/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Spændingsforskellen? Metaller?
Fra : CLausenGG
Vist : 922 gange
10 point
Dato : 07-06-07 14:03

Hej..

Når jeg laver forsøget hvor jeg skaber strøm med, at putte 2 metaller i saltvand.. Hvordan måler jeg så spædningsforskellen?

F.eks hvis jeg putter en kobber og zink plade ned i vandet.. Hvordan aflæser jeg så spædningsforskellen?

TAK

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 07-06-07 14:36

Et Voltmeter som du sætter på dine metaller. Den røde på den ene og den sorte på det andet metal.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-06-07 15:24

Her er det på bedste pædagogiske måde beskrevet:

http://www.hjerteportal.dk/06fysikemi/9kl/side03.htm

Ziggy99

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-07 16:56

Metallerne skal stikke op over overfladen af saltvandet. Så forbinder du et voltmeter med en terminal til hver plade. Det er ligegyldigt hvilket metal måleledningerne er af , bare te er tørre og kontaktpunkterne har samme temperatur. Da dit primitive galvaniske element ikke kan trække så stor strøm , skal du bruge et voltmeter med stor indre modstand, gerne et digitalt med indbygget batteri og forstærker. Det trækker ikke nogen strøm af betydning. Det du måler på den måde kaldes tomgangsspændingen , eller elementets EMK.

Du skaber ikke strøm , men spændingsforskel. Det bliver først til strøm, når du slutter en ydre forbrugskreds til.

Det er vigtigt for forståelsen at skelne mellem strøm og spænding.

Du kunne også med et amperemeter måle hvor stor strøm elementet kan give . Amperemetre har meget lille indre modstand og virker derfor som en kortslutning af polerne.

Forholdet mellem tomgangsspændingen og kortslutningsstrømmen er den indre modstand.

Så kan du vise hvordan den indre modstand falde , hvis pladerne gøres større, kommer tættere på hinanden , eller væsken gøres mere ledende.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-07 17:12

man måler tommer med en tommestok, Volt med et Voltmeter, pH med et pH-meter, Ampere med et Amperemeter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-07 17:45

man måler tommer med en tommestok, Volt med et Voltmeter, pH med et pH-meter, Ampere med et Amperemeter

Nej det er noget sludder. Når man i den grad roder i betegnelserne, kan ungdommen da aldrig lære at udtrykke sig klart.

Man måler længde med en tommestok, spænding med et voltmeter, brintionkoncentratin med et pH-meter og strømstyrke med et amperemeter.

Det er ikke mere end et par dage siden jeg så en brugsanvisning på et apparat, hvor de stod at man skulle checke de lokale volt. Det er beskæmmede.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-06-07 22:31

Eller som jeg engang hørte en 'klog' man fortælle til en medpassager i toget, at grunden til at et eller andet apparat ikke ville fungere var at aller 'volterne' forsvandt!

Ja man må lægge ører til meget.

vh ol

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-07 22:39

I rest my case

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-07 22:41

Hvis du vil forudsige spændingen, slår du op i en tabel med "spændingsrækken" for metaller, og hvis dine metaller er rene, vil du måle det samme med voltmetret.

Kommentar
Fra : join

Dato : 08-06-07 09:40

Her er et eksempel på, at det er super godt med lidt debat i trådene,,, i dette tilfælde, kan ikke kun spørgeren blive lidt klogere, men også LÆSERE !! Et spørgsmål er jo altid lidt større end spørgeren og svarerne - tak for det !!

fortsat god dag

hilsen
join

Kommentar
Fra : jsvest

Dato : 25-07-07 18:48

Det er rigtigt at du skal bruge et voltmeter til at måle spændingsforskel med.
Men du behøver ikke et Ph meter for at måle syre/base du kan blot bruge lakmuspapir, Ikke sandt transor.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-07 17:02

lakmuspapir kan ikke bruges til at MÅLE noget som helst, bare vise, om suppen er sur eller basisk, ikke hvor meget sur eller hvor meget basisk.
Men nu går spm. altså på, hvordan man måler spændingsforskellen. Og som beskrevet gør man det ved at sænke metalplader eller stænger ned i væsken (isoleret fra hinanden) og måle spændingsforskellen mellem de opragende stykker med et voltmeter.
mvh
pbp
Med hensyn til pH-metre har jeg en del erfaring fra Radiometer, da de lavede den slags (samt titreringsudstyr). Og de kan ikke erstattes af lakmuspapir i særlig mange sammenhænge.