/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Palmin på Fliser
Fra : nordjyden66
Vist : 1218 gange
200 point
Dato : 12-06-07 07:24

Min far har været så uheldig at spilde flydende palmin på sine fliser.
Palminen er trængt ned i fliserne. De er nu mørke og ser våde ud i en lang stribe der hvor han gik med bøtten i sin tid.

Han har forsøgt med vaskepulver for at få det væk men forgæves.

Er der nogen her som har et godt råd til hvordan han kan få palminen væk?

Kommentar
Fra : sommefuglen

Dato : 12-06-07 08:20

Hejsa

Jeg har engang på en hjemme side læst om, hvoran man fjerner madolie fra fliser jeg ved ikke om det virker på palmin, men det er da forsøget værd.

Du skal hælde petrolium på og lade det trække og hælde kartoffelmel eller tørmørtel på, lade det ligge og så feje det op.

Se evt. link

www.ask-alex.dk/3742_Saadan_fjernes_taendvaeske_og_madolie_fra_fliser.html

Jeg håber I får fliserne rene.

Kommentar
Fra : nordjyden66

Dato : 12-06-07 09:35

Tak for svaret.

Jeg vil give rådet videre til min far, og hvis det virker får du point!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-07 10:25

sommerfuglen - det råd er helt ok - been there done that - vi brugte dog tørmørtel (anden gang da første med mel ikke virkede )

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-06-07 13:48

Petrolium er sikkert ok. Jeg skulle lige til at foreslå motorrrens - samme fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-06-07 18:20

Da palmin er et forholdsvis fast fedtstof, kan du muligvis forsøge at opvarme fliserne med en varmepistol - før behandlingen, MEN pas nu på med kombinationen glødende varmetråde og petroleum.....
Evt. først varme, så petroleum og endelig tørmørtel.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-06-07 22:48

nordjyden66

Du kan købe olie-opsugende granulat, på en tankstation. Ellers køb en pose kattegrus til "tissebakken". Strø det ud på pletten. Hvis det skal gå lidt hurtigere, og nu hvor I har prøvet med noget andet, så "mas det ned" i flisen, med en hammer eller "vrid" frem og tilbage med en træsko. (Ja, det er svært at forklare, men gør granulatet til pulver). Gør det en dag, I ikke forventer regnvejr, da det skal ha' lov til at virke.
Efter 2-3 dage, kan I feje "pletten" væk, med en stiv kost/børste.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-06-07 09:21

der er en masse fantasifulde forslag. problemet er nok at palmin er fast, som kold margarine. Det brænder let. hvad med ukrudtsbrænderen, kan den mom trække det op af flisen?

Accepteret svar
Fra : annette-sejr

Modtaget 200 point
Dato : 16-06-07 09:11

er det mon ikke muligt at brænde det væk også derefter cement på ? cementen suger og camuflerer, det virker på motorolie ( knallertrep. på terassen ) skal nok gentages nogle gange ! ! ! virkede her. mvh. Annette

Godkendelse af svar
Fra : nordjyden66

Dato : 16-06-07 13:09

Tak for svaret annette-sejr.
Min far prøvede det andet, og det gav plamager, så nu er vi blevet enige om at det er cement, som skal til.

Tak for alle svar