gjort på min ufærdige side: http://www.cssboxing.com/

Prøv:

1.) Forskellige skærmopløsninger.

2.) Forskellige alm. browsere: IE 5.5, IE 6.0, IE 7.0, Firefox ... Opera ... Safari ... Konquera osv.

3.) Ændre tekststørrelse enten via browsermenuen eller vha. holde CRTL tasten nede og 'rulle' med rullen på rulle-musen

4.) Ændre vinduestørrelsen og følge med i, hvorledes 'boxene' tilpaser sig ..indtil en vis størrelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 13-06-07 10:40

body {
   position:absolute;
   left:50%;
   top:50%;
   margin-left:-22em;
   width:44em;
   height:570px;
   margin-top:-285px;
   background:#F7F3F7;
   border-width:medium;
   border-color:#CCCCCC;
   border-style:solid;
   overflow: hidden;
   background-color: #F7F3F7;
}
En hurtig løsning indtil du får 'boget' den. MOLOKYLE har ret: CSS er noget fiksere.
Når du ændrer på højde og bredde, skal du huske at beholde halveringen.
Du kan selvfølgelig ændre på farverne og indsætte scroll osv.
Fjern evt. rammen når du er færdig med det endelige lay-out
mvh
kathy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-07 10:48

kathy's løsning er 'smart' med brug af procentvis positionerings angivelser og negative marginer.

Teknikken er beskrevet hér: http://webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php

Læs afsnittet: Autocentrering både vandret og lodret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-07 10:51

Ps. Her har du et eksempel på hvorledes en side kan 'se ud', når denne teknik bruges:

http://webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4a.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 13-06-07 10:58

Det var også dig, der viste mig, hvor jeg kunne finde den.
Det er godt, når du henviser til tutorials, dem har jeg haft meget gavn af.
Tak for det
mvh
kathy

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 13-06-07 11:03

Tak for de flotte svar, men jeg er lidt på den da jeg ikke er særlig nørdet med det hele, så det med "boget" er lidt fremmedord for mig samt de forskellige løsninger til ( body ), men jeg må jo prøve at sætte mig ind i det !

Accepteret svar
Fra : kathy

Modtaget 50 point
Dato : 13-06-07 11:13

Front page er WYSIWYG editor: what you see is what you get.
Det er en god begyndelse, men lige så snart du kan løsrive dig fra 'forsiden' og bevæge dig ind i kodevisningen, får du en langt større frihed.
Det var det, jeg gjorde med Dreamweaver.

Prøv denne fremgangsmåde:
Etablér en helt ny side.
Uden at gøre noget som helst andet, skal du nu angive en vilkårlig sidefarve.
Gå ind i din kodevisning.
Der hvor du genkender din farvekode,( background:#F7F3F7;) er der hvor du skal indsætte body-elementet.

Det er derfor, det er sjovere at arbejde direkte i kodeview.
mvh
kathy

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 13-06-07 11:25

Tak for svaret kathy. Tak for de gode svar !

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-07 18:02

import1995 -> Happy coding...

Hvis du vil lære mere? ..på den 'nemme' måde?

Så kig ind på: http://www.hjemmesideskolen.dk/

</MOLOKYLE>