/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Eurodan 1987, hvilket toilet?
Fra : U_J
Vist : 5085 gange
500 point
Dato : 07-06-07 20:39

Hej

Vi bor i et Eurodanhus fra 1987, hvor der er et væghængt sphinxtoilet. Vi vil gerne skifte "indmaden" i cisternen, da vandet løber. Desværre eksisterer Sphinx ikke længere, men vi har fået at vide, at hvis vi kan finde ud af, hvilken model det er, kan vi være heldige at få reservele, der passer. Eurodan kan desværre ikke hjælpe, de ved ikke hvilket toilet, de installerede i x antal huse for 20 år siden. Vi har fået hjælp af et firma, vi tilsendte nogle billeder fra cisternen, men de kunne desværre ikke identificere det. Er der nogen ude i det ganske land, der tilfældigvis kender svaret. På toilettet står der KIWA.

Mvh. U_J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-07 08:06

Jeg har selv et eurodanhus...med to toiletter af samme slags........og glem det med at få anden indmad til det Sphinx

Det ene af mine kører på den anden reparation af den eksisterende "indmad"

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-07 08:07

Forresten mit hus er også fra 1987 model DL 138

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 14-06-07 08:10

Det var ikke vores mening at reparere indmaden, men skifte det hele ud, så vi ikke skulle til brække fliser op, for at få et andet toilet sat ind.

Ved du hvad modellen hedder (navn/nr.)?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-07 08:19

Jamen det jeg prøvede at forklare, er at der ikke fås anden indmad der passer...jeg har prøvet

jeg var lige ude at kigge i mine papirer fra dengang huset blev bygget...og der står kun under materialevalg, Spinx, væghængt

mvh dova

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 14-06-07 08:30

Ok, det var ærgerligt.

Jeg tror grunden, til at vi ikke kan finde modelnr. i vores papierer er, at vvs-montøren havde toilettet med, så det er ikke et, der er blevet leveret med fragtmand, som mange af de andre materialer.

Det, der bare undrede mig er, at man ikke hos Eurodan kan gå tilbage og se det. Der må immervæk være sat en del af den type toiletter op rundt omkring i de år.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-07 08:40

Ja det ka' jeg så ikke huske hvem der havde de forskellige materialer med, om det var VVS firmaet....Men det firma der stod for VVS arbejdet her, var gået konkurs eller lukket et par år efter fandt jeg ud af, da jeg ville spørge der.

Og ja, det er underligt Eurodan ikke har det stående nogen steder, for det var en del af standardinventaret i husene i de årgange, men måske de ikke har gemt så langt tilbage.

Kommentar
Fra : join

Dato : 14-06-07 09:03

Hej U_J

Jeg kan ikke direkte hjælpe dig, men fik den ide, at hvis du kunne fotografere dit toilet, så kunne du uploade billedet til peecee.dk ,så var der måske nogen der kunne genkende det - det var jo en mulighed??. Tag evt. også foto af indmaden - i 'nogel' tilfælde er det således at 'mekanik' går igen i andre modeller !! Og hvis det er en pakning, gumme-fidusen der er slidt, så er der muligvis endnu flere muligheder... Ja, det var bare en indskydelse,,,, håber at du kan bruge den.

fortsat god dag
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 14-06-07 09:04

Hov,,, her er linket

http://www.peecee.dk/

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 14-06-07 09:51

Jeg kender ikke Peecee.dk, men det er selvfølgelig en mulighed. Mon ikke jeg først skal gøre det hvis/når, der er nogen, der tror de kan hjælpe helt konkret.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-06-07 11:30

her lidt og kikke på
http://www.sphinx.nl/

Kan dessværre ikke sproget

dr.dem

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 14-06-07 11:40

http://www.sphinx.nl/ ... fint, jeg skal netop være sammen med en hollænder senere i dag, så det kan være han kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : acdana

Dato : 03-07-07 22:15

Kan ikke hjælpe med prblemet, men oplyse at navnet KIWA ikke kan bruges til noget, da det blot er en godkendelse der angiver at det må monters i Holland.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 03-07-07 22:41

Hej Acdana

Jeg er desværre ikke kommet videre, da hollænderen ikke kom den dag alligevel. Jeg har til gengæld mailet til det hollandske firma, hvor jeg vedhæftede mine fotos, da der var gået en rum tid skrev jeg igen og spurgte om de havde læst min mail, det har de heller ikke svaret på. Så jeg tror jeg må have fat i hollænderen og få ham til at ringe derned for mig i stedet for.

Men fint, at du oplyser om betegnelsen KIWA, så ser jeg helt bort fra det.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 26-07-07 11:25

Hej U_J

Sphinx er ikke lukket/gået konkurs - det er blevet opkøbt af Gustavsberg, som efterfølgende er blevet opkøbt af et datterselskab af IFØ.

De sidste sphinx modeller brugte geberit indmad, og du er muligvis heldig hvis det er tilfældet.

Hvis du afleverer indmaden til mig, skal jeg gerne sende den ind til nærmere undersøgelse, og kan der skaffes reservedele - så kan jeg skaffe det til dig.

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde
Tlf - 98990303