/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Formaldehyd
Fra : heidiPige
Vist : 775 gange
100 point
Dato : 08-06-07 00:08

Hvilken farve har formaldehyd? Er det klart eller gulligt?
Hvis man skal opbevarer frøer og lign. er det så formaldehyd man bruger

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-06-07 00:33

Formaldehyd er gasformigt ved stuetemperatur.

Man kan benytte Formalin (vandig opløsning) i stedet.
http://da.wikipedia.org/wiki/Formalin

Jeg kender ikke den naturlige farve af formalin - men så vidt jeg ved, så bliver alt der opbevares i formalin farveløst..... det er nok det der kan får væsken til at se gullig ud....

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-06-07 00:42

Helt sikker gullig. Jeg havde, indtil for nylig, et par hugorme og snoge i formaldehyd, som jeg nu har foræret til vores lokale skole.

Mvh
franksp

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-06-07 07:43

Formaldehyd er farveløst og i vandig opløsning kan det farves pga. kemisk reaktion med vand, andre formaldehydmolekyler og det du opbevarer i dem

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-07 09:49

formaldehyd, som jeg har brugt mange gange til andet formål, er helt klart. Men hvis man kommer dyr eller andet i væsken , tager den vel farve fra det.
Franksp s farve må gennem tiden være kommet fra hugormene.

Kommentar
Fra : heidiPige

Dato : 08-06-07 09:54

Altså en farveløs væske
berpox skriver at formaldehyd er som en gas og formalin er den vandige udgave af formaldehyd.
Vil det sige at det man bruger når man skal konservere "what ever" er formalin??

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-07 11:10

Formaldehyd er det simpleste medlem af stofgruppen aldehyder. Ved stuetemperatur optræder stoffet som en giftig gasart med en skarp, stikkende lugt. Stoffet er kræftfremkaldende.
Formaldehyd slår de fleste bakterier ihjel, så en opløsning af stoffet er almindeligt brugt som desinfektionsmiddel, eller til at konservere biologiske præparater. En vandig opløsning kaldes formalin.
Ved koncentrationer over 0,1 ppm irriterer formaldehyd-dampe øjne og slimhinder, og man får rindende øjne, hovedpine, svien i svælget og åndedrætsbesvær.
Indtagelse af større doser, f.eks. ved at drikke opløsninger af formaldehyd, kan være dræbende, fordi kroppen nedbryder stoffet til myresyre, hvorved blodet forsures.
Formaldehyd er i stand til at "låse" proteiner fast på DNA: Forsøgsdyr der gennem hele deres liv har inhaleret store doser formaldehyd, udvikler flere tilfælde af kræft i næse og svælg - et træk man har genfundet blandt arbejdere på spånpladefabrikker.
Dog er der undersøgelser der tyder på, at formaldehyd i de koncentrationer som bygningsmaterialer afgiver i vore huse, ikke har nogen kræftfremkaldende virkning.
Formalin er en farveløs til svagt gullig væske som har en karaterisktisk lugt.

Godkendelse af svar
Fra : heidiPige

Dato : 08-06-07 11:12

Tak for svaret maler-fidusen.