/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejekontrakt HJÆLP
Fra : maybeline36
Vist : 7877 gange
20 point
Dato : 07-06-07 23:11

Efter 6 måneders lang ventetid fik jeg langt om længe tilbudt en lejlighed. Indtil nu har jeg og mine to børn boet hos mine forældre (ikke godt), så vi var super glade da tilbudet kom. Vi havde dog kun 15 dage til indflytning og derfor skyndte jeg at skrive under kontrakten og fik papirerne sendt indtil boligstøttekontoret. I mandags fik vi så afslag på både boligstøtte og boliglån og da jeg ikke er i stand til selv at komme op med depositumet, blev jeg tvunget til at sige nej til lejligheden.

Jeg gik så ned på boligkontoret for at give dem besked og fik på ubehøvlet måde at vide at jeg ville skylde dem for 3 måneders husleje eller hvad det nu kunne blive til indtil de var i stand til at leje den ud. Jeg fik også at vide at jeg ikke kunne være med til synet af lejligheden.

Jeg har aldrig boet i lejligheden, aldrig så meget som snust til gulvet eller dørene. Kun set den udefra. Kan det virkelig passe at boligforeningen skal have lov til at tjene penge på den måde? Og hvem holder øje med hvornår de lejer den ud igen? Man skal vel ikke betale for noget man ikke har købt.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-06-07 23:18

Grunden til at boligselskabet vil opkræve op til 3 måneders leje er, at det du reelt gør er at opsige lejemålet. Du har nemlig ingen fortrydelsesret.

Når kontrakten er underskrevet, kan du faktisk kun komme ud af det, hvis du opsiger lejeaftalen. Opsigelsesvarslet er ofte 3 måneder, og du kan derfor risikere at skulle betale 3 måneders leje, hvis boligselskabet ikke kan leje lejligheden ud hurtigere - hvilket de nok burde være i stand til.

For så vidt angår syning af lejligheden, så bør du som udgangspunkt være med - det er trods alt dig der hæfter for misligholdelse. Har du endnu ikke fået nøglerne udleveret, er problemet ikke så stort, for så er det jo umuligt at det er dig, der har lavet eventuelle skader i lejemålet.

Så svaret er desværre ja, du skal betale penge - for du har underskrevet lejeaftalen.

Accepteret svar
Fra : blank

Modtaget 30 point
Dato : 07-06-07 23:23

Jeg formoder at du ikke har fået nøgler udleveret idet du ikke har betalt indskud endnu. Så lejligheden skal derfor ikke synes.

Da du har underskrevet lejekontrakten har du juridisk forpligtet dig til lejemålet. Skynd dig at opsige lejemålet. Boligselskabet er forpligtet til at genudleje lejemålet snarest muligt. Det kan godt lade sige gøre på 14 dage - alt efter udbud.

Hvis du f.eks. opsiger lejemålet d.d. er det stor sansynlighed for, at lejemålet er genudlejet pr. 1/7-2007, og er boligselskabet sit navn værdigt og forstår din situation vil de forsøge pr. 15/6-2007.

Du skal være opmærksom på, at overtagelsesdatoerne kun er pr. den 1. eller den 15. i måneden, så jo længere tid du venter....

Held og lykke

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-06-07 23:25

NB! Det er mest realistisk at lejemålet bliver genudlejet pr. 1/7-2007. Glemte lige at vi allerede skriver den 8. juni 2007 imorgen. Ansøgerne i forbindelse med tilbuddet skal jo have 8 dage til at svare i.

Godkendelse af svar
Fra : maybeline36

Dato : 07-06-07 23:31

Tak for svaret blank.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-06-07 23:36

Du skal ikke finde dig i et flabet svar - må jeg spørge hvilket boligselskab der er tale om? Kender fremgangsmåderne på en del af dem.

Såfremt lejemålet ikke er genudlejet pr. 1/7-2007 skal du bede om forklaring. Vend gerne tilbage, hvis du får brug for yderligere hjælp. Det er en jungle at færde i, hvis man ikke lige kender reglerne.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 08-06-07 05:18

Hejsa

Du kan evt. søge oplysninger og råd her:

http://www.dklf.dk/

Venlige hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : maybeline36

Dato : 08-06-07 11:13

Eftersom boligforeningerne er blevet sammelagt er det lidt forvirrende, men lejligheden var udlejet igennem Århus Omegn.

Kommentar
Fra : cocker70

Dato : 08-06-07 13:14

Det er ellers sjovt, I mit tilfælde, som ligner dette her, har jeg sået sendt kontrakten ind efter at fristen var overskredet fordi at de sendte den forkert, så jeg mener jo at den er ugyldig, men det mener de ikke... Så hvorfor hovedet have en tidsfrist for en kontrakt, havde det være til deres fordel, havde den hvertfald nok været ugyldig ;)

Kommentar
Fra : maybeline36

Dato : 09-06-07 14:27

Det står forresten også på opsigelse kontrakten at jeg/vi forpligter mig/og til at aflevere ryddet og rengjort lejemålet af (addressen) den 15/6 2007. Jeg skulle ikke overtage lejelighed før den 15/6, hvordan kan jeg så komme til at hæfte for nuværende lejers forpligtelser? Det lyder helt hen i vejret at jeg er ansvarlig for noget som jeg aldrig boede i.

På mig lyder det som om de vil hente penge hjem og udnytte folks uvidenhed.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 09-06-07 15:13

Opsigelse kontrakten = ???

En opsigelse er een ting og en kontrakt noget andet.

Hvis du har opsagt lejemålet og fået en opsigelsesbekræftelse oplyser boligselskabet dig, at du er forpligtet til at aflevere lejemålet rengjort.

Da du ved din opsigelse har meddelt, at du alligevel ikke indflytter pr. 15/6-07 vælger boligselskabet at bruge denne dato som fraflytningsdato. Det er ganske normalt.

Det er dit lejemål pr. 15/6-07.

Citat
På mig lyder det som om de vil hente penge hjem og udnytte folks uvidenhed.
hvad mener du? Du hæfter for lejemålet pr. 15/6-07 indtil lejemålet er genudlejet. Du har underskrevet og boligselskabet tror på, at du også betaler og indflytter. At du så vælger pga. økonomiske årsager at sige fra, er ikke ensbetydende med, at boligselskabet så vil begynde at udnytte din "dumhed"

Der er en lovgivning, som umiddelbart efter det du beskriver indtil videre er overholdt.

Man lærer af sine fejl - desværre

Måske jeg misforstår.... men så forklar lige hva du mener - hjælper gerne

Kommentar
Fra : maybeline36

Dato : 10-06-07 12:47

Kære Blank,

Jeg er indeforstået med at jeg skulle have ventet med at skrive lejekontrakten under indtil jeg havde hørt fra boligstøttekontoret. Men ser du, de (Århus Omegn) var snu nok til at presse mig til at skrive under "for ellers kan vi stadig leje lejligheden ud til anden side". Da jeg så får afslag fra kommunen angående både lån og støtte, går jeg til min sagsbehandler som fortæller mig at jeg skal skynde mig at sige lejligheden op. Jeg er ikke bekendt med de danske love og regler, jeg boet i USA i 25 år og sådan gør man sgu ikke derover. Lejligheden er officielt ikke din før du har nøglerne i hånden og pengene er betalt.

Tilbage til opsigelse papirerne som siger følgende:

Undertegnede lejer opsiger hermed lejemålet af (addressen) som jeg/vi forpligter mig/os til at aflevere ryddet og rengjort

den 15/6 2007 (hvilket var den dato vi skulle have overtaget lejligheden)

I overenstemmelse med lejekontraktens bestemmelser og gældende vedligeholdelsesreglement. Hvis lejeren ikke har overholdt det kontraktlige opsigelsesvarsel, betales der naturligvis også husleje indenfor opsigelsesvarslet, dog max. til genudlejning.

Det her er fuldstændigt sindsygt. Jeg kan da ikke være ansvarlig for noget jeg aldrig har boet i.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 10-06-07 13:28

Citat
Men ser du, de (Århus Omegn) var snu nok til at presse mig til at skrive under "for ellers kan vi stadig leje lejligheden ud til anden side".

Sådan fungerer det heller ikke normalt. Du er blevet vildledt af boligselskabet.

Normen er at man får 8 dage til at aflevere lejekontrakten i underskrevet stand. Betaling er lidt forskelligt. Nogle siger 14 dage før indflytning mens andre siger 1 md. Er der under 14 dage til indflytning skal indbetaling ske snarest/straks.

Den tekst der står i opsigelsesblanketten er normal procedure. Man har ikke blanketter der tager forbehold for, at der er nogle der "springer" idet uanset om nøgler er afleveret er du juridisk bundet, da lejekontrakt er underskrevet.

Normen er, at hvis nøgleaflevering ikke har fundet sted, sendes lejemålet i tilbud med det samme, med mindre der er andre efter dig, der har sagt ja til lejemålet. Der skal hverken indkaldes til syn eller foretages syn.

Du ligger lidt skidt redt (også selvom boligselskabet IKKE har handlet korrekt). Lejekontrakt er underskrevet, og lige nu er det påstand mod påstand.

Hvis du vil gå videre med dette rent retsmæssigt er du nødsaget til at finde en advokat (gratis retshjælp) der vil tage din sag.

Jeg føler med dig og det er surt at skulle opleve dette. Har du ikke en god bank, der kan hjælpe med indskudslån???

Som et sidste NB vil jeg bare sige, at vente ½ år på en lejlighed er IKKE særlig lang tid. Måske for dig, fordi din boligsituation er presset. De afdelinger jeg har administreret har der været 10-25 års ventetid, alt efter beliggenhed/huslejeniveau.

Held og lykke

Kommentar
Fra : blank

Dato : 10-06-07 13:31

og husk lige til en anden gang:

Lejemålet kan IKKE bare uden videre sådan lejes ud til anden person, når du har en lejekontrakt. Boligselskabet er nødsaget til at have dokumentation for, at de har rykket for kontrakten i underskrevet stand (skriftligt enten pr. brev eller e-mail) og oplyst, at lejemålet vil blive udlejet til anden person.

Boligselskabet er juridisk forpligtet til at "holde" lejligheden til dig, når de har leveret lejekontrakten til dig.

Kommentar
Fra : Costamaj

Dato : 24-07-07 23:37

Jeg er i samme situation! Jeg har lige underskrevet en lejekontrakt med en privatperson, da jeg skal leje stueetagen i hans hus! Kan denne så heller ikke opsiges? Endvidere har han bedt mig om at betale huslejen kontant, udenom skattemyndighederne. Derfor indeholder lejekontrakten ikke den rigtige husleje og depositum. Men hvis jeg nu vælger at opsige lejekontrakten, så forpligter jeg mig jo kun til at betale det lille symolske beløb der står i lejekontrakten, eller hvat? Derfor vil det jo være oplagt for udlejer at ville ophæve lejekontrakten og finde en ny lejer med det samme?

P.S. Nu er dette mit første indlæg her på sitet, og ved jeg derfor ikke om det er rigtigt af mig at stille dette spørgsmål inde i en andens spørgsmål?