/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Rensning af luftpistol
Fra : Calibro
Vist : 2615 gange
20 point
Dato : 11-06-07 13:57

Hej
Jeg har en luftpistol som jeg har købt i 1996, det er en russisk modet (Baikal ij53M syntetisk Skæfte)http://guncity.dk/shop/product_info.php?cPath=48_50&products_id=240&osCsid=134146d0b0d4c36a0c5bb86e2e68c89b. Den fungerede rigtig godt og var meget glad for den. Men nu har jeg ikke brugt den i næsten 9 år og den har fået en del fugt til sig og dette har muligvis skadet den lidt. Har en helt ny fjeder til den og vil montere den, men Spørgsmålet er om hvordan og med hvad kan man rense den, sådan at jeg ikke skader pistolen og at den genoptager sine ungdoms kraft igen. jeg har hørt, at man skal brug syrefri olie og det skal ikke indeholder selikon og graffiti, men det var til rensning, hvad skal der så bruges til at smøre den med. Er der nogen, der har erfaringer med det?

mvh.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 11-06-07 14:05

Du skal bare gå ned til en våbenhandler (jagtforretning), og købe alm. geværolie, så er den klar til mange år endnu.

Kommentar
Fra : Calibro

Dato : 11-06-07 14:08

ok, men hvad skal jeg smøre pumpen med, for den kan næsten ikke skyde våbenolien er meget tynt kan den bruges også til at smøre pumpen?

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 11-06-07 14:20

Jeg er ikke helt sikker, men du kan spørge hos våbenhandlerennår du skal ned og købe til at smøre med. Jeg er værktøjsmager, så jeg vil næsten tro det kan lade sig gøre, da en pumpe normalt skal have tynd olie for at fungere.

Kommentar
Fra : Calibro

Dato : 11-06-07 14:26

Ok og tak for dine råd Jesper

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 11-06-07 15:36

Hej Calibro

Meld dig til herinde: http://www.nordisk-forum.dk/

Stil spørgsmålet under kategorien: Luftvåben for Skytte, Jæger & Samler
(PCP-, Co2- & Fjedervåben).

Der sidder nogle gutter derinde der kan finde ud af ALT hvad der har med luftvåben at gøre

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-06-07 18:26

Det som er nemt at skaffe, petroleum, og for den sags skyld kunne jeg tro at lampeolie også var udmærket. Jeg går ud fra at det er rust som du også var interesseret i at få neutraliseret, derefter ville en tykkere olie være godt at imprægnere med midlertidigt.

Kommentar
Fra : jakob20

Dato : 11-06-07 19:12

Brug symaskineolie! Det er supergodt... Bruger det til at rense mit luftgevær, og har gjort 3 gange om året i mange år. Har ikke taget det mindste skade af det.

Kommentar
Fra : Calibro

Dato : 11-06-07 22:30

Tak for svarene, jeg prøver, at rense den med petroleum, og der efter brug lidt olie for at smøre den med, måske våbenolie eller, som Jacob forslå, maskinolien. Men er der steder som ikke skal smøres? eks. riffelgangen, for hvis olien er brandbare kan den ødelægge pistolen, har jeg hørt, eller?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 20 point
Dato : 11-06-07 23:49

Du renser og smører også riffelgangen, men træk en tilpads størrelse klud igennem, for igen at aftørre det meste olie igen, - og så tror jeg ikke at blyhagl, som du formentlig bruger, kan brænde noget af. --- Det er metoden jeg plejer at bruge i mit gevær, og i et langt løb burde der opstå mere friktionsvarme.

Godkendelse af svar
Fra : Calibro

Dato : 12-06-07 13:52

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-06-07 17:00

Tak selv