/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Små partier
Fra : gywerd
Vist : 1235 gange
75 point
Dato : 11-06-07 00:27

Der er kommet et ny kristent parti på venstrefløjen, Kristen-Socialisterne:
http://kriso.dk/news.php?lng=da

Men hvad synes du?

I filmen Gyldenkål vinder Valget hævdes det at for mange partier skader demokratiet. Og flere partier har arbejdet for at få hævet spærregrænsen til 5%. Færre partier vil selvfølgelig gøre arbejdet nemmere på Christiansborg. Det er nemt at overskue om der er flertal for en sag og færre at tage hensyn til.

Men på den anden side vil flere mindre partier betyde, at den brede befolknings synspunkter kommer ind i folketinget, og det vil kræve mere dialog at finde frem til de løsninger, der er nødvendige af hensyn til almenvellet.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 85 point
Dato : 11-06-07 00:41

Citat
Men på den anden side vil flere mindre partier betyde, at den brede befolknings synspunkter kommer ind i folketinget, og det vil kræve mere dialog at finde frem til de løsninger, der er nødvendige af hensyn til almenvellet.
også mit synspunkt, at der mange små, betyder at der er flere synsvinkler på en sag, og er også med til at forhindre blok politik, hvor 1 - 2 -3 stykker bestemmer alt

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 11-06-07 00:56

Jeg synes det er sørgeligt at der er nogle der vil begrænse adgangen til Folketinget med henvisning til effektiviteten i parlamentets arbejde; og jeg ville foretrække at alle partier der opnår stemmer nok til et mandat, bliver repræsenteret. Det vil i praksis betyde en spærregrænse på godt 0,5 %.

For at minimere risikoen for at vælgerne spilder deres stemm på et parti der ikke kommer i Folketinget, synes jeg også partierne burde have ret til at indgå valgforbund ved Folketingsvalgene ligesom de kan det ved Kommunal-, regionalråds- og europaparlamentsvalg.

Jeg håber nu ikke det bizarre parti du er stødt på, nogensinde bliver valgt til noget som helst

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-07 01:01

Tjaeh... så mangler vi bare såmen:

Højre muslimerne

Normaliserede bøsser og lesbiske

Bilisterne

Humanistiske satanister

Økofløjen

Frie radikaler

Demokratiske facister

Neo syndikalisterne

Zen partiet

..og hva' har vi?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-07 01:05

Jeg mener hva' i alverden skal vi med endnu et parti som ikke ved hvilket ben det skal stå på?

Citat
..i mellemtiden vil der blive arbejdet på en formålsparagraf og et partiprogram med partiets syn på forskellige emner.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 11-06-07 01:08

Citat
Højre muslimerne

Ny Alliance?

Citat
Normaliserede bøsser og lesbiske

Det Radikale Venstre?

Citat
Bilisterne

CD?

Citat
Demokratiske facister

Dansk Folkeparti?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-06-07 01:43

Jeg syntes det er et grimt valg af farver til et layout der med ændret kulører kunne være pænt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-07 01:51

bentjuul -> Fortæl det til Daniel Giversen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-06-07 01:55

er det ikke den samme som spørgeren ?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-06-07 08:25

Det er jo bare et skrivebordsparti med en børnetegning som logo uden noget program, blot nogle hensigtserklæringer og uden nogensomhelst chance for at samle de fornødne stillere og stifteren som eneste medlem

Ziggy99

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 11-06-07 11:13

Hmmm
Har lige læst lidt på hjemmesiden om deres partipolitik og ideologi.
Tjaaa hvad kan man sige... Et parti som vil det hele, men umiddelbart ikke kan noget af det.
Til jer der vil have et billigt grin så læs partiets ideologi.
I sær sætningen
Citat
Derimod giver det ansvarlighed, hvis medarbejderne er medejere af deres arbejdsplads. Derfor støtter Krist-Socialisterne medarbejderaktier, der bør være en skattefri form for overskudsdeling.

Det er da virkelig socialistisk. Medarbejderaktier... hmm er det ikke lidt kapitalistisk???

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-06-07 11:25

Økofløjen, det lyder da sundt... :)
eller Zen partiet... wow...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-06-07 11:35

Kirkeministeriet øhhhh, nej Religionsministerium skal udvides med 5000% ...eller hva?

Citat
Andre trossamfund end folkekirken bør have samme tilbud som folkekekirken om indsamling af medlemsbidrag i lighed med kirkeskatten.

Kirkeministeriet skal omdannes til et Religionsministerium med følgende opdeling:

Departement for åbenbaringsreligionerne:
Afdeling for Folkekirkelige anliggender.
Afdeling for anerkendte trossamfund (Trossamfund der i lighed med folkekirken er fælles om de oldkristne bekendelser, den nikænske og den apostoliske samt troen på den treenige Gud; forskellene beror på tolkninger af biblen) - disse kirkesamfund skal have samme.
Afdeling for kristne sekter (Trossamfund, hvor afvig skyldes forvanskning af eller afstandtagen fra dele af den bibelske lære).
Afdeling for Jødedom
Afdeling for Islam

Departement for øvrige religioner:
Afdeling for øvrige verdensreligioner
Afdeling for andre religioner (Naturreligioner, Nyreligiøse grupper, øvrige, der ikke passer ind ovenfor).

Principielt bør fødselsregistrering og vielse med juridisk gyldighed kunne tilbydes i alle trossamfund, så længe det er en mulighed i folkekirken. Ligeledes skal der være lige ret til etablering af menighedslokaler/gravplads, skattefordele mv.

Støtte til etablering af menighedslokaler/gravplads bør kunne søges af alle, såfremt der er lige ret til indsamling af medlemsbidrag via skatten; puljer hertil skal opbygges af skattebidraget for hver afdeling i ministeriet, da det vil være urimeligt, at man skal betale til et anden trossamfunds/religions evangelisation.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-07 17:31

Nanabanana -> Ja ...! ..ik' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-06-07 20:55

Jo!!! Jeg ville stemme på zen, tror jeg... :) eller snyde og stemme på to på en gang!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-07 00:19

Ta' nu f.eks. den ideologi der lægges for dagen af Ny Alliance med Nasser Khader i spidsen:

Vælgerne skal ikke belemres med alle mulige 'ligegyldige' emner som finans-, trafik- og socialpolitik, hvis det er miljø man interesserer sig for!

Dvs. : Skid være med om partiet f.eks. vil indføre dødstraf, blot det mener; at grisene skal kløes på maven, have privat brusekabine, tv, gulvvarme og ovenlysvinduer i stalden.

Præcis som da DF slog sig op på at begrænse indvandring og gøre 'noget' for de ældre, selvom 'arve-godset' fra Fremskridts partiet var afskaffelse af den offentlige sektor og nedlæggelse af forsvaret, som skulle erstattes med en telefonsvarer som meddelte evt. fremmede magter at:

Vi [B]hár[B] overgivet os.

Mærkesager man iøvrigt sked højt og flot på og istedet talte varmt for, uden en gangbar begrundelse, at sende unge mennesker ned for at blive slået ihjel i Afganistan og Irak. Samtidig krævede man bedre ældrepleje ..dog uden en finansiering deraf. Ren højre populisme

..og nu skal vi så have et parti som uden smålig skelen til andre trosretningers eller ateisters interesser vil finansiere velfærd med medarbejderaktier. Jeg gad nok vide hvad bistandsmodtagere og invalidepensionister så skal leve af?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-06-07 02:45

Molokyle
Citat
Jeg mener hva' i alverden skal vi med endnu et parti som ikke ved hvilket ben det skal stå på?

Citat
..i mellemtiden vil der blive arbejdet på en formålsparagraf og et partiprogram med partiets syn på forskellige emner.

Tja... en formulering, der er lidt over et år gammel... Takket være din "konstruktive" kritik er den nu ændret til:
Citat
Udkastet til en formålsparagraf ligger klar og og arbejdet med et partiprogram med partiets syn på forskellige emner skrider frem.

Bent Juul
Citat
er det ikke den samme som spørgeren ?

Bingo! Forslaget til farveændringer vil blive taget op til nærmere overvejelse.

Ziggy99
Citat
Det er jo bare et skrivebordsparti med en børnetegning som logo uden noget program, blot nogle hensigtserklæringer og uden nogensomhelst chance for at samle de fornødne stillere og stifteren som eneste medlem.

-Tja brugen af børnetegninger kunne jo understrege, at vi mener det alvorligt med en børne- og familievenlig politik. Eller også er partibudgettet endnu for spinkelt til et fint reklamebureau.
-Du har tydeligvis ikke læst programmet, hvis du ikke har set forslag til konkret politik.
-Der skal kun samles knap 20.000 stillere. I betragtning af at Gallup hævder, at knap 50% af befolkningen er bekendende kristne og kun ca. 4% stemmer Kristedemokratisk, burde der være en pæn chance. Jagten på stillere er jo heller ikke så intens som inde mod den politiske midte. Desuden er der jo også muligheder i lokalpolitik.
-Siden hvornår har du fået aktindsigt i partiets medlemsliste. Der har dog heller ikke været megen pointe i storstilet hvervning medlemmer før partinavnet blev endeligt godkendt.

MacMadsen:
Citat
Medarbejderaktier... hmm er det ikke lidt kapitalistisk???

Tja... Det ville sikkert lyde bedre med medarbejderandele eller medarbejdereje... Men idéen er nu ikke særligt ny. Har du læst Martin Andersen Nexøs 'Pelle Erobreren'. Her ejer socialisten Pelle et skofirma i fællesskab med kollegaerne.

Jeg kunne jo også bare citere SFs politiske udtalelse fra 2005:
Citat
fællesejede virksomheder... samt medarbejderdrevne virksomheder, andelsforetagender mv. som skal være væsentlige og styrkede ejerformer i fremtiden.

Den eneste måde medarbejderne kan erhverve sig en større virksomhed på demokratisk vis er ved at tegne aktier i firmaet. Om det sker gennem opkøb, bonusser eller overskudsdeling er ikke det væsentligste.

Ziggy99:
Citat
Kirkeministeriet øhhhh, nej Religionsministerium skal udvides med 5000% ...eller hva?

Egentlig ikke. Der er ganske vist overvejelser om en ekstra departementschef, men de fleste opgaver udføres allerede på nuværende tidspunkt af kirkeministeriet. Der er blot tale om rationel opdeling mellem hvilke religioner, der er nærmest beslægtede. Som det er nu, bliver Københavns Biskop konsulteret, når en fremmed religion skal godkendes til skattefradrag. Det virker da ikke særligt rationelt.

Molokyle:
Citat
Jeg gad nok vide hvad bistandsmodtagere og invalidepensionister så skal leve af?

Tja... Det er forældede begreber, der knapt eksisterer i dansk lovgivning. Invalidepension er ikke blevet tildelt siden, den blev afskaffet midt i 90'erne af Nyrup-regeringen; siden er der kun blevet tildelt førtidspension. Kontanthjælpsmodtagere skal fortsat have adgang til kontanthjælp; du finder ikke andet beskrevet i partiprogrammet. Men vi skal have gjort op med klientliggørelsen, så selvstændig initiativ og opkvalificering mhp. at komme i arbejde er i højsædet. Og dem der vitterligt ikke kan tage et arbejde, bør have en eller anden grad af pension, så de ikke skal trækkes igennem årelang kontanthjælp, meningsløse revalideringsforsøg mv. Hvis man derimod ikke vil bidrage til fællesskabet, er der ikke megen pointe i, at man passivt skal forsørges.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-07 02:58

Er det ikke lidt 'flueknipperi' ikke at forstå f.eks. betegnelsen bistandsmodtager? Helledusse da:
Jeg er da godt klar over det at nu hedder kontanthjælpsmodtager.

Citat
Hvis man derimod ikke vil bidrage til fællesskabet, er der ikke megen pointe i, at man passivt skal forsørges.

Vrøvl: Hvis ikke man overholder sine forpligtigelser over for samfundet, er man heller ikke berettiget til at modtage kontanthjælp. Således har det været i næsten 10 år. Faktisk lige siden gældende Lov om aktiv socialpolitik blev indført/revideret 05/03/1998.

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/c19980003960-regl

Intet nyt i det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-06-07 03:21

Principper er desværre ikke altid praksis. For alligevel lykkedes det stadig for nogle enkeltpersonerat slippe for aktivering, eller endnu værre at blive arbejdsramt, fordi de på den ene eller anden måde omgås reglerne. Hvor utroligt det end lyder, findes der folk ude i den jungle vi kalder samfundet, der i ramme alvor gør, hvad de kan for ikke at få arbejde.
Og det bliver på ingen måde bedre af nyttesløs aktivering, hvor man må rette grøftekanter med håndkraft, mens en traktor fra teknisk forvaltning udfører samme arbejde i modsatte side af vejen, kommunens anlægsgartnere, der fyres for at blive udskiftet med et hold unge i arbejde eller Aalborg Kommune der har præsteret at sende i kontanthjælpsmodtagere i Zoo for at kigge på dyr som aktivering. Det er næppe noget der motiverer eller øger mulighederne for beskæftelse gennem tilegnelse af kompetence.

Et andet grelt eksempel en kommune, der tillader at profitskabende virksomheder baserer deres produktion helt eller delvist på kontanthjælpsmodtagere. Det er grotesk og konkurrenceforvridende. Reelle jobs går tabt både i den private og offentlige sektor, fordi de ikke bliver opslået, men i stedet udfyldt af personer, der kun får deres kontanthjælp i stedet for den løn, de burde have haft ved ansættelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-07 03:24

..og så er jeg iøvrigt godt træt af, at man over en bred kam gør kontanthjælpsmodtagere til prügelknaben. Man skulle hellere bruge resurcer på at hive fat i arbejdsgiverne, som importere billig udenlandsk arbejdskraft ..og staten selv; som benytter kontanthjælpsmodtagere som 'gratis' arbejdskraft, idet man har indført ansættelsesstop i den offentlige sektor under devicen: Mere service for de samme penge.

Der er godtnok et fald fra ca. 50.000 aktiverede i 2006 til de nuværende ca. 20.000 aktiverede, men lur mig om ikke 'resten' også snart bliver jaget ud at arbejde for kontanthjælpen i stedet for, at de bliver tilbudt et ordinært lønarbejde til en ordinær løn i den offentlige sektor. Der er nemlig stadig brug for at blive gjort rent på hospitaler, i skoler, fritidsordninger som SFO'en og på plejehjem selvom man afskaffede aktiveringsordningerne. Samme forhold gør sig gældende mht. til kantinepersonale, it-medarbejdere, ældreplejere, vej&park medhjælpere og hvor kontanthjælpsmodtagere nu ellers udfører de helt nødvendige jobfunktioner ...til under en overenskomstmæssig mindsteløn.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-07 03:43

Nå... jeg kan se at på dét punkt er vi enige

Med fare for (..endnu en gang) at blive moppet, vil jeg anføre:

Den der med at ledige kan 'gemme' sig på kontanthjælpydelsen er en vandrehistorie fra de 'varme lande'. Selv skal jeg møde op én gang om ugen på AF og dokumentere at jeg søger arbejde 37 timer om ugen! ...når altså ikke lige jeg er aktiveret som it-medarbejder på skoler, biblioteker, fritidsordninger eller i beskæftigelsessekretariatet (*LOL* ..det er ik' en gang løgn).

Så kan man spørge: Hvorfor tager du bare ikke et reelt lønarbejde i it-branchen molokyle?

...men det er nok nærmere arbejdsgiverne man burde stille spørgsmålet om ikke de skulle komme ud af busken og ansætte mig. De vil nemlig hellere kontraktansætte en udlænding som har skattefrihed i 187 dage og derfor kan/vil arbejde til den ½ løn end at ansætte en dansk medarbejder, som på 'papiret' ikke har været 'i arbejde' i årevis og som forlanger en overenskomstmæssig mindsteløn.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-06-07 10:51

Tja... Molokyle...

Den troede jeg også på ind til for 2 år siden... Jeg kom til at lægge et CV ind på Manpower, og var arbejdsramt på under en uge, og sidder i dag som fastansat...

Nu ved jeg ikke hvor du sidder i landet... Men det skader ikke noget at tilmelde sig diverse vikarbureauer... Og hvis du er villig til at flytte, ved jeg at du kan få arbejde i Sønderborg gennem Manpower... OK, der kan være skæve arbejdstider...

Citat
...når altså ikke lige jeg er aktiveret som it-medarbejder på skoler, biblioteker, fritidsordninger eller i beskæftigelsessekretariatet (*LOL* ..det er ik' en gang løgn).

Det understrege jo blot min pointe om, at stat & kommune tillader at reelle jobs besættes med folk i aktivering, fordi den offentlige og private sektor ikke er villig til at betale en reel løn. Hvis du har været beskæftiget på den måde i årevis, burde du som det mindste have en udtalelse, der bekræfter periodens længde samt dokumenterer dine real-kompetencer. Den burde så være meritgivende ved en evt. uddannelse indenfor området.

Så hvis du vil have ryddet op i den slags, skulle du overveje at støtte Kristen-Socialisterne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-07 16:27

gywerd -> Du mener:

Hvis du er villig til at flytte fra Ama'r til Sønderborg? *LOL*

For hvad?

Jeg har hørt 'sangen' før ..et sted: 100.000 kr. mere udbetalt om måneden for samme arbejde?

Hvad er dét da for en utaknemmelig holdning til det danske samfund? (..alá Dansk Folkeparti )

..når man sidder i en vildt billig andelsbolig, som er steget så enormt grundet nye vurderinger, trafikudvidelser & forlystelser (Metro & Ama'r Strandpark) ...lige som 'andre' lejligheder iøvrigt, at jeg kan ik' bo i noget tilnærmelsesvis mere 'attraktivt' ..end jeg gør NU ; ..med samme udgifter .. miljø ..og udsigt, ..og støjniveau ..og herlighedsværdi, alt i alt taget i betragtning

Jeg kunne sikkert ALDI få job i Sønderborg ...dét er jeg IKKE spor i tvivl om !

..jeg kunne jo sove ved siden af Kohbergs Morgenstykker i "Super'n"?

...Dé er jo så lækre at vågne op til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-07 16:28

...efter devicen fra Toyota reklamen:

Citat
Ingen Jylland ?

INGEN bistand !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-06-07 16:36

Tja... Som sagt vidste jeg ikke hvor du bor, og jeg medgiver gerne, at der er langt fra Amager til til Sønderborg. Men pointen er, at man nogle gange kan være (u)heldig at blive arbejdsramt, hvis man tilmelder sig diverse vikarbureauer, og ikke er alt for kræsen med erhverv og arbejdstid. Der findes ingen genvej til det gode arbejde - nogle gange går vejen gennem surt tjente penge. Men der er en vis tilfredshed ved, at man oppebærer sin egen løn istedet for at modtage offentlig forsørgelse.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-06-07 16:43

Har du forresten prøvet at søge inde som kunderådgiver hos TDC på Borups Allé. Med IT-erfaring burde der være en rimelig chance for at komme ind som Hotline-medarbejder...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-07 08:36

gywerd ->

Jeg har været til rekruteringsmøde med en HR medarbejder (..faktisk sektionsleder) i TDC. De er ikke interesserede i it-medarbejdere. De har faktisk lige fyret en del, da en stor del af deres it er outsourcet til CSC i Værløse. Andre typer medarbejdere de kunne være interesseret i skal helst være faglærte inden for et af områderne: Elektriker, VVS, handel & kontor (HH/HA), bogholderi/finans og for evt. ufaglærte kræves der som minimum kørekort. Iøvrigt holdt han et langt foredrag om at man godt kan glemme ALT om uopfordrede ansøgninger ikke blot i TDC, men i større virksomheder i almindelighed. De har hverken lyst, tid eller resourcer til at beskæftige sig med den type henvendelser.

Mange ..inkl. beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, begår den fejl når de omtaler og laver 'planer' for de ledige, at de ser dem som er stor homogen gruppe, som er/bør være parat til at påtage sig ET HVILKET SOM HELST job i EN HVILKEN SOM HELST sektor i EN HVILKEN SOM HELST geografisk region i ET HVILKET SOM HELST tidsrum til EN HVILKEN SOM HELST løn. Det ser de nemlig SIG SELV i stand til.

Der kan være mange grunde til den ledige ikke kan leve op til disse forventninger. Udover manglende faglige kvalifikationer, helbredsmæssige skavanker, sproglige kompetancer, sociale problemer, misbrug osv. kan der være tale om civilstatus og andre familieforhold, socialt netværk, boligsituation, alder og økonomi, som gør, at den ledige f.eks. ikke bare kan flytte til Fyn i 5 uger for at plukke jordbær eller tage til Århus for at omdele gratisaviser om natten.

Den faglige opkvalificering som kræves for mange 'langtidsledige' for at de skal passe ind på et 'moderne' arbejdsmarked har firmaerne forlængst fralagt sig ethvert ansvar for og ser det som statens opgave at 'uddanne' den ledige. Imidlertid har man under hele den siddende regerings periode neddroslet efteruddannelse til noget nær nul, da det er en økonomisk tung opgave.

De firmaer som hovedsagelig beskæftiger ufaglærte: ISS, Coop Danmark, osv. har klart meldt ud, at de IKKE vil ansætte medarbejdere med en ledighedsperiode ud over 2 år. De har erfaring for at denne type ledige er for resurcekrævende i forhold til firmaets indtjening.

Dvs. er man faglært, over 45 år og har været ledig i mere end 24 måneder, så havner man i et LIMBO, hvor hverken stat, arbejdsformidling eller virksomheder er indstillet på at tilbyde et ordinært job eller bekoste en efteruddannelse. Udover de unge ufaglærte af anden etnisk baggrund end dansk, er denne gruppe ledige den størte 'byrde' for kontanthjælps- og dagpengesystemet. Alligevel er det den gruppe man gør mindst for, at bringe i beskæftigelse.

I mine øjne kræves der en langt større imødekommenhed over for de lediges job- og uddannelses ønsker, i stedet for erhvervslivets, for at nedbringe ledigheden yderligere. De ledige vil gerne arbejde til en ordinær løn, hvilket siger sig selv da enhver burde kunne se, at det er bedre at arbejde 37 timer om ugen i et ordinært job, frem for at være 'beskæftiget'/aktiveret 37 timer om ugen for en kontanthjælp uden mulighed for ferie, forsikring, pensionsordning osv.

Istedet vejledes regeringen af den liberale tænketank CEPOS til at nedbringe ledigheden ved at sænke kontanthjælpssatsen

Jeg tror nu heller ikke mange i CEPOS har prøvet at arbejde 37 timer om ugen under nævnte vilkår og derefter have et månedligt rådighedsbeløb efter faste udgifter (husleje, el/gas, forsikring, telefon,licens, medicin) på under 3.000 kr., hvilket er virkeligheden for majorteten af aktiverede kontanthjælpsmodtagere ..som jeg selv.

Næeh... jeg bliver betragtet som en dum, doven, dvask, drikfældig og forkælet nasserøv, som ikke gider arbejde.

..og jeg siger: Tak for tilliden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-07 09:21

Det er ikke engang smalltalk, og alligevel lykkes det Molo igen igen at få tråden drejet ind på hans yndlingsbeskæftigelse.... at ævle om sig selv, og snakke vamle stolper op og ned om hvordan statsapparatet tar røven på ham, og hvorfor han uden egen skyld på 25 år (eller noget i den retning) stadig ikke er i arbejde, men gladeligt lader sig forsørge af skatteborgere i arbejde.

Hold kæft du er klam Molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-07 10:26

Kan du nu se hvad jeg mener gywerd?

..så blev klam føjet til rækken af 'skældsord' der bruges om ledige.

Sammen indstilling møder man faktisk også hos de hvis arbejde det er, at hjælpe og motivere folk til at komme i arbejde.

Ikke noget at sige til: Hvis man 'holdt fast' i sin ledighed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-07 10:41

Citat
så blev klam føjet til rækken af 'skældsord' der bruges om ledige.

Forkert Molo......Du skulle ha skrevet:
"så blev klam føjet til rækken af 'skældsord' der bruges om dig"

Men det er jo ikke unormalt med den slags manipulationer fra din side.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-07 10:43

Men nu skal gywerd ha' sin tråd i fred, og ikke ha' den klamt tilsnasket af dit sædvanlige egoflip.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-07 10:45

Lige en enkelt rettelse. Der skulle selvfølgelig ha stået: "så blev klam føjet til rækken af 'skældsord' der bruges om mig"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-07 10:54

Så fik endnu en dansker argumenteret for sin ret til at se ned på de ledige

Klumme har ofte nok sagt sin uforbeholdne mening om kontanhjælpsmodtegere. Det har ikke alene noget med min person at gøre, selvom Klumme prøver at få det til at 'lyde' således

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-07 11:50

Du blir fandme ved med din løgnagtige forvrængning

NEJ jeg ser ikke ned på ledige. Jeg ser ned på selvforskyldte ledige, og ligeledes
selvforskyldte kontanthjælpsmodtagere. I endnu højere grad professionelle samfundsnassere, i hvilken kategori du forlængst har placeret dig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-07 18:14

Klumme -> Hvilke socio-tekniske præmisser bruger du for at definere ordet; selvforskyldt?

FOC

Freedom Of Choise ?

..gætter jeg på!

Ja ja ja.. :

Den gammelkendte konservative forestilling om de stærkes ret ..og at de svage bare må dø!

ENHVER ER SIN EGEN LYKKES SMED ....( ..hvisker: ..sagde DRONNINGEN )

Velfærdssamfund !

Vor Herpes Bevare Os

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-07 19:49

Citat
Hvilke socio-tekniske præmisser bruger du for at definere ordet; selvforskyldt

Find på noget nyt!

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 13-06-07 23:38

Jeg formoder Klumme ikke vil stemme på et parti, der faktisk vil gøre en indsats for at få folk i arbejde... Han har muligvis den forestilling, at folk der sidder fast i en sump, kan trække sig op i skægget som Baron von Münchhausen. Nej, der må kastes et reb ud, og den nødstedte må gribe fat i rebet.

Der er altså tre parter i det her spil. Det er i sidste ikke så væsentligt, om man er selvforskyldt ledig (og nej, det ser ikke kønt ud på et CV, at man ofte siger op fordi man ikke kan med sin arbejdsgiver). Det væsentlige er, om den ledige indenfor rimelighedens grænser vil tage et givent job af en reel varighed. Og hvis man skal rejse til den anden ende af landet, bør der være tale om et mere varigt job, fx min. ½ år, da det jo ikke er gratis at flytte. Den næste er, om arbejdsgiveren vil ansætte medarbejderen. Og med principper om ikke at ansætte personer med mere end to års ledighed kan det være svært at finde arbejdskraft i en periode, hvor arbejdsløsheden har været kraftigt faldende. Det har specielt byggebranchen måttet sande, der har måttet hente håndværkere fra østeuropa for at få nok uddannet arbejdskraft - en negativ spiral, der ikke får flere danskere i arbejde. Det offentlige bør derfor have stor fokus på flaskehalsområder, så ledige opkvalificeres til at tage de jobs, hvor der er mangel på arbejdskraft.

Og hvis det offentlige gennem flere perioder har konstateret, at de kan bruge den samme ledige i den samme jobfunktion, må der (i perioder) være et reelt job, der burde medføre egentlig ansættelse. Det er konkurrenceforvridende, hvis kommuner kan underbetale personer i reelt arbejde med kontanthjælp - ligesm det er korrupt at finansiere produktion i profitskabende virksomheder ved at beskæftige kontanthjælpsmodtagere.

Klumme:
Citat
Det er ikke engang smalltalk, og alligevel lykkes det Molo igen igen at få tråden drejet ind på hans yndlingsbeskæftigelse.... at ævle om sig selv, og snakke vamle stolper op og ned om hvordan statsapparatet tar røven på ham...

For det første har jeg provokeret Molokyle til sine udtalelser, så man kan hævde jeg har bedt om det. Og jeg er da interesseret i en saglig diskussion, der kan højne kvaliteten af partiets arbejde og og derved øge muligheden for at blive valgt og prøve at gøre en forskel. Kald mig gerne drømmer, men jeg vil gerne lytte til manden på gulvet. Det interesserer mig ikke nødvendigvis, hvorfor han ligger ned, men om han er villig til at rejse sig op igen. Men jeg synes til gengæld det er klamt, hvis man sparker til en mand, der ligger ned.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-07 10:07

Jeg var til et fire timers møde på AF i Nyrupsgade igår. Der blev jeg medlem af en såkaldt jobklub, sammen med 16 andre ledige. Flertallet faglærte, bl.a. : En stærkstøms ingeniør fra DTU, en med en Phd. grad i Økonomi fra KU, en journalist, en med afgangseksamen fra Danmarks Design Skole, en HTX'er, en HH'er, en certificeret vagtmand med en fortid i de amerikanske: Navy Seals, en folkeskolelærer, en præst, en HA'er (..altså ikke rockergruppen, men en Handels Akedemiker ), en bankuddannet og jeg selv som er datamatiker.

De få ufaglærte var etnisk danske kvinder, som tidligere havde været beskæftiget som hendholdsvil bagerjomfru og butiksassistenter/ekspeditricer, men var blevet ledige grundet sygdom, skilsmisse eller andre sociale begivenheder.

En enkelt ufaglært mand havde været selvstændig.

Det vi alle havde til fælles var årelange aktiveringsforløb og uendelige rækker af jobsøgningskurser. Mantraet: Korteste vej til arbejdsmarkedet blev gentaget igen og igen, men på en forespørgelse om hvad det reelt indebar, blev coachene mindre meddelsomme ..en fik dog fremstammet:

Tjaeh... der mangles jo STADIG folk til at dele gratisaviser ud om natten.

Hvis dét er regeringens idé med at bringe faglærte i arbejde, når man betænker hvor stor en gruppe ufaglærte der er jobsøgende, så har jeg altså svært ved at tage beskæftigelsespolitikken alvorligt. Samme politkere som råber op om opkvalificering af fagligheden hos de ledige er de sammen som har 'fjernet' § 19 om uddannelses tilbud ved længere ledighed fra; Lov om aktiv socialpolik.

Interessant var det også at høre om forskellen på praktik og løntilskud alt efter om det var i statsligt eller privat regi. Staten skal nemlig ikke indgå 'kontrakt' om, at 'medarbejderen' efterfølgende skal tilbydes en stillingen på ordinære vilkår. Dette er tilfældet for en privat arbejdsgiver, hvorfor man nu kun sjældent ser ledige komme i virsomhedspraktik eller job med løntilskud, som et springbræt til varig beskæftigelse. Denne ændring af reglerne har bestemt haft sin effekt på 'profitskabende' aktiveringer. Jeg kan dokumentere 2 tilfælde fra i år hvor jeg kontaktede (..her på kandu.dk unavngivne) firmaer med et sådant praktik/løntilskuds tilbud. Inden jeg havde talt færdig med dem i telefonen, blev jeg afbrudt med spørgsmålet om:

Hvornår kan du begynde, vi mangler virkelig folk med dine kvalifikationer.

Når jeg så forelagde dem reglerne for ordningen, så ville de selvfølge straks vende tilbage, men skulle liiiige have aftalen 'clearet' med ledelsen og kommunen. De ringede selvfølgelig aldrig tilbage. Min sagsbehandler tog i begge tilfælde, på min opfordring, tråden op. Hun fik til gengæld svar fra virksomhederne:

Beklager, vi har fundet en 'anden' løsning.

Mht. et evt. anvist jobs geografiske placering siger reglerne, at man skal påtage sig et arbejde der kan nås vha. 3 timers daglig transport = 1½ time hver vej med offentlig transport. Man kan derfor nemt blive sendt i praktik i Odense kommune. Takker man nej? Så bortfalder kontanthjælpen.

Meget tæt på at: Ingen Jylland ..ingen bistand ...er en realitet.

</MANDEN PÅ KÆLDERGULVET>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-07 15:13

Iøvrigt så vil jeg også liiige påpege eksistensen af det 'grå' arbejdsmarked.

Jeg takkede for nyligt nej til et jobtilbud i København; lønnet med: 24.000 kr. om måneden UDBETALT !!!

..sort naturligvis, for en større it-konsulentvirksomhed med forbindelser til forsikringsbranchen.

Præcis som jeg takker [Nej] til tilbud alá : http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=105668

..som ind imellem dukker op hér på kandu.dk

Egentlig ikke fordi jeg tror, at jeg ikke kunne løfte 'opgaven', men fordi jeg er 'selvforskyldt' som Klumme kalder det.

..og det ene af de firmaer der ikke kunne bruge mit 'tilbud' om praktik og løntilskud, har jeg såmen netop erfaret: Ansat 2 indere fra Bangaloor

..på kontrakt i 3 måneder ..naturligvis

..derefter skal de nok til deres afdeling i Frankrig i 3 måneder...og så til ...Århus ..stadig skattefrit!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-07 15:23

..med skattefrit (..i 187 dage det er ..efter reglerne) mener jeg naturligvis også, at de så heller ikke er forpligtiget til at følge det danske lønniveau.

Tænk 2 indere (til ½ pris) i 3 måneder, svarer til 1 dansker i 1½ måned ..når vi taler virksomhedens lønudgifter beregnet efter en cost-benefit analyse.

Et eller andet sted henne forstår jeg dem sgu godt ...både indere og virksomhed !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-06-07 16:38

Citat
Der er kommet et ny kristent parti på venstrefløjen, Kristen-Socialisterne:
http://kriso.dk/news.php?lng=da

I filmen Gyldenkål vinder Valget hævdes det at for mange partier skader demokratiet. Og flere partier har arbejdet for at få hævet spærregrænsen til 5%. Færre partier vil selvfølgelig gøre arbejdet nemmere på Christiansborg. Det er nemt at overskue om der er flertal for en sag og færre at tage hensyn til.

Men på den anden side vil flere mindre partier betyde, at den brede befolknings synspunkter kommer ind i folketinget, og det vil kræve mere dialog at finde frem til de løsninger, der er nødvendige af hensyn til almenvellet.

Men hvad synes du?

Du spørger: Hvad synes du? - Det skal jeg såmænd sige dig. Jeg ækles!

Man bør ikke lade som om, man er ude i et andet ærinde, end det man rent faktisk er – og det er hvad jeg læser, at DU er, ud fra dit startoplæg og efterfølgende kommentarer.

Du forsøger (men fejler), at opstille et spørgsmål som værende en helt almindelig og uskyldig debat på et almindeligt jævnt kedeligt forum.

Der er intet galt i at være politisk engageret, tværtimod. Jeg er selv interesseret i politik, og diskuterer det ofte og gerne. Men vil jeg læse politiske programmer eller politikeres mening om dit og dat ville jeg frekventere andre medier, såsom aviser og lign. Et forum som kandu skal i mine øjne ikke anvendes til politisk propaganda og forsøg på manipulation af mulige vælgere under dække af, at man er interesseret i en holdning vedrørende spærregrænsen.

Som svar på spørgsmålet angående spærregrænsen, så er min holdning, at den er fin som den er. Angående dit politiske proganda miskmask, så er min holdning, at det stinker.

ps. Jeg er skker på der er lygtepæle nok i landet, hvor du kan gøre opmærksom på dig selv og Kristen-Socialisterne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-07 08:41

Jeg er ligeledes interesseret i politik. som det fremgår; først og fremmest socialpolitik, men trafikpolitik er dog også en af mine 'kæpheste'

Jeg finder det modsat creamygirl helt iorden at man benytter kandu.dk's kategori 'Politik' til at vende politiske emner og give udtryk for sine holdninger ...uanset om man selv er politisk engageret fagligt eller på 'hobbyplan'. Uden gywerd's spørgsmål her i dette forum havde jeg end ikke anet at der var noget der hed: Kristen-Socialisterne og er derfor kun blevet klogere ...ikke dummere.

I politik fører diskussioner af et emne ofte en debat om noget helt andet med sig. Det er heller ikke nogen usædvanlig situation i debatterne på Christiansborg, hvor der dog er en folketingsforman til at kalde medlemmerne til orden, når de væver for meget eller bevæger sig for lang væk fra emnet. En sådan 'forman' findes heldigvis ikke her på sitet, så her kan der frit debateres og gås i detaljer.

gywerd ->

Når der debateres politik her på kandu.dk er det symptomatisk at de 2 brugere Klumme og creamygirl benytter hver sin 'taktik' for at sætte deres politiske modstandere til vægs:

Klumme går med svulstigst sprog og en jævn strøm af kraftudtryk som regel efter modstanderens person.

creamygirl argumenterer dygtigt, men som regel med det formål at give udtryk for diverse gestiale problemer: bræk og stank.

Jeg skal ærligt indrømme, at det er længe siden jeg har bemærket disse 2 brugere bidrage med noget som helst positiv i en debat. Det er min opfattelse at dette skyldes manglende selvværd, men jeg skal nok afholde mig fra, at give dem sociale karakterer i den forbindelse. De har som alle andre en selvskreven ret til at ytre sig som de lyster, men det er sjældent de løfter stemningen hér på sitet. Klumme dog undtaget i visse tilfælde, da denne bruger til tider kan være fantastisk morsom, hvilket må siges at være lukket land for creamygirl der mere lyder som en mavesur kælling.

Nok om dem. Det var et sidespring. Jeg kunne istedet godt tænke mig at spørge gywerd om det virkelig kan passe, at man skal bringe teologiske emner ind på Christiansborg. Hører disse ikke hjemme i et gejstligt forum? Jeg ved godt at i hvert fald 2 MF'ere ofte råber op om Gud, Konge og Fædreland som argument for deres mere eller mindre rabiate holdninger til anderledes tænkende borgere og udlændinge bosat i Danmark. Men er det ikke også bl.a. disse teologer som gennem de sidste par år har hevet folketingsdebatterne ned på på et plan, man normalt kun hører i en skolegård eller på værtshus? Jeg har intet imod at kristne, muslimer, jøder, ortodokse, taoister eller andet godtfolk repræsenteres i forketinget, men det burde være således at enhver snak om religiøs overbevisning holdes uden for den politiske virkelighed, som netop omfatter spilleregler for alle grupper og ikke blot for de med religiøs særstatus.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 15-06-07 22:28

Creamygirl:
Citat
Du spørger: [I]Hvad synes du?[/I] - Det skal jeg såmænd sige dig. Jeg ækles!

Jeg håber at du kommer dig

Citat
Man bør ikke lade som om, man er ude i et andet ærinde, end det man rent faktisk er – og det er hvad jeg læser, at DU er, ud fra dit startoplæg og efterfølgende kommentarer.

Ja og nej... Jeg lægger ikke ud med at sige, at jeg er webmaster på den side jeg refererer til, men det er så tydeligt, at andre konstaterer det, uden at jeg selv har sagt det. Og de fleste har en eller anden skjult agenda med at lægge et indlæg ind på kandu.dk - et indlæg i emnet slægtsforskning kan fx spare 20 besøg på arkiver fordelt rundt om i landet, en kostbar tydning af kilder eller kostbar internet tid, hvis du har en forbrugsafregnet forbindelse. Og ja mit mit indlæg havde to formål:
1) Spørgsmålets umiddelbare indhold
2) Gøre opmærksom på partiet.

Citat
Du forsøger (men fejler), at opstille et spørgsmål som værende en helt almindelig og uskyldig debat på et almindeligt jævnt kedeligt forum.

Emnet er politik, og politik har mistet sin uskyld for flere tusind år siden. Og da kandu.dk er et åbent forum, går debatten nu engang i den retning indlæggene trækker. Som du bemærker er der 10 indlæg og et døgn mellem spørgsmålet og mit første svar - jeg har altså ikke trukket debatten i denne retning den er gået, men blot forsøgt at give svar på tiltale. Da jeg - ganske rigtigt - har politiske ambitioner, er det på ingen måde hensigtsmæssigt at afvise dialogen - det ville kun bringe mig på afstand af menigmand og -kvinde og styrke den tiltagende politikerlede.

Citat
Der er intet galt i at være politisk engageret, tværtimod. Jeg er selv interesseret i politik, og diskuterer det ofte og gerne. Men vil jeg læse politiske programmer eller politikeres mening om dit og dat ville jeg frekventere andre medier, såsom aviser og lign.

Netop. Og du har din frie ret til at se stort og flot på mit spørgsmål og undlade at klikke ind på websitet. Det fremgår tydeligt, at det er et link til en politisk hjemmeside, så det kan næppe være en overraskelse.

Citat
Et forum som kandu skal i mine øjne ikke anvendes til politisk propaganda og forsøg på manipulation af mulige vælgere under dække af, at man er interesseret i en holdning vedrørende spærregrænsen.

Et eller andet sted er man nødt til at få folk i tale. Hvis det ikke må ske under emnet Politik på et offentligt forum, ved jeg ikke hvor! Debat handler om at disputere et emne sagligt, belyse emnet fra alle sider, respektere modpartens ret til at have et andet synspunkt samt undlade at svine hinanden til.

Citat
Som svar på spørgsmålet angående spærregrænsen, så er min holdning, at den er fin som den er. Angående dit politiske proganda miskmask, så er min holdning, at det stinker.

Du kan formentlig købe en gasmaske i et overskudslager *lol*
For ikke at propagandere undlader jeg at linke til en sådan...

Citat
ps. Jeg er skker på der er lygtepæle nok i landet, hvor du kan gøre opmærksom på dig selv og Kristen-Socialisterne

Tja... Nu er valgkampagne mere end ulovligt ophængte plakater på vejskilte. Det begynder måneder tidligere gennem dialog med vælgerne...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 15-06-07 23:05

Citat
Jeg kunne istedet godt tænke mig at spørge gywerd om det virkelig kan passe, at man skal bringe teologiske emner ind på Christiansborg.

Det korte svar må blive ja. Faktisk ligger Bibelen på folketingets talerstol sammen med grundloven og forretningsgangen - så det kan ikke være mere nærværende.

Citat
Hører disse ikke hjemme i et gejstligt forum? Jeg ved godt at i hvert fald 2 MF'ere ofte råber op om Gud, Konge og Fædreland som argument for deres mere eller mindre rabiate holdninger til anderledes tænkende borgere og udlændinge bosat i Danmark. Men er det ikke også bl.a. disse teologer som gennem de sidste par år har hevet folketingsdebatterne ned på på et plan, man normalt kun hører i en skolegård eller på værtshus?

Jeg kan til dels følge dig. Men på den anden side har selv Anders Fogh Rasmussen i sin egenskab af statsminister udtalt sig i kirkelige lærespørgsmål (om homoseksuelles ret til vielse i Folkekirken, der gav ham prisen, Årets Laks). Og hvor idérig Bertel Haarder end er som undervisningsminister, var hans første handling som kirkeminister at underkende Biskop Lise-Lotte Rebels suspension af Sognepræst Thorkild Grosbøll, der stod overfor en kirkelig læresag, ved at flytte tilsynet over til den mere venligt stemte Biskop Jan Lindhardt - det er da politisk indblanding i et rent kirkeligt anliggende.

Citat
Jeg har intet imod at kristne, muslimer, jøder, ortodokse, taoister eller andet godtfolk repræsenteres i forketinget, men det burde være således at enhver snak om religiøs overbevisning holdes uden for den politiske virkelighed, som netop omfatter spilleregler for alle grupper og ikke blot for de med religiøs særstatus.

Sådan fungerer verden bare ikke. Vi har allesammen personlige bevæggrunde for vore standpunkter. At forsøge at frigøre etiske standpunkter fra deres religiøse baggrund giver en hul skal med en tom klang. Hvis du har læst lidt i partiprogrammet, har du sikkert også bemærket, at jeg som kristen socialist netop ikke er tilhænger af religiøs særstatus, men derimod taler om lighed for loven i verdslige spørgsmål og vil have politikerne til at blande sig uden om indre kirkelige anliggender som lærespørgsmål mv. Men jeg kan ikke se forskel på at citere politiske agitatorer, om de så hedder Kong Jesus af Judah, Doktor Lukas, Rabbiner Saul Paulus, Kong Christian d. 4. af Danmark, tidligere statsminister Thorvald Stauning, kommunisten Karl Marx, tidligere Overrabbiner Bent Melchior eller Statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 15-06-07 23:22

Citat
Gud, Konge og Fædreland

I spejdersangen (Ja, vi er Danske spejdere...) indgår sætningen 'for Gud, for Konge og Fædreland', så udtrykket er ikke kun forbeholdt højre-populistiske partier med holdninger, der strider mod næstekærlighedsbudet. Det er en del af spejderideen, at spejdere tager aktiv del i det omgivende samfund. Det sker blandt andet ved at være politisk og demokratisk bevidst og aktiv.

Personligt kan jeg ikke se det forkerte i at give udtryk for sin tro og dens betydning i dagligdagen. Ellers skulle lærere og lektorer vel også forbydes at udbrede deres videnskabelige tro blandt eleverne. For teoretisk set er der ikke den store begrebsmæssige forskel på videnskabelige teser, politiske idelogier og religiøse dogmer. Alle tre beskæftiger sig med hvad man mener eller tror og lægger hertil et stillads af mere eller mindre saglige argumenter. Og at min tro får betydning for min videnskabelige forståelse og politiske anskuelser er en naturlig selvfølge.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-07 09:57

Jeg er ateist og synes betemt ikke, at min overbevisning og mine argumenter for dette eller hint efterlader nogen form for 'tomrum'. Derimod synes jeg at argumentation der bunder i et eller andet religiøst dogme, klinger temmelig hult i mine ører. (..men måske nok kan bringe mig associationer til det tomrum der tilsyneladen findes mellem mange troenes ører )

..og dette er da det rene ammestuesnak:
Citat
For teoretisk set er der ikke den store begrebsmæssige forskel på videnskabelige teser, politiske idelogier og religiøse dogmer.

Politiske beslutninger bør træffes på baggrund af videnskabelige erfaringer og viden, eller i det mindste affødt af kvalificerede gæt, og ikke med afsæt i en tro på højere magter.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-07 10:03

Ps. Helt tosset ville det da blive, hvis man nu pludselig besluttede sig for i folketinget også at træffe beslutninger på vegne af andre borgere f.eks. ved terningekast, nummerologi, aura- og kaffegrumslæsning, astrologi og kontakt til de dødes ånder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-07 10:19

Det blev en 5'er lovforlaget er dermed vedtaget.

Jupiters Marskonjuktur tilsiger, at vi udsætter debatten til efter sommerferien.

Anders Fogh Rasmussens håndlæser bekræfter at hans livslinje bør give ham mindst 2 valgperiode mere.

Nedskydningen af et svensk passagerfly har folketinget meddelt den svenske rigsdag var Guds vilje.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-06-07 21:03

Citat
Når der debateres politik her på kandu.dk er det symptomatisk at de 2 brugere Klumme og creamygirl benytter hver sin 'taktik' for at sætte deres politiske modstandere til vægs: blablablabla

Åhh bette pus. Har du virkelig ikke andet at lave, end at dele en tråds deltagere op i "dem" og "os andre"

Klumme blablabla – og Creamy blablabla. Det er Aj om igen – og det var IKKE et kompliment!

Tag et greb om dine boller og tjek om ikke de er blevet lidt for lange til at hænge ud på et offentligt tilgængeligt sted. Få dig en hobby, du har for længst overskredet din kvote af ynk på nettet, både vedrørende dine piv piv tråde – og sørme også vedrørende dine velkendte dårlige autopilot undskyldninger, samt angreb på systemet, når du for Gud ved hvilken gang skal forklare, hvorfor du i 30 år har siddet i råddenskabet.

At man skal betegnes som en mavesur kælling, fordi man utvetydigt afstand fra din usmagelige navlebeskuende, asociale adfærd – anser jeg som et kvalitetsstempel..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-07 21:23

Kvalitetsstempel?

Ja, som en trestjernet: http://www.kandu.dk/App_Themes/Normal/images/stars/big/star30.gif

..Salami

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 21-06-07 23:14

Molokyle:
Citat
Politiske beslutninger bør træffes på baggrund af videnskabelige erfaringer og viden, eller i det mindste affødt af kvalificerede gæt, og ikke med afsæt i en tro på højere magter.

Kiggede lige lidt på straffeloven... Så vidt jeg forstår Molokyle, må vi hellere afskaffe §§ 208, 210, 216-240, 267-268, 276-278, 282, 288, 291 og 293, da de alle tager deres afsæt i en etik baseret på bibelen, især Moselven. Vi må hellere i samme håndevending afskaffe børneattestloven, der vedrører overtrædelse af nogle paragraffer, Helligdagsloven, Kongeloven og Tronfølgeloven (pga. kongehusets guddommelige myndighed) og ægteskabsloven.

Alvorligt set baserer meget af vores lovgivning sig på kristen etik og livssyn. Set fra en vikings synspunkt kan det fx være OK at slå ihjel, blot modstanderen kan forsvare sig. Men i Danmark har vi nu engang valgt at manddrab er forkert og kun kan accepteres i nødværge pga. den jøde-kristne etik om at man ikke må slå ihjel. Menneskelivet ukrænkelighed har ikke sin basis i videnskabelige terier eller fakta, snarere tværtimod. Selv danmarks formentlig klogeste mand, atomfysikeren Holger Bech Nielsen har på et tidspunkt udtalt til Ud og Se, at etik og moral ikke har sit udspring i videnskaben.

Og som jeg tidligere har udtalt: etik løsrevet fra sit grundlag er grænsende til videnskabelig uredeligehed.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-07 07:48

Sludder.

En lov som forbyder f.eks. tyveri findes i alle samfund og har intet at gøre med, at det påstås nedskrevet i Moses lovene.

Det samme gælder loven om, at det er forbudt at dræbe ..undtagen i krig. Hvilket jeg iøvrigt rent etisk finder helt tosset.

At forbyde tyveri og drab har jeg svært ved at se skulle være uvidenskabeligt og at disse forbud skulle være affødt af et kristent livssyn er hvad jeg vil kalde et 'uredeligt' postulat.

Mange love har rigtigt nok deres afsæt i kristen etik og moral, men det skyldes personager som dig og ikke specielle guddommelige værdier.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-07 07:52

At jeg er pacifist og imod dødsstraf skyldes sund fornuft og ikke at jeg frygter en almægtig Guds straf. De lande hvor man lader Gud lovgive som f.eks. i Sharia lovene finder man ikke megen barmhjertighed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-07 07:57

Ps. Der er min ærlige overbevisning at Gud og Guddommelighed er menneskets værk og dermed er loven alligevel på forunderlig vis funderet i humane værdier og ikke i en eller anden 'Skabers'.

Hvis man alligevel 'tror' at det ikke forholder sig således ..så kan jeg kun beklage.

Tro kan ikke efterprøves og er derfor helt ubrugelig som redskab til beslutningstagen. Det bliver det rene gætværk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 22-06-07 19:26

Citat
Tro kan ikke efterprøves og er derfor helt ubrugelig som redskab til beslutningstagen. Det bliver det rene gætværk.

Og alligevel... Det er umuligt at sætte sin overbevisning til side... Det er en del af ens personlighed... Ellers ville man da lide af personlighedsspaltning...

Hvad med begreber som intelligens, sjæl og bevidsthed... De kan heller ikke efterprøves... Alligevel er der en videnskab, der beskæftiger sig med intelligens, bevidsthed og sjælens mysterier; psykologien... Og uden bevidsthed, ville det være svært at gøre sig nogle videnskabelige overvejelser... Og hvis videnskabsmanden ikke troede noget, ville han få svært ved at stille teser op, han efterfølgende kunne be- eller afkræfte...

Nå... I betragtning af at vi efterhånden er bevæget os væk fra det oprindelige spørgsmål, må jeg hellere snart få lukket emnet... Så det vil ske indenfor de næste par timer...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-07 19:56

Selvfølgelig er spørgmålet om religion (TRO), som du siger:
Citat
...det en del af ens personlighed..

Dette må dog i en eller anden grad tilsidesættes, når det omhandler andre borgeres liv og helbred!

..samt:
Citat
..hvis videnskabsmanden ikke troede noget, ville han få svært ved at stille teser op, han efterfølgende kunne be- eller afkræfte...

..er det rene vrøvl ...med mindre man ikke før, har beskæftiget sig med videnskabelig metodik !

Personlighedsspaltning er STADIG til debat ...og på ingen måde videnskabeligt dokumenteret.

..igen et spørgsmål om 'tro' ...eller måske et 'kvalificerede gæt'!

Læs den relevante psykiatiske faglitteratur !

Citat
Hvad med begreber som intelligens, sjæl og bevidsthed...

???

Du burde tage at sætte dig lidt ind i forskning i 'Cognitive Science' .. = Erkendelses- eller bevidstheds teori

Du kunne jo begynde hér:

1.) http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_science
2.) http://www.aaai.org/AITopics/html/cogsci.html
3.) http://www.univie.ac.at/cognition/
4.) http://www.helsinki.fi/kognitiotiede/english/study_program.htm
5.) http://www.kurzweilai.net/

..men du har ganske ret: Et teologisk spørgsmål bør ikke debatteres under kategorien : POLITIK

*IMHO* </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : gywerd

Dato : 23-06-07 10:42

Tak for svaret o.v.n.

Du har holdt dig til spørgsmålet, uden alt for meget, omend interessant, udenomssnak... Ud fra de kriterier kunne jeg kun acceptere dit eller jqb's svar. Da dit svar var mindst polemisk, er det hermed accepteret.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 23-06-07 10:46

Citat
Dette må dog i en eller anden grad tilsidesættes, når det omhandler andre borgeres liv og helbred

Betryggende... Hvis alle skal være upersonlige overfor lovgivningen, er der da ingen der tager ejerskab over deres beslutninger...

Citat
Det er ikke min personlige holdning... Men folkestyret arbejder...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-07 10:51

Selv tak og jeg blandede mig kun med et enkelt indlæg jeg er ikke så meget for blok politik, hverken fra den ene eller anden fløj og det mener jeg at mange partier er med til at besværliggøre, der er jo flere som bliver hørt i debatten
God weekend til alle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-07 13:43

Jeg sender dig lige en aktuel artikel om emnet 'privat' gywerd

</MOLOKYLE>