/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows ligger ikke på c drev
Fra : plb
Vist : 778 gange
150 point
Dato : 10-06-07 12:12

Hej

Jeg havde problemer med windows vista og besluttede så at skifte tilbage til windows xp, men jeg blev nød til at bruge killdisk for at få slettet vista.
Så installerede jeg win xp igen uden problemer, men da den så var færdig fandt jeg ud af at min harddisk jeg bruger til data nu er C: drevet og windows ligger på F: drevet, jeg ved ikke hvordan det er sket, men vil gerne have byttet om på de 2 så windows kommer til at ligge på C: drevet igen.

mvh PLB

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-06-07 12:13

http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=9 opret dig som bruger (gratis) og følg vejledningen her - læg derefter loggene i kategorien hijackthis logs - så får du hjælp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-06-07 12:15

sorry lagde det svar ovenfor i forkert kategori - glem det

Kommentar
Fra : plb

Dato : 10-06-07 12:30

Synes nok det lød som en lidt sjov løsning

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-06-07 12:32

giver varmen skylden - og holder bøtte

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-06-07 12:36

Den bedste fremgangemåde er at tage strømstiket ud af dine andre harddiske (inde i kabinettet)og
så installere på din system disk derefter sætte diskene
til igen når du er færdig med installationen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-06-07 12:39

sluk pc'en,slå strømmen fra,bag på din pc,tag stikkene ud på diskene>installer>sluk pc'en,sæt dem i igen bag efter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 14:02

Fortsættelse af Manse 9933
Når du installerer Xp på en tom harddisk og samtidig gerne vil have en ekstra partition,
så kan XP godt finde på at lægge sig på den ekstra partition.
Så ved en helt tom harddisk:
Lav med XP een partition i den størrelse som du ønsker og installer på den.
Bagefter kan du oprette en partition i det uallokerede område og den bliver så dit ekstra drev.
XP på andet end C: vil på et tidspunkt gøre at en af partitionerne bliver til RAW

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 10-06-07 15:35

Det bliver ikke nemt uden at geninstallere.....

Partition magic kan eventuelt hjælpe dig, men vær forsigtig, det er svært at skifte bogstav på det aktive drev, uden at dit os går ned.

Kommentar
Fra : Dyreborg1986

Dato : 13-06-07 15:33

Brug Partition magic!

Det er let og så er det endda slet ikke farligt.

Har selv gjort det massere gange på min egen maskine, der er slet ikke brug for at geninstallere.

du kan hente det på Symantecs hjemmeside...

http://shop.symantecstore.com/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayProductDetailsPage&SiteID=symnahho&Locale=en_US&ThemeID=106300&Env=BASE&productID=44316200

ved ikke lige om det er muligt med en prøveperiode

Alternativt er der en guide her: http://support.microsoft.com/kb/307844

så må du selv vælge

Kommentar
Fra : plb

Dato : 16-06-07 14:13

Hej igen, jeg vil nødigt formatere hvis jeg kan undgå det selvfølgelig.

Dyreborg1986 - jeg har partition magic, men jeg ved ikke hvordan jeg kan skifte drev bogstav?

Inde på microsofts hjemmeside står der "Bemærk følgende, inden du ændrer tildelingen af drevbogstaver:
• Ændring af drevbogstavet for systemenheden eller startenheden er ikke en indbygget funktion i snap-in-programmet Diskhåndtering. "

Det må da betyde man ikke kan ændre drevbogstavet for den partition hvor windows ligger på?

mvh PLB

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-06-07 16:44

Start Partition Magic ( PM)
Hvis ikke den fylder hele skærmen - så maximer.
tryk på knappen print screen
start programmet paint > rediger > sæt ind
gem som > pm.jpg
gå hertil og opload dit billede:
www.peecee.dk > gennemse > find dit gemte billede > opload
marker og kopier den adresse som billedet ligger på (eks. http://peecee.dk/?id=52758 )
sæt adressen ind her i spørgsmålet.

Har du diskettedrev - så husk lige at lave de to rescuedisketter.

Det kan være at du kan bruge den lidt svære metode som en Kandubruger Technet anbefaler.
Nemlig at føre de to partitioner sammen (ej merge) så den partition der er tilbage vil bliver til C:
Bagefter kan der deles op igen.

Hver gang der er ændret på den partition som styresystemet ligger på - bør der genstartes i
windows, og evt. endnu en genstart inden der ændres noget andet.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-06-07 23:24

Hej igen

http://peecee.dk/?id=53082 -> der var billedet

Altså jeg har fysisk 2 harddiske og den ene (min data disk) hedder C: og windows disken hedder F: og jeg vil bare bytte rundt på de 2 jeg vil ikke føre partitionerne sammen?
Men ved ikke om det er sådan man gør.
Håber på hjælp i hvert fald

mvh PLB

Kommentar
Fra : Dyreborg1986

Dato : 18-06-07 09:17

så vidt jeg husker skal du bare høreklikke på den pågældende harddisk du vil ændre drevbogstav på, der kommer så en drop-down menu hvor du har forskellige muligheder, derfra skulle det være muligt.

Kommentar
Fra : Dyreborg1986

Dato : 18-06-07 09:18

højreklik på partitionen/drevet --> advanced --> change drive letter

Sådan

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 18-06-07 09:39

carefull with that axe.....

Jeg har ikke gode erfaringer med at skifte drevbogstav på det aktive system-drev.

Hvis du har to fysiske diske, så prøv at tage den disk der indeholder c-drevet ud (rent fysisk, træk harddisk-kablet ud af drevet) og genstart.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-06-07 19:46

Du har sikkert også to CD/DVD drev som hedder D og E
luk comp ned og tag de to drev fra. (begge kabler)
Og så er jeg spændt på hvilket bogstav Windows nu har.

En anden mulighed er at fjerne disk 2 (begge kabler)

En tredie er at ændre dev bogstavet C: til eks. X:

Men med alt det du har på det C: drev ville jeg nok være lidt forsigtig.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-06-07 20:37

Nu prøvede jeg at bytte rundt på drev bogstaverne i PM, men nu´vil xp ikke starte helt op, den kommer til den blå skærm hvor man skal trykke login navn osv. men der fryser den fast, den siger også pludselig at min version af windows ikke bestod den der windows genuine ting?

Tror jeg hiver stikket ud og formatere den igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-06-07 20:57

Hvis du formaterer så tag lige den HD2 fra mens du gør det.
Og så start med at slette den harddisk og lav een partition (i starten af HD)
Nu bør den hedde C:

Hvis du har et ekstern drev så kan du sætte HD2 ind efter opstart.

En partition med fanen status none kan læses af andre partitioner.