/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dækpilot
Fra : ulrik007
Vist : 7140 gange
100 point
Dato : 06-06-07 21:27

hej!

jeg har hørt at det ikke er så godt at buge dækpilot!

er der nogen der ved om det ødelægger fælg eller dæk ved senere udskiftning???

Accepteret svar
Fra : hejhejdikal

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-07 21:37

det der sker er at der kommer en latex hinde der næsten er umulig at få af dækket så det der dækket der bliver ødelagt fælget kan godt rensen så hvis du bruger dækpilot så kan man ikke lappe dækket på et værksted og så koster det et nyt dæk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-07 21:40

Med dækpilot mener du vel de trykdåder med gummitætningsmasse man i en svæver vending kan bruge til oppumpning og tætning af et dæk.
Jeg har brugt det på utætte dæk uden synlige huller. Det virker kun i en periode og så er den gal igen. Jeg har også selv efterfølgende skiftet dæk.

Gummisnasket når jo ikke ind hvor dækkets læber tætner mod fælgen. Inde i fælgen synes jeg dog at det skulle væk , og det kostede ca 10 minutter gnuppen på fælgen. Fælgen bliver absolut ikke ødelagt, men det kan da godt være at en professionel dækhaj synes det er for besværligt.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 06-06-07 21:53

Det skader hverken dæk eller fælg, og dækket kan sagtens lappes igen. Har selv fået lappet dæk 2 gange i tidens løb, hvor jeg havde nødlappet med dækpilot. Den ene gang hos superdækservice.dk, den anden husker jeg ikke. Hvis du er i tvivl så prøv at spørge hos din nærmeste lappecentral....

Se efter en her: www.sds.dk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-06-07 21:54

dit hjul kan meget nemt komme ud af balance ved brug af dækpilot. det danner en slags skumbold inde i dækket og når den bliver slynget rundt med dækket, kan du mærke en rysten i styretøjet. det kan kon rettes ved at få dækket af og rengøre det mekanisk.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 06-06-07 22:02

Hvis man læser brugsanvisningen til dækpilot anbefales det at man kører mindst 50km så vidt jeg husker når man har blæst det ind i hjulet. På den måde afbalanceres hjulet af sig selv, og da det er en midlertidig løsning indtil man kan få det lappet, er det vel også sådan de fleste får brug for det.....

DET ER UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER EN MIDLERTIDIG LØSNING!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-07 01:38

Enig . Det er en midlertidig løsning. Men den kan holde i måneder.

Kør ikke på dæk med synlige skader.

Ubalance har jeg aldtig observeret.
Selve gummimassen vejer ikke meget, og fordeles jævnt, måske ikke fuldstændig dynamisk balanceret, men ikke så skævt at det kan mærkes eller måles.
Unøjagtighed ved centrering af hjulet under afbalancering, betyder meget mere.

Tænk også på at hjulet under kørsel deformeres ved sit tryk mod vejen. Det giver meget mere ubalance.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 08-06-07 16:41

Hej ulrik007
Jeg kan fortælle dig, at jeg flere gange har anvendt produktet "Finilec", som dæklapper.
I de sidste år har jeg ialt haft 3 punkteringer. Det har altid været et søm, som er kørt
ind i dækket. Produktet har aldrig beskadiget dækket indvendig og det har aldrig været
nødvendigt at få dækket "efterrenoveret" efter brug af produktet. Dette til orientering.
Hilsen Ibea

Godkendelse af svar
Fra : ulrik007

Dato : 10-06-07 13:24

Tak for svaret hejhejdikal.