/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
defragmentering i winXP Pro DK med SP1
Fra : sparx
Vist : 670 gange
50 point
Dato : 22-01-03 08:47

Jeg kørte en defragmentering i går på min data partition (65 GB). HVilken for så vidt gik godt, bortset fra at der til sidst i rapporten kunne læses at 10-15 filer (primært avi og mpgs) ikke kunne defragmenteres, de ligger i 2-3 segmenter.

Er der nogen der har en idé om hvorfor disse ikke kan defragmenteres, i grafikken vises de ikke som ikke-flytbare jf. farvekoderne...?

Kan man starte op i dos evt. og køre defragmenteringen der (som i gamle dage)??

pft.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-01-03 09:07

Er det fordi de fylder mere end der er fri plads ???
eller at der er meget lidt plads tilbage

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-01-03 09:17

omformulering: Er det fordi de hver for sig fylder mere end derer fri plads

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 22-01-03 09:27

Der er 17 % fri plads, og filerne fylder omkring 700MB stykket, så det burde jo ikke være et problem. Der ligger mange andre filer af samme størrelse som ER blevet fragmenteret.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 22-01-03 09:32

Hej KeFir

Vil det sige at en defragmentering slider på HDD?

Kan man inden man siger ja til en fragmentering, se hvor mange segmenter en fil er opdelt i?

og de andre værktøjer du snakker om, hvad hedder de?

Ellers et lærende indlæg!

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 22-01-03 10:43

Slid og slid .... - det er ikke kun defragmenterings programet der gør det. Alle programmer der læser noget på harddisken der kræver at læsehovedet skal flytte til et nyt spor, slider (dog kun en bitte smule) på mekaninken i armen som hovedet styres af. De er dog dimmensioneret til det og tåler snildt 10-100 millioner flytninger afhængig af kvalitets/pris klasse.

Man defragmenter mest for tids gevinsten der opnåes ved at fillerne ligger sekventiel i rækkefølge og der er rigtig mange enkelte filer i windows ! Godt 10000 alene i windows folderen i XP gange 5 microsekunder = 50 sekunder spildtid (Ikke helt korrekt, men bare et eksempel for at vise størrelses konceptet)

Windows defragmenterings program laver en analyse dr kan vises. Den melder dog kun og det samlet billed over antal filer, deres spredning og opspiltning.

De mest omtalte programmer jeg lige kan tænke på er Norton speeddisk, DiskKeeper, O&O Defrag og PerfectDisk.
Her nævnt uden bestemt rækkefølge og med forbehold for undladelser andre måske vil komme med

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 22-01-03 10:47

PS - Du kan snyde window defragmenter, ved at lave et kopi af en stor fil på en ny-defragmenteret harddisk for så at slette den oprindelige. Windows lægger filer sekventiel i det omfang der er leddig plads til det.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-01-03 10:52

Hej Sparx,

øh... er dine filer skrivebeskyttet?

hvis du ikke ved det ka' evt. prøve at højreklikke på dine filer og se efter om de har et flueben ved skrivebeskyttet, under filens egenskaber...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : NightMare0

Dato : 19-04-03 22:33

det kan man normalt ikke ved Video prøv at pakke dem !

Mvh Morten !

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-03 07:26
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-05-03 07:27

cmd

Accepteret svar
Fra : bensendk

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-04 17:08

prøv at bruge et andet diskfragmenterings program end det som ligger i windows. Jeg anbefaler at du bruger Diskkeeper 8.0 fra "www.softwareshelf.com" som koster 30 $ eller gratis programmet Defrag Commander Personal Edition(PE) fra "www.winternals.com". Og husk altid at køre diskfragmenteringen mindst to gange for at opnå det optimale resultat.

Godkendelse af svar
Fra : sparx

Dato : 20-01-04 17:57

Tak for svaret bensendk.
Det er jeg også begyndt at bruge altså Diskeeper.