/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hvad er det for fiskehjul
Fra : jeb3
Vist : 1317 gange
100 point
Dato : 10-06-07 22:04

hejsa

Min dreng har fået 2 fiskehjul.
Jeg aner ikke en dyt om dem, men han vil jo gerne i gang med at fiske, så jeg synes det skal være ok-ting han starter med, så bliver glæden nok størst, så fiskeri kan blive en fritidsinteresse, der varer ved.
Det ene er metal lyseblå, og så står der olympic ex1000 graphite spool på det. Gear Ratio 4,6:1
Det andet er sort, der står Cardinal 140 ABU sweden , totaly corrision resistant

Hvad er det for hjul, og er de gode nok at starte med?

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 10-06-07 22:43

Afhængig af hvad det er for en type lystfiskeri du vil gøre i, så er Carinalen skam ert fint gammel hjul. Kender ikke lige den anden. Hvis du bare skal bruge det til ferskvandsfiskeri, så kan du som sagtens bruge det, hvis det går som smurt. (Det er lidt irreterende at bruge et hjul, som går stramt.) Disse hjul du har er bedst egnet til ferskvandsfiskeri. Ofte bruger man multihjul til havfiskeri, men den type som du har kan også bruges, men de holder typisk ikke ret længe hvis man ikke passer på dem.

De hjul du har er somend ok til at begynde med til ferskvandsfiskeri.

/Nickoe

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 10-06-07 22:46

Det kan foresten godt være at du har noget gammel line derpå. Det kan du med fordel skifte ud, hvis det filter for meget, grundet den snoning det får af at sidde på spolen i lang tid.

/Nickoe

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 23:06

Gør det nu ikke til en videnskab - så knægten mister interessen, før han får begyndt.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-06-07 23:09

Det er jo netop det.
Han skal have noget ok udstyr, så det er sjovt fra starten.
Han vil gerne fiske fladfisk fra stranden og ørreder.

Men vi vil da skifte linen. Tak skal du have

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-06-07 23:23

Og så lige for en ordens skyld: Hvis hjulene har ligget i en taske i et pulterrum i flere år, så tag og skil dem rimeligt ad, tør gammel sur fedt af og giv ny syrefri vaselin eller "fiskehjulsfedt" (vaselinen er billigst og lisså god), og giv alle lejer et par dråber tyns syrefri olie - vaselinolie eller symaskin-. Det blir en HELT anden fornemmelse at håndtere dem!

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 11-06-07 14:35

Jaja, det er bare ikke til at vide hvilken type fiskeri han vil gøre i. Men gør bare som pbp_et skriver, skil dem ad og gi' dem et eftersyn...

/Nickoe

Kommentar
Fra : McLarenf1gt

Dato : 25-08-07 17:09

Hvor gammel er din dreng, og hvor bor I henne. Han vil gerne fange ørreder og fladfisk fra kysten, men det er måske bedre at starte med lidt å og sø fiskeri, evt. en af de mange fiskesøer der er dukket op rundt om i landet, indtil at han får lidt mere styr på tingene. Jeg vil give e.c fuldstændigt ret når han siger, at det ikke skal gøres til en videnskab fra starten. Hvis interressen er der, kommer videnskaben helt af sig selv. Du kan låne en masse bøger om emnet på biblioteket, også for nybegyndere, der fortæller lidt om grej og hvad du/I/han kan fange og hvor. Hvad med selv at komme ud at svinge stagen ? Frisk fanget fisk er godt....og sundt, og det er den friske luft iøvrigt også, samtidig får du jo kvalitetstid med knægten ;) Mvh. mc

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 26-08-07 01:20

Det er jo bare at give sig i kast med det...

Mon ikke han har haft dem prøvet, nu, da hvor det er lang tid siden at han postede dette sprøgsmål...

</nickoe>