/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
minikøleskab i et skab
Fra : dayworker24
Vist : 1444 gange
100 point
Dato : 07-06-07 23:16

Hej jeg har et minikøleskab
http://img.alibaba.com/photo/10396201/Car_Coole_r__Warmer__Mini_Fridge__Micromark__Evercool__Snackcube_In_Stock.jpg

tror i at der vil ske noget ved at stille det i et skab. det er ikke et specielt lukket skab osv.

og har i et skud på, hvor mange penge den vil koste at have drivende året rundt på elregningen???

det ville være dejligt at få af vide.

Den er sat til 230 volt, men den kører selv med 12 volt.
Den kan også sættes til bilen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-06-07 23:24

Jeg tror sådan en fætter er dyr i drift, du kan låne udstyr til at måle strømforbruget med jhos dit elforsyningsselskab. Sådanne nogen små fætre er sjældent godt isolerede. Står der noget om strømforbrug på et skilt eller klistermærke?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 07-06-07 23:27

nej ikke rigtigt

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-06-07 00:24

Jo mere luft, der er omkring køleskabet, jo bedre, og jo mindre strømforbrug. (Varmeafgivelse koster).

Jeg skal netop ud og hente sådan et køleskab i morgen, da vi skal køre sydpå i vores sommerferie, og gerne vil have kolde vand undervejs. Min bil har ikke aircondission (sikkert ikke stavet rigtigt, men jeg tror godt du ved hvad jeg mener)

Jeg sender dig lige et link her, så kan se hvad jeg skal købe.

http://www.thansen.dk/search.asp?c=964542235&n=-2027216004

Jeg skal nok spørge om strømforbruget, men forventer ikke et ærligt/vidende svar, men, måske står der noget i brugsanvisningen.

Jeg vil nemlig også gerne bruge det til køling af øl og vand, her i den varme sommerperiode.

Jeg vender tilbage, når/hvis jeg bliver klogere.

Mit indtryk er, at den ikke er speciel dyr i drift, men hvis du bor et sted hvor du kan handle hos Harald Nyborg, kan du købe en måler, som aflæser lige præcis dette strømforbrug. Jeg kan ikke huske hvad den koster, men er ikke dyr.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-06-07 09:04

hvorfor købe når man kan leje en undermåler (hedder den faktisk) hos el-selskabet gratis ??

blot en tanke fordi jeg selv har brugt den

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-07 09:55

Den type køleskab har ikke kompressor eller absorbtionskreds. Det køler med et peltierelement.
Køle effekten er meget lille og strømforbruget alt for stort i forhold til hvad man for ud af det. Det kan bruge mere end et stort mandshøjt rigtigt køleskab. Regn med ca. 1000 kr om året til elforbrug. Det stiger jo varmere det står.
Det er måske smart nok til et par ugers campingtur, men som hjemmekøleskab er det ikke egnet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-07 11:35

Jeg har sådan et køleskab og det er opgivet til at bruge op til 65 W i timen, så det vil med andre ord sige, at hvis den er tændt i et år, vil den bruge ca 570 KWh = ca 1100,-
Det er noget mere end et stort alm. køleskab

Om det går at have det indbygget i et skab.....det kommer an på hvor stort skabet er, for køleskabet afgiver varme og da det køler ved at "måle" udenomstemperaturen og så sænke den temperatur ( maks ned til 20 grader i forhold til udenfor, altså en rumtemperatur på eks. 30 grader gør at skabet kan køle ned til 10 grader) vil det hurtigt betyde, at det skal arbejde hårdere for at køle.....og der skal være et frirum ovenover og bag skabet.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-06-07 13:45

Når noget køles ned, skal varmen også væk.
Inde i et sakb kan varmen ikke så godt komme væk.
Et skab med luftrille på ca. 5 cm for oven og for neden vil hjælpe på luftcikulationen.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-07 23:40

Jeg har lige hentet mit "auto-køleskab" i dag. Det virker upåklageligt, køler rimelig hurtigt ned, til 10 grader, med fyldte øl og coladåser og en flaske Mateus rose, som havde stuetemperatur, ca. 25 grader. Det startede med 30,8 grader, da det havde stået i min bil i solen, men er som dova, meget rigtigt skriver, en "strømtyv".

Dette/mit køleskab bruger 70 w i timen. Det også OK, da det kun skal bruges, fortrinsvis i bilen i vores sommerferie. Ikke permanent, men også på hotelværelset.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=962297740&n=-1841345648&pn=-1841335705

I forhold til en KØLEBOKS, synes jeg, at dette skal er lækkert/praktisk, til at medbringe kolde vand til køreturen.

Mvh

franksp

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 08-06-07 23:44

mange tak for oplysningen.
Jeg tror jeg levere køleskabet tilbage da det vil koste for meget, og den larmer for meget

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-06-07 23:50

Det tror jeg du skal gøre. Og du har meget ret i, at det larmer meget, da ventilationen kører hele tiden.

Med venlig hilsen

franksp

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-06-07 00:46

jeg troede at det bare var i starten når den kølede ned

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 09-06-07 12:43

Meritdk

Det hedder nu bimåler. En undermåler en en lille person.

Bjørn

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-06-07 22:32

Til dova.

Jeg ved godt, at denne tråd ikke er smalltalk, men bare for bekræfte dit svar. Her i dag. hvor det - i hvert fald her på Fyn - har været meget varmt 27,9 grader, har jeg kunnet kontrollere, at køleskabet, hele tiden har en temperatur på 20 grader under stuetemperaturen. Så det virker, i forhold til det lovede. Så jeg er meget tilfreds med det.

I formiddags hvor indetemperaturen steg, steg temperaturen også i køleskabet, og nu her i aften, hvor jeg har en indetemperatur på 24,7 grader, viser køleskabet 5 grader.

Jeg glæder mig til at bruge det i bilen, til kolde vand og lidt dansk rugbrødbrød og pålæg, når vi kører på sommerferie til Amsterdam.

Mvh
franksp

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 09-06-07 22:34

Mange tak for svaret Franksp.

det var dejligt med en hjælp