/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
MD5A, udluftning og HJÆLP....
Fra : han9bal
Vist : 1231 gange
50 point
Dato : 06-06-07 23:40

Godaften;

Endnu et kapitel i føljetonen om Albin 79 'josefine' af Egå - og besværet med at få en MD5A til at virke korrekt. Interesserede lyttere har muligvis haft fornøjelse af at læse mit indlæg om hedeture.. og hvordan de formodentlig blev løst.

Men hvad hjælper det at motoren køler fornuftigt når den ikke starter... lidelseshistorien kort fortalt :

Sidste år - på efterårets absolut vådeste dag - skulle masten af og båden op... en simpel sag, hvis det ikke var fordi motoren satte ud umiddelbart udenfor båsen i havnen... og nægtede at starte. Muligvis ved jeg ikke meget om motorer ( men nu noget om køling... ) men råbe højt om hjælp kan jeg da, og min tililende genbo og hans kyndige fatter løsnede mangt en møtrik i brændstof-systemet og fik skidtet igang efter kort tid... fødepumpen virker ikke rigtigt, hed det sig.

Vel på land skulle slaget så stå - men naturligvis starter motoren hver gang - og hvordan reparerer man noget der virker ?? Ergo blev hun søsat med de samme stumper i motoren... og startede fint første gang hun så vand.

Og således også anden, og tredje... knap så godt fjerde, og femte gang blev aldrig... så den er gal igen. Motorer ved jeg som nævnt ikke vældig meget om... men huske kan jeg, og derofr blev fødepumpen skiftet - samtidig med filteret. Så vidt så godt.

Udluftning skal der til - og det har jeg brugt timer på : 1) ved filteret - har pumpet manuelt på føde pumpen til der kommer ren diesel ud - dermed ok 2) ved indgangen til højtryksfpumpen - til der kommer diesel ud og dermed vel osse ok...

Men på højtryks-siden... det lille rør der fører til dysen... DER kommer der sgutte meget diesel ud... hvis det er meningen det skal komme ud med 15 bars tryk kan jeg osse tisse med 15 bar.. uden at drikke øl.

Skal man have MEGET tålmod her - vente længe - eller hvordan hulen gør man den del rigtigt når man lufter ud ??

Jeg vil vente med længsel på et tip....

tak - mange tak - og god vind.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-07 00:12

Tja, man plejer (men plejer er død), at løsne omløberen til en dyse af gangen, bare en omg. Ikke tage røret af.
Nu er det jo ikke meget brændstof den skal smide, men giv godt med gas, så skal der jo komme lidt mere.
Ellers må der jo være indbygget et filter i højtrykspumpen?, som måske er stoppet.
Men dine problemer må jo være at den kan suge luft ind, lidt fremme i systemet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-06-07 13:55

Du kunne prøve at demontere dysen, sætte trykrøret på og køre med starteren.
Dysen skal så sende en tåge af forstøvet diesel ud, gør den ikke det, er det en opgave for mekanikeren.
Hvis olien kommer ud i en stråle skal dysen overhales.
Hvis der overhovedet intet kommer ud er det pumpen der skal efterses.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : han9bal

Dato : 07-06-07 18:25

Tak, deherrer - jeg skal efterprøve jeres ideer. Mht luft tidligere i systemet ville jeg mene det var udelukket idet slangen fra fødepumpen til filteret er gennemsigtig ( en nødslange jeg monterede - men meget praktisk... ) og den er fri for luft overhovedet.

Jeg ville egentlig heller ikke demontere røret - at løsne omløberne er som skrevet rigeligt... MEN jeg har måske forbrudt mig under de tidliger udluftninger ved ikke at skrue tæt mens pumpen kører - DET kunne være en årsag... dumhed nummer to kan være at jeg blot tørnede motoren med gassen i neutral... så skal der selvsagt ikke komme meget diesel ud.

Demontere dysen..ahem... er det ikke der man finder diverse fjedre og alskens andet skidt som først rammer een i øjet - og efterfølgende er væk ??

Skulle deherrer engang komme til egå vanker der øl. Skulle Josefine engang komme til deherrer gælder samme løfte

mvh

henrik sommer, ejer af hannibal og josefine

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-06-07 18:55

Nej, du skal ikke skille dysen ad, kun tage den ud af motoren og sætte trykrøret på, så du kan se om den forstøver når du kører med starteren.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-07 19:50

Hvis det ikke kommer brændstof ud ved gevindet, efter det er løsnet, så er der jo ingen grund til at tage dysen ud.
Har du brug for manual med billeder, så sig til.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : han9bal

Dato : 07-06-07 21:26

hr hansen.

' til ' ....

forudsat det ikke er 'md5 for dummies' lavet af en iøvrigt meget dygtig svensker ved navn stefan.. han er god nok omend han sejler nordisk folkebåd. Den kan anbefales ( hvor meget den anbefaling så er værd kan vel diskuteres når jeg søger hjælp her... )

hvis ikke dette 'internet-sted' rummer plads til billeder... det aner jeg faktisk ikke.... har jeg osse en mail adresse : henrik.sommer@vip.cybercity.dk

tak

/sommer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-07 22:00
Kommentar
Fra : han9bal

Dato : 07-06-07 22:52

ahaaaa - den kender jeg godt. Den er ikke så tosset - men den forhindrer mig ikke i at klumre.... men hvad kan det

Set i bagklogskabens ulideligt klare lys ( med reference til kølevandet der forsvandt fra filteret i min tidligere tråd tror jeg ikke der her er tale om raket videnskab, snarere on uvidenhed fra operatørens side... jeg skal forsøge jeres gode råd her i weekenden og lade jer vide resultatet. Møder nogen en albin 79 med et 6-tal i sejlet og en rorsmand med et MEGET stort smil har jeg haft succes.

på genskriv

sommer

Kommentar
Fra : han9bal

Dato : 26-07-07 20:09

Det er så nu resultatet viderebringes...... og der har været mangt et besøg i havnen siden da. Jeg vil begå en grundig forklaring i håbet om at andre MD5 ejere kan have gavn af de samme oplysninger :

Nu har jeg luftet ud ca 100 gange.... mistet 1000 hjerneceller på grund af diesel hørmen og jeg vil hævde at DET kan jeg altså godt nu - men det var et vildskud....luft i systemet var ikke årsagen.

jeg har købt den prægtige båd hos en Ballad'e ejer i Horsens - og den iøvrigt enormt rare mand tilbød sin assistance da sommeren var allermest kold. På en jævn kold tirsdag blev min MD5 adskilt i rigtig mange stumper, og fejlen fundet. Årsagen var - i al sin enkelthed ( og hvad vi allerede vidste ) at der ingen diesel blev fordelt i brændkammeret. Årsagen var langtfra luft i systemet - men mangel på diesel.

Nu er det sådan at højtrykspumpen ikke leverer diesel på højtrykssiden hvis den ingen får.... og det var netop sagen. Demonterer man dækpladen til de ædlere dele ( i en MD5 sidder den på siden af højtrykspumpen mellem 'gas-armen' og pumpen ) finder man dels den tandstand, der regulerer fyldningen af højtrykspumpen medsamt de snedige knæled og stænger der aktiverer bemeldte tandstang.

Hele herligheden holdes på plads af en FJEDER, der trykker på en stang-ende, og dels holdes på plads i et 'hul' i dækslet. Den fjeder var væk, og der var aldrig fyldning i pumpen - dermed aldrig diesel i brændkammeret der kunne eksplodere.

Fjeder er fremskaffet, motoren samlet påny og Josefine sejler igen.

Det sure ved sagen er de spildte 2 måneder i havn mens regn og blæst alligevel gjorde det surt at være sejler. Det gode ved sagen er at jeg næppe nogensinde glemmer hvordan en ældre diesel motor virker.

Hvsi nogen vil have flere detaljer om netop den sag kan man blot kontakte mig pr email - adressen står tidliger i denne thread.

NB : ham med Ballad'en i Horsens..... HAN er altså bare en flink mand !!