/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
vegetarisk kødretter?
Fra : david28
Vist : 2946 gange
50 point
Dato : 07-06-07 08:53

Hejsa, jeg gerne vide om det er muligt at lave vegetarisk mad der smager og look link traditionel kød retter? nogle ide'er.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-06-07 08:58

har for mange år siden fået rødbede bøffer
de lignede det det du gerne vil rigtige bøffer
MEN smagen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-07 09:01

http://gode-opskrifter.dk/vegetarmad/vegetar.htm

btw - som vegetar må man jo spise kylling - fisk og kalkun - og især kalkun kan tage smag når den krydres så man kan tage fejl (steg kalkun blot med salt og peber og mange tror det er mørbrad hvis den er formet derefter )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-07 09:02

ps - du kender sikkert falafel - og kan med held lave frikadeller af netop samme ingredienser - kikærter er fremragende til erstatning for kød.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-07 09:08

Hvorfor det snyd. Spiser man ikke kød skal det heller ikke ligne
og smage af bøf.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-07 09:09
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-06-07 09:13

Enig med Teil.

Synes tufo-bøffer/pølser er patetisk.

Man kan lave meget spændende, velsmagende, indbydende vegetarmad uden at "efterligne" kød.

Hvis du vil ha' smagen af kød = spis kød!

miritdk: "som vegetar må man jo spise kylling - fisk og kalkun"; så er man altså ikke vegetar

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-07 09:18

fieda -
Citat
miritdk: "som vegetar må man jo spise kylling - fisk og kalkun"; så er man altså ikke vegetar
.... næ har jeg da heller ikke påstået - stik mig så en grillet bøf - men sådan er der faktisk mange der lever - vegetar med kød - hmmm

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-06-07 09:22

Jeg har undervist i vegetarmad

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-07 09:23

vegetabilske retter er da glimrende - med bøf til

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-07 09:24

Der er kun et problem med vegetarmad, det er
mangel på proteiner.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-07 09:26

naaaaaaaaah teil - proteinerne kan erstattes af andet så den holder ikke

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 07-06-07 09:33

Det er egentlig ikke et problem, da proteiner findes i en masse andet; selv ikke for veganere (der ikke spiser mælkeprodukter og æg) f.ex er nødder rig på proteiner.

Veganere har specielt problemer med vitamin B-16 (eller er det 12?); det findes kun i animalske produkter OG i en speciel slags tang. Dvs. at tangen skal ind i menuen eller/og vitamin 16/12-piller.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-07 09:35

bare klø på frieda - det ender med at david28 spørger om hvordan man får en bøf til at ligne blomkål

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-07 10:40

Citat
Det er egentlig ikke et problem, da proteiner findes i en masse andet; selv ikke for veganere (der ikke spiser mælkeprodukter og æg) f.ex er nødder rig på proteiner.

Jo et problem, det kræver en del viden om hvilken kost der indeholder protein.
Især mængden kan være svær at opnå.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 07-06-07 10:58

Citat
btw - som vegetar må man jo spise kylling - fisk og kalkun - og især kalkun kan tage smag når den krydres så man kan tage fejl [Blink] (steg kalkun blot med salt og peber og mange tror det er mørbrad hvis den er formet derefter [Blink] )

Det har jeg nu aldrig mødt nogen der gjorde. Det er også en udbredt myte at vegetarer spiser fisk. Jeg skal da ikke udelukke at nogen gør, men langt de fleste gør ikke.

David - hvorfor er det egentlig du vil have grønsager til at smage som kød?

Hvorom alting er: Man kan lave falafel eller forskellige grønsagsbøffer, fx selleribøffer. Man kan også bruge tofu. Personlig er jeg ikke begejstret for tofu og selleribøffer, men det er jo bare mig...

Jeg er vild med chili sin carne - som (naturligt nok) er et vegetarisk alternativ til chili con carne. Men det smager næppe som kødversionen.

Jeg kan sende en detaljeret opskrift, men kan sige at ingredienserne i min version er: løg, hvidløg, chili, aubergine, courgette, peberfrugt, pintobønner, tomater, majs og oliven. Retten krydres med Salt, peber, spidskommen, kanel, oregano, sennepsfrø, sød chili, muskat, brun farin, laurbærblade og grønsagsboullion.

/jqb

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 07-06-07 13:26

I Super Brugsen kan man købe vegepølser i glas... altså, ikke kød, men ja... formet som pølser...

Bælgfrugter indeholder da meget protein? Linser og bønner...

Fandt lige dette:

Vegetariske erstatninger til typiske kødbaserede retter:

Burger og hakkebøf: Fryseburgere fra Nutana eller Hälsans Kök (begge fås i IRMA)

Grill og røde pølser: Masser af muligheder i helsekostbutikker.

Små pølser: Fås på dåse fra Nutana (Irma)

Kødboller: Fryse "kødboller" fra Hälsans Kök (Irma)

Pizza: Hanegal laver økologiske pizza - hvoraf én er vegetarisk ellers er det jo nemt at lave selv.

Hakket kød: Minced Meat fra Hälsans Kök (Irma)

Kyllingbidder: Nuggets fra Hälsans Kök (Irma)

Biksemad: Vegetarisk Biksemad fra Nutana - og nej den består ikke kun af kartofler

Paneret kød: Wienerschnitzel fra Hälsans Kök
Strimlet kød i f.eks. wok: Seitan (Hvedegluten produkt smager MEGET som kød). Helsebutikker.

Andre gode erstatninger:

Mælk: Soyamælk (natural/banan/vanille/jordbær/kakao), havremælk, rismælk, mandelmælk, quinoamælk m.fl.

Æg i kager: ½ banan

Æg i fars: ½ dl. vand/soyamælk iblandet 2 spsk. kartoffelmel/boghvedemel (klæber godt)

Flødeis: Tofuline laver lækre is baseret på soya med vanille og kakao

Fløde: Oatly (havrefløde)/ soya fløde eller soya cuisine (piskefløde)/ kokosfløde

Ost: Skiveskåret vegansk cheddar og mozzarella fås fra Tofuline (Helsekostbutikker).

Smør: Plantemargarine fra Nutana

Yoghurt: Provamel laver vegansk yoghurt med flere smagsvarianter (helsekostbutikker)

Creme fraiche: Fås faktisk vegansk i helsekostbutikker

Smøreost: I helsekostbutikker findes veganske smøreoste med flere smagsvarianter

"Kød"pålæg:
I Helsekostbutikker er der mange forskellige slags, der i udseende minder om kød, og passer fint i en sandwich. Nogle fås endda røget, så smagen er meget lig kød.

Smørepålæg:
Vegetarisk smørepålæg fra bl.a. Urtekram og Nutana fås flere steder.

I Helsekosten findes der flere varianter bl.a. Streich og Grano Vita.

Ellers er jordnøddesmør, sesamsmør, humus eller andre "bønnepostejer" en god løsning.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-06-07 13:29

Undskyld, men der er altså så mange pragtfulde vegetariske retter, man kan lave.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 07-06-07 13:36

Her snakker de om kødsovs - altså... UDEN kød!!!
http://66.102.9.104/search?q=cache:HdYzjdFsMxQJ:www.anima2.dk/forum/viewtopic.php%3Fpid%3D2887+vegetar+%22ligner+k%C3%B8d%22&hl=da&ct=clnk&cd=2&gl=dk

Og lidt om protein:
Sojamælk
Proteinerne i sojamælken er i kvalitet og sammensætning fuldt på højde med mælkens proteiner, og de tåles så vidt vides meget bedre end proteiner af dyrisk oprindelse. Ernæringsmæssigt står soja fuldt på højde med komælk, på enkelte punkter er den endda bedre.

Sojaprotein som køderstatning
Nu kan sojaprotein også fås i fast, spiselig form, idet det er lykkedes at fremstille fibre af sojaprotein, som kan anvendes til fremstilling af forskellige produkter, som ligner kød både hvad smag og konsistens angår. Sojaproteinerne har endog vist sig at være meget alsidige som udgangspunkt for fremstilling af køderstatninger, idet man kan opbygge disse med nøjagtig den sammensætning af både protein, fedt og sukkerstoffer, man ønsker.
Fordelene ved sojaprotein i forhold til kød hænger sammen med sojaproteins store indhold af umættede fedtsyrer i modsætning til de dyriske produkters indhold af mættede fedtsyrer.
Der er således 20% umættede fedtsyrer og 40% protein i sojabønnen, og sammensætningen og indholdet af de livsvigtige aminosyrer er meget fordelagtig.
Sojaproteinerne er meget letfordøjelig og er en ideel proteinkilde for ældre mennesker, som med meget små mængder sojaprotein kan få tilført tilstrækkeligt protein.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 07-06-07 13:37

Frieda: Ja! det har du ret i!!!
Humus...
Bønnesalat med avocado... Den er hamrende lækker!!!
Linsesuppe
Guf guf guf...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-07 14:55

Citat
Her snakker de om kødsovs - altså... UDEN kød!!!

Hvorfor skal man absolut tale om kød når det ikke indgår
i opskrifterne.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 07-06-07 15:11

Undskyld Teil... Gengiver bare, hvad der står!!!!! hm...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 07-06-07 19:29

Det her må da været svaret på dine (soya)bønner

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 07-06-07 20:54

>Spiser man ikke kød skal det heller ikke ligne og smage af bøf.

>som vegetar må man jo spise kylling - fisk og kalkun"; så er man altså ikke vegetar

>Man kan lave meget spændende, velsmagende, indbydende vegetarmad uden at "efterligne" kød.

>Det er også en udbredt myte at vegetarer spiser fisk. Jeg skal da ikke udelukke at nogen gør, men langt de fleste gør ikke.

>Jeg er vild med chili sin carne

>Undskyld, men der er altså så mange pragtfulde vegetariske retter, man kan lave.

HØRT

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 07-06-07 21:30
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 07-06-07 23:49

i morgen gennemgår jeg min samling af vegetariske retter... så du hører mnærmere.. naaatnat

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-06-07 07:44

jeg har ikke sovet indtil nu...
undskyld den lange ventetid. bøgerne er et ufremkommeligt sted på loftet, desværre, men her er et link, som måske kan bruges http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=3&conference=55

aase

Godkendelse af svar
Fra : david28

Dato : 10-07-07 21:27

Tak for svaret frieda.