/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Sløv hest
Fra : axel33
Vist : 1197 gange
69 point
Dato : 10-06-07 12:55

Min hest har hele tiden været lidt urolig på staldgangen og skulle pille i alt. Men for tre uger siden begyndte den at blive helt sløv og har været det siden. Lige så snart jeg binder den, begynder den at halvsove, og den flytter sig ikke andet end hvis jeg beder om det. Den løfter også ben fint. Men de falder tungt og bliver hvor jeg har sat dem, så han ender med at stå underligt. Jeg kan næsten stikke en finger i hans øjne uden han reagerer. Det eneste der bevæger sig på ham er ørene.
På tur er han livlig og hører/ser alt som altid. Men det undrer mig han pludseligt er blevet på den måde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-07 13:24

Var det ikke en ide at kalde på en dyrlæge.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-06-07 13:27

HVAD GIVER DU HAM AT SPISE ???

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 10-06-07 13:35

Ved jeg faktisk ikke rigtig. Det er ikke mgi der fodrer. Men det er vist en blanding af lucerne, havre, byg og mineraler. Han kom på fuldgræs lidt inde i maj, så ved ikke hvor meget han får ved siden af.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-06-07 13:39

[B]Hvor lang tid har indgræsningen varet?[/B]

Får han havre hver dag og er det i forbindelse med at han bliver rørt?

Hvor tit rider du ham?

Og hvorfor har du ikke fået ham tilset for længe siden?

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 10-06-07 14:02

Tror ikke der er noget indgræsning, for han er på græs hele året rundt. Timerne bliver langsomt øgest henover foråret.

Han får havre hver dag.

Jeg rider en tur på ham 3 gange om ugen.

Staldejeren har sagt at han nok bare har forædt sig eller det er pga varmen. Han viser jo heller ikke sløvhedstegn på tur eller fold.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-06-07 15:04

Heste er lade dyr. Det kan være at han bare spiller skuespil fordi han ikke vil ud og ride.
alimak

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-06-07 15:13

PRØV AT TÆNK PÅ, OM GRÆSSET HAR VÆRET FOR KRAFTIGT ( NYT GRÆS EFTER REGN)
SÅ KAN HAN HAVE FÅET EN MILD FORM FOR, AT VÆRE FORFANGEN.

NÅR DU SÅ HAR REDET HAM LIDT, OG HAN KOMMER IGANG, GÅR DET BEDRE.

HVIS DET ER DET, KOMMER DU IKKE UDEN OM DIN DYRLÆGE, HVIS DU VIL BEVARE DIN HEST.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-06-07 15:40

Synes også det lyder som varme eller forgangenhed, under alle om stændigheder ville det være det smarteste at få ham tilset af en dyrlæge

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 10-06-07 16:10

Hvis det var forfangenhed ville den så ikke være halt og vægre sig mod at gå. Der er heller ikke forhøjet puls elle temperatur.
Jeg ville bare gerne være 100% sikker på der var noget galt, så dyrlægen ikke kommer for sendt. Han har også travlt nok i forvejen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-07 17:09

Citat
Jeg ville bare gerne være 100% sikker på der var noget galt, så dyrlægen ikke kommer for sendt. Han har også travlt nok i forvejen.

Det var en underlig holdning til problemet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-07 17:18

Det ses på hestens hove om den er forfangen.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-06-07 17:45

DA DEN ENE AF VORES VAR FORFANGEN, BLEV DET BEDRE NÅR DEN VAR UNDER RYTTER,
DERFOR TROEDE JEG IKKE DET VAR FORFANGENHED.

MEN DET VAR DET, DERFOR ER DET VIGTIGT, AT DU FÅR FAT I DIN DYRLÆGE TIL AT GIVE DEN EN SPRØJTE.

VORES DYRLÆGE SIGER, DER ER ALLERMEST SUKKER I GRÆSSET OM MORGENEN, INDTIL KL 11, SÅ EFTER DYRLÆGEBESØGET, OG EFTER DEN HAR STÅET INDE EFTER DYRLÆGENS ANVISNING,
KUNNE DU LADE DEN STÅ INDE INDTIL KL 11, OM FORMIDDAGEN HVIS DET ER MULIGT.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-06-07 18:13

AG112

Kan du ikke lade være med at råbe sådan, vi læser fint selvom du ikke skriver i kapitæler

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-06-07 18:45

DU KAN OGSÅ PRØVE AT TAGE FAT MED BEGGE HÆNDER OPPE I NAKKEKAMMEN,
AF HESTEN, OG VRIKKE FREM OG TILBAGE MED DEN.

HVIS DEN ER BLØD OG FØJELIG NÅR DU VRIKKER, ER DET IKKE FORFANGETHED,
MEN HVIS DEN ER NÆSTEN LIGE SÅ HÅRD SOM "CEMENT" ER DET EN BEGYNDENDE FORFANGEN.

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 10-06-07 22:29

ok, jeg prøver at vrikke med manen imorgen, når jeg kommer ud til hesten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-06-07 21:58

Lidt arsenik får ellers liv i alle trætte heste.

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 21-06-07 21:25

Jeg har vrikket flere gange med den man, men den virker ikke stiv. Så det er svært at vide, hvad det er. Måske er den så klog at den kan tænke, at den nu vil prøve at spille sløv for at slippe for at lave noget. Det er bare hurtigt, når det skette fra den ene dag til den anden. Måske har jeg købt en mr. Ed.

Kommentar
Fra : Stendalhus

Dato : 03-09-07 13:03

Hej.
En hest kan godt blive deprimeret. Ligesom mennesker. Har omgivelserne omkring hesten ændret sig lige før dens skiftende adfærd?

Ellers er det bare med at få fat i den dyrlæge. Det kan ikke gå for langsomt. Hellere ringe efter dyrlægen 10 gange for meget, end 1 gang for lidt.

Dyrlægen har ikke mere tralvt, end han nok skal komme, hvis du ringer. Ellers er der andre dyrlæger i landet. Så dét med travlhed på dyrehospitalet, skal du ikke bruge som begrundelse for, din hest ikke bliver tilset. Den holder ikke helt i byretten,

-Her må økonomi ikke være afgørende for, hvornår du tilkalder en dyrlæge. Har du ikke råd til dyrlægen, har du heller ikke råd til hesten. At du har ventet SÅ længe med at ringe efter hjælp, og du mener skiftet i sind er SÅ markant, er det da ufatteligt, du ikke har reageret.

Husk på, din hest ikke kan snakke. Den har sendt dig nogle tydelige signaler. Nu er det dit ansvar, at tolke dem, eller forsøge. Der er ikke tvivl om, der er sket noget. Er det fysisk, skal dyrlægen nok finde fejlen, og få den rettet.

Husk på, alle store ildebrande kunne være slukket med få og simple midler, der som de var blevet opdaget i tide.

Håber du får styr på situationen, for hestens skyld.
Mvh. Stendalhus.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-09-07 15:45

HVORDAN HAR DIN HEST DET NU, EFTER 3 MÅNEDER.
KAN DU LUKKE SPØRGSMÅLET, ELLER HAR DU STADIG PROBLEMER ????

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 05-09-07 21:09

Jeg har flyttet hesten og straks livede han meget op. Efter få dage livede han endnu mere op efter at have ædt en masse urtegræs. Jeg har dog ikke endnu prøvet at binde ham på staldgangen da stalden er ved at blive lavet. Han virker mere glad.