Det er så nu resultatet viderebringes...... og der har været mangt et besøg i havnen siden da. Jeg vil begå en grundig forklaring i håbet om at andre MD5 ejere kan have gavn af de samme oplysninger :
Nu har jeg luftet ud ca 100 gange.... mistet 1000 hjerneceller på grund af diesel hørmen og jeg vil hævde at DET kan jeg altså godt nu - men det var et vildskud....luft i systemet var ikke årsagen.
jeg har købt den prægtige båd hos en Ballad'e ejer i Horsens - og den iøvrigt enormt rare mand tilbød sin assistance da sommeren var allermest kold. På en jævn kold tirsdag blev min MD5 adskilt i rigtig mange stumper, og fejlen fundet. Årsagen var - i al sin enkelthed ( og hvad vi allerede vidste ) at der ingen diesel blev fordelt i brændkammeret. Årsagen var langtfra luft i systemet - men mangel på diesel.
Nu er det sådan at højtrykspumpen ikke leverer diesel på højtrykssiden hvis den ingen får.... og det var netop sagen. Demonterer man dækpladen til de ædlere dele ( i en MD5 sidder den på siden af højtrykspumpen mellem 'gas-armen' og pumpen ) finder man dels den tandstand, der regulerer fyldningen af højtrykspumpen medsamt de snedige knæled og stænger der aktiverer bemeldte tandstang.
Hele herligheden holdes på plads af en FJEDER, der trykker på en stang-ende, og dels holdes på plads i et 'hul' i dækslet. Den fjeder var væk, og der var aldrig fyldning i pumpen - dermed aldrig diesel i brændkammeret der kunne eksplodere.
Fjeder er fremskaffet, motoren samlet påny og Josefine sejler igen.
Det sure ved sagen er de spildte 2 måneder i havn mens regn og blæst alligevel gjorde det surt at være sejler. Det gode ved sagen er at jeg næppe nogensinde glemmer hvordan en ældre diesel motor virker.
Hvsi nogen vil have flere detaljer om netop den sag kan man blot kontakte mig pr email - adressen står tidliger i denne thread.
NB : ham med Ballad'en i Horsens..... HAN er altså bare en flink mand !!