/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Helt fedtfri rabarbatærte.
Fra : JRC
Vist : 1880 gange
50 point
Dato : 11-06-07 19:48

Hejsa nogle der har en opskrift på rabarbatærte uden alt for meget sukker og alt sådan noget. ingen magarine/smør heler.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-06-07 21:13

Denne rabarberkageopskrift fra Hjerteforeningen er rigtig god, og den er vist det nærmeste, du kommer.

http://www.hjerteforeningen.dk/sw8818.asp

Frieda

Kommentar
Fra : Lori

Dato : 11-06-07 21:13

Ingredienser: 1 kg. rabarberstilke
1 dl. vand
2 spsk. sukker
1 tsk. vanillesukker
2 tsk. nonoxal
1 spsk. kartoffelmel

200 g. æblekagerasp
75 g. marengs-kys eller makroner
2 dl. piskefløde
evt. ca. 50 g rød gelé

Skær rabarberne i små stykker og damp dem møre i vand tilsat sukker og vanillesukker. Rør kartoffelmel ud med 1 spsk vand og rør det i. Smag det til og lad rabarbergrøden afkøle.

Find en gennemsigtig glasskål frem og læg først et lag rabarbergrød i skålen. Derefter et lag rasp og et lag knust marengs/makron og så igen et lag rabarbergrød osv. Det øverste lag skal være rasp.

Læg flødeskummen ovenpå kagen. Pynt med røde geléklatter og server.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-06-07 21:16

Hej.

Du kan lave en rabarberkage ligesom du laver en æblekage.

Skal den være fedtfri og sukkerfri, så dropper du makronerne og æblekageraspen - i stedet gør du sådan:

Hæld almindelig rasp på en tør pande ved god varme, rør i det HELE tiden, med din paletkniv, det brænder hurtigt på!
Undervejs hælder du ca. en spiseskefuld strø sødemiddel ned i raspen, så det bliver blandet godt. Når det hele har fået en lækker lysebrun farve, er det klart til at bruge - nøjagtig som du normalt bruger æglekagerasp.
Hvis du vil gøre det ekstra lækkert, kan du hælde en smule kokosmel på panden, til raspen og sødestoffet.

Rabarberne laver du jo som når du laver kompot - i en gryde uden vand ved men med nogle sødetabletter eller hvad du nu bruger.

På en æblekage pynter man jo med flødeskum, det kan man osse gøre ved rabarberkagen.
Hvis fedtet i fløden skal erstattes, kan du evt. bruge en mager Creme Fraiche tilsat lidt sødemiddel og vanillesukker, server det ved siden af kagen så man selv tager hvad man vil have og så du kan bruge resten af kagen dagen efter, hvis noget levnes

Ovenstående er jo ikke opskriften til en tærte MEN du kan købe færdige tærtebunde eller nem tærtedej og så bruge samme ingredienser som ovenstående
Du kan så, til tærten, evt. lave et 'låg' af marcipan - meeen....det er nok ikke det du efterlyser.

Bon appetit.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Lori

Dato : 11-06-07 21:23

Sidste opskrift var jo mere en kompot, men jeg kom lige i tanke om at jeg havde denne opskrift på en kage (stadig ikke en tærte dog).

750 gr. rabarber
1 dl sukker
3 spsk kartoffelmel

Dej:
125 gr. smør (du kan evt. eksperimentere med olie)
200 gr sukker (kan du evt. variere efter hvor sød den skal være
150 gr. mel
4 æg
1 spsk vaniliesukker

rabarberne skylles og skæres i stykker, røres sammen med sukker og kartoffelmel

Dej: rør sukker og smør godt sammen tilsæt æg og rør godt - bland med mel og vanilliesukker i

æld halvdelen af dejen i et smurt fad og fordel rabarberne bagefter. Dæk med resten af dejen.

Bag ved 180 grader i 40-45 min

Mvh Therese

Annuller spørgsmålet
Fra : JRC

Dato : 17-06-07 13:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål