/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 98 - Win XP
Fra : clou
Vist : 570 gange
100 point
Dato : 09-06-07 17:08

Har brug for noget hjælp til en god bekendt, som jeg skal have hjulpet i gang.

Hun sidder med en pc'er med Windows 98, men vil gerne have Windows XP - hvor kan man købe en opgraderings cd fra 98 til XP?

Hun vil nemlig ikke af med alt hvad der ligger på computeren nu.

Kan pc'eren køre Windows XP når hun kun har 128 MB RAM? Harddisken er på 20 GB

Clou

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 17:20
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 17:21

Citat
Hun vil nemlig ikke af med alt hvad der ligger på computeren nu.
jeg ville nu lige sikre mig en backup af vigtige filer, før den manøvre, her er en mulighed for at købe en opgradering: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=200500&SamleMenuID=13&gruppe=5066&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Microsoft som jeg forstår bemærkningen "kun medie" tror jeg i skal have fat i licens bagefter, eller kan 98 licensen bruges

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 17:27

Prøv at læse denne tråd: http://www.edbpriser.dk/community/forum/thread.asp?id=18247 det er en Windows ME som skal opgraderes til XP, der anbefales en ren instalation, så få lige reddet data først

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-06-07 17:31

1: tag backup af alt det vigtige (dokumenter, billeder, musik o.s.v.)
2: Køb en OEM-udgave http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=60838
3: sæt ekstra 512 mb ram i (128 mb ram er efter min mening alt, alt for lidt)
4: formater hd'en og installer alt fra bunden igen.
5: køb en større HD og benyt den gamle til backup

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 17:44

Citat
• Processor• Der kræves mindst 233 MHz processorklokfrekvens (eller kraftigere), 300 MHz anbefales
• Intel Pentium- og Celeron-familie, AMD K6, Athlon, Duron-familie eller en kompatibel processor anbefales

Bemærk! Windows XP Professional understøtter computere med en enkelt eller to CPU'er, mens Windows XP Home Edition kun understøtter computere med en enkelt CPU.

• 128 MB RAM eller derover anbefales (ned til 64 MB understøttes, men med begrænsning af ydeevne og visse funktioner)
• 1,5 GB ledig plads på harddisken
• Super VGA-skærmkort og skærm med en opløsning på 800x600 eller højere
• Cd- eller dvd-drev
• Tastatur og Microsoft Mouse eller et kompatibelt pegeredskab

Fra siden som Teil linker til, jeg startede min XP med 64MB RAM den kunne køre, men jeg fik ret hurtig købt 128MB mere

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-06-07 18:34

Jeg ville overtale henne til at købe mere ram og en større hardisk.
alimak

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:31

Hvorfor vil hun gerne have XP, for hun vil opleve en stor ulempe i hastighed da 128 MB er alt for lidt. Efter min mening er 512 MB minium.

Men noget helt andet er, hvor stor er den pc hun sidderr ved og hvad bruger hun den til. Hvis hun skal ud og inverstere i en XP licens samt mere ram mon så ikke tiden er til at købe en ny pc med en XP licens. Den kan fåes meget billigt idag.

Skal lige se om jeg kan finde en billig model.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:34
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:40
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:42
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:45
Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-06-07 19:45

er helt enig i, at hvis der alligevej skal investeres i WinXP + RAM, er det næsten ved at være lige så billigt at købe en helt ny pc med XP præinstalleret. og så er man sikker på, at også bundkort/grafikkort/lydkort o.s.v. er kompatible

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:45
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:56

Man er nødt til at være realistisk og affinde sig med at sit pc grej lynhurtigt bliver forældet, og evt skal smides ud, da det slet ikke er rentabelt at bekoste på det, men heldigvis koster det "næsten" nye ikke en bondegård

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-06-07 20:20

Alt det gamle, bliver liggende.
Enten som ''gamle'' filer, eller bliver lagt i en MAPPE for sig selv,
kaldet WIN 98.

Der går intet tabt, hvis bare du følger instrukserne,
under install.

Men hopper herfra, da jeg lige skal passe andre ting.

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-07 20:24

Og 128 MB ram er tilstrækkeligt.
Bare du IKKE bruger store programmer, der kræver
masse af kræfter.
Men det kunne du vel heller ikke før.

Har haft installeret en Vista, med samme ram,
og det gikfint nok, indtil man startede diverse SPIL,
så var det lige = for lidt hukommelse.

Men bruger du ikke disse store programmer, men bare words
eller andet, får du ingen problemer.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 10-06-07 09:29

Køb en ny computer og flyt den gamle hardisk over i så har du stadig dine data.

Din bekendt vil hurtig bliv træt af at Køre XP på så gammel en computer og ønske sig en ny, så tag springet mede samme.

Godkendelse af svar
Fra : clou

Dato : 10-06-07 10:38

Tak for svaret disken. Rart at vide at den foreløbig vil kunne køre med de 128 MB RAM, så kan hun siden anskaffe nogle flere!

Clou

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-06-07 19:21

Øhh__